Erfdeel

veertje57
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erfdeel

#1 , 22 nov 2016 16:09

Mijn vrouw is 11j geleden overleden, wij hadden samen een huis .Wat als ik mijn huis verkoop als ik met pensioen ga, heeft mijn zoon dan recht op een deel van de verkoop ervan? Hij zegt dat hij recht heeft op het erfdeel van zijn moeder.Had dit dan al niet moeten gebeuren bij het overlijden 11 j geleden van mijn vrouw? Er is geen testament of dergelijke.Alvast bedankt .Gr

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 22 nov 2016 16:21

Voor zover ik weet, is je zoon inderdaad voor 50% naakte eigenaar van het pand, jij voor andere 50% en voor de 100% vruchtgebruiker.
Bij verkoop krijgt je zoon dan inderdaad 50% van het totaalbedrag.

asperger

#3 , 22 nov 2016 17:25

Voor zover ik weet, is je zoon inderdaad voor 50% naakte eigenaar van het pand, jij voor andere 50% en voor de 100% vruchtgebruiker.
Bij verkoop krijgt je zoon dan inderdaad 50% van het totaalbedrag.
Dat klopt. Omdat het de gezinswoning is kon uw zoon geen verkoop opeisen.
Maar als u zelf beslsit het te verkopen heeft hij recht op zijn deel.
Dat deel is de waarde van zijn blote eigendom. Dat is minder dan de heft van de verkoopprijs.
Hoeveel juist hangt af van UW leeftijd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

iota

#4 , 22 nov 2016 18:39

Tenzij je een huwelijkscontract had met "wie langst leeft, al heeft".

asperger

#5 , 22 nov 2016 18:41

" Er is geen testament of dergelijke"
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mjers

#6 , 23 nov 2016 09:10

Om uw vraag ivm verjaring te beantwoorden...

Normale rechtsvorderingen kunnen verjaren. Maar iemand die gedeeld eigenaar is van een gedeeld goed. (ook al hebt u het vruchtgebruik) raakt dat eigendom niet door slechts tijdsverloop kwijt.

Daarom is het dus belangrijk om altijd een testament op te stellen...

JPV
Juridisch actief: Ja

#7 , 23 nov 2016 10:20

" Er is geen testament of dergelijke"
zelfs dan nog kan er een beding van aanwas geweest zijn. Mensen zien dat ook niet als een "testament of dergelijk"

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”