Afkopen vruchtgebruik bij gesplitste aankoop

simonjo
Topic Starter

Afkopen vruchtgebruik bij gesplitste aankoop

#1 , 28 nov 2016 11:59

Hallo,

Bijna 20j geleden kocht ik de NE van een woning voor mijn ouders, zij kochten het VG.

Ongeveer 3j geleden overleed mij vader en had ik een 2j durend dispuut met de fiscus rond het bewijzen van mijn aandeel in de aankoop. Ik had 2 cruciale bankafschriften niet ter hand, kon die ook niet meer opvragen bij de bank. De notaris heeft mij bij aankoop niet uitgelegd dat ik die in veelvoud moest copieren en bewaren... maar wellicht was de fiscus toen ook niet zo op jacht naar details.

Finaal is de zaak in mijn voordeel beslecht na tussenkomst van een advokaat.

Ondertussen is mijn moeder naar een rusthuis en gaan we het huis verhuren. Dit stelt wel enige problemen natuurlijk: zo wil ik geen geld uitgeven aan vb een nieuwe garagepoort of dak-isolatie aangezien de huuropbrengst naar haar gaat. Anderzijds is zij wel bang van verhuren.

Als alternatief zou ik haar vruchtgebruik kunnen afkopen, wat in dit geval overeenkomt met ongeveer 2j huurinkomsten.

Ik vraag mij wel af of ik mij daarmee niet in nesten ga werken bij de fiscus. Iemand argumenten voor of tegen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 nov 2016 22:58

Typisch het verhaal van art. 9 Wetboek Successierechten. Ja, men moet heel goed opletten bij een gesplitste aankoop. Wanneer je moeder zal overlijden, zal de Vlaamse Belastingdienst weer met hetzelfde verhaal afkomen. Bereid je maar voor. Zelfs als je het vruchtgebruik koopt of heel het huis verkoopt, zal dezelfde vraag toch weer gesteld worden.

Nu, om te antwoorden op je hoofdvraag. Je hebt eigenlijk drie opties:
- moeder verzaakt aan haar vruchtgebruik. Gezien zij daar niet meer woont en het niet aankan om het huis te verhuren (kosten van isolatie), lijkt een eenzijdige verzaking mij mogelijk. Dit wordt verleden aan het vast recht (50 EUR registratierecht). De aktekosten zijn er natuurlijk ook nog.
- moeder schenkt je het vruchtgebruik. Dit zal 3% x de waarde van haar vruchtgebruik kosten. Valt goed mee.
- je koopt het vruchtgebruik aan 10% registratierecht. Fiscaal duurder en je moet je moeder ook nog eens betalen. Het kan zijn dat ze sterft en dan krijg je je eigen prijs terug, verminderd met successierechten.

simonjo
Topic Starter

#3 , 30 nov 2016 23:50

Alvast bedankt voor het antwoord, en inderdaad of ik nu braafjes afwacht of het vruchtgebruik afkoop of verkoop... de fiscus zal mij toch lastigvallen.

Wat betreft:
optie 1) die kans is klein omdat er dan minder overblijft voor de kleinkids, maar ik kan het vragen
optie 2) idem
optie 3) na afkoop VG zou ik het kunnen verhuren, maar het huurrendement zal dan <3% zijn (waarde huis/huurprijs) en een redelijk hoog KI * 1.4

Begin stilaan te overwegen om het onderhands te verkopen, de afkoopwaarde van het VG voor moeder en de rest voor mij zodat ik kan investeren in een ander pand met een beter rendement.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”