Tom,Waarin ook over een nietige opzeg gesproken wordt, trouwens...Edit: blijkbaar dezelfde page als bij jou.U maakt het ook vrij bont door "juridisch-technisch" zo off-topic te gaan. De vraag van de TS moet je duidelijk interpreteren als: "Kan mijn huurder mij er effectief binnen 3 maand uitzetten, na 18 maand huur?", en neen, dit mag hij niet. Punt.Kom zeg, nu maak je het wel te bont hoor
OK, in theorie kan je dan verder gaan met: "Neen, maar je kan deze opzeg wel interpreteren als zijn wettelijke opzeg voor binnen anderhalf jaar." Ja, OK, maar denk je dat de verhuurder deze opzeg ook zo bedoeld heeft? Ik durf het betwijfelen... Het zou me niet verwonderen als de verhuurder in de nabije toekomst op andere manieren (zelf bewonen) zal proberen de overeenkomst vroegtijdig stop te zetten. En als hij dit niet probeert en berust in het feit dat hij het eerste anderhalf jaar niet veel kan doen, wees dan maar zeker dat hij binnen een jaar alsnog een correcte opzegbrief zal versturen en er zelf niet van zal uitgaan dat de brief die hij nu geschreven heeft voldoende is (hoewel het in theorie misschien wel zo zal zijn).
Metool, bent u advocaat, als ik vragen mag?
Ik geef je gelijk, ik ga hier inderdaad wat naast de kwestie redeneren. Je hebt ook gelijk: de verhuurder kan de huurder hier niet binnen 3 maanden uitzetten. Laat dat duidelijk zijn voor de TS.
Het debat dat ik wou aangaan, over de gevolgen die deze opzeg gecreëerd heeft, daar heeft TS waarschijnlijk geen oren naar.
En voor elk mogelijk argument kan men uiteraard een tegenargument bedenken.
Ik las wat mijns inziens fout is (dat een voortijdige opzeg niet nietig is maar uitgesteld wordt - daar ben ik nog steeds van overtuigd en ik heb dat gestaafd met een relevante verwijzing naar rechtsleer) en ik wou dit neerpennen. That's it. Was meer aan de andere posters bedoelt dan t.o.v. TS.
Ook nu, beste Tom, heb ik mijn twijfels bij jouw uiteenzetting. Immers, 'Electa Una Via', een opzegging creëert onherroepelijke rechtsgevolgen, substitutie van het opzegmotief is niet mogelijk (je kan theoretisch gezien dus niet switchen naar opzeg eigen betrekking). Daar bestaat ook rechtspraak en -leer over. Ik meen echter dat er wel een paar vrederechters zouden zijn die het wel zouden toelaten. Dus misschien opnieuw te 'juridisch-technisch'.
Ik ben geen advocaat maar wat doet dat er nou toe?