Woning aan partner geven

Sofie1985
Topic Starter

Woning aan partner geven

#1 , 02 nov 2016 18:12

Wij hebben in 2007 samen een woning gekocht en samen een hypothecaire lening aangegeaan,
Ik heb 75 000 euro van mezelf ingestopt en voor de rest hebben we de lening aangegaan op beide namen.
Dat van die 75 000 euro is opgenomen door de notaris.

Nu gaan we uit elkaar, we zijn wettelijk samenwonend. En mijn partner heeft nog een woning van zijn ouders en vindt het goed dat ik het huis dus houd en zelf verder afbetaal, ik moet hem hier uitkopen ofzo, hij wil dat niet

Nu dacht ik dat dit niet mogelijk was, dat er altijd iemand moet uitkopen zodat het huis op 1 iemand zijn naam kan gezet worden, en hoe zit het dan met de lening?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 02 nov 2016 20:04

Beste

Die overdracht van eigendom kan op verschillende manieren gebeuren. Meest voor de hand liggend is verkoop. Maar het kan ook dat uw man die helft aan u schenkt. Of hij kan u een levenslang gebruiksrecht toekennen..... Aan de notaris om daar de mogelijkheden te bespreken. Los van uw belang kan er in de toekomst bvb nog een kind volgen uit een nieuwe relatie van uw man. En dan heeft hij misschien spijt dat hij dat kind benadeeld heeft.
Op elke overgang van eigendom worden sowieso registratierechten geïnd door de overheid.

De lening is een andere zaak. Die blijft op 2 namen staan. Het feit dat u uit elkaar gaat ontslaat u beiden niet van de verplichtingen van het leencontract, ook al is er maar één eigenaar meer. U kan na de wijziging wel aan uw bank vragen om een "tenlasteneming" goed te keuren. Alsdan zal de bank een nieuw kredietonderzoek doen en evalueren of uw financiële situatie voldoende gezond is om het krediet alleen aan te kunnen.
Als dat onderzoek positief resultaat oplevert zal de bank een "avenant of bijakte" aan het krediet opmaken waardoor uw ex-man wordt ontslagen als kredietnemer.
Indien dat onderzoek niet positief is, zal de bank weigeren om uw man als kredietnemer te ontslaan. Hij blijft dan mee aansprakelijk voor de terugbetaling. Voor zover u zelf de betalingen correct uitvoert zal hij daar geen last van hebben. Maar als hij vroeg of laat een krediet nodig heeft zal dit bestaande krediet zijn kansen op toekenning verlagen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Poene
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 nov 2016 23:24

Ik begrijp uw vraagstelling niet echt goed. Uw ex wil dat u hem uitkoopt, maar u meent dat dat niet kan?

Dat is dus wel mogelijk en is zelfs aan te raden. U betaalt hem de helft van de woning, te verminderen met zijn deel van het openstaand krediet (de helft) en te verminderen met de helft van uw opleg (37.500) waardoor u hopelijk op een kleine prijs uitkomt. Dit is dan voor de akte afstand onverdeelde delen.

Qua registratierechten zal u waarschijnlijk van 1% verdeelrecht kunnen genieten, als u aan de voorwaarden voldoet.

De woning laten schenken door uw ex aan u zou ik ten stelligste afraden.

De kwestie van de lening is al volledig behandeld door basejumper.

Reclame

De bezige bij

#4 , 05 nov 2016 13:05

Bedraagt het verdeelrecht nu niet veeleer 2,5 % ?
http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... elastingen

De fiscale wetgeving is zo complex en evolueert zo snel...

De bezige bij

#5 , 05 nov 2016 13:12

De zogenaamde miserietaks bedraagt blijkbaar toch maar 1 %.
Gelukkig maar, de miserie is al meer dan groot genoeg.

Terug naar “Kopen”