begrafeniskosten

cosol1961
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

begrafeniskosten

#1 , 28 nov 2016 17:42

Hallo,

Misschien een beetje een bizarre vraag ...

Ikzelf woon sinds 18 jaar in het buitenland, maar mijn ouders wonen allebei in Belgie (Vlaanderen-Antwerpen). Ze hebben geen eigendom, geen spaarcenten en komen met hun pensioentje amper rond. Ik probeer te helpen waar mogelijk. Is er een wasmachine stuk, moeten ze een nieuwe leesbril hebben, zijn er onverwachte kosten, dan geef ik ze geld...zo lang dat binnen mijn mogelijkheden valt.
Een tijd geleden hoorde ik van een vriend van mij dat een begrafenis in Belgie gemakkelijk 5000 à 6000 euro kost. Mijn ouders leven momenteel nog, maar de leeftijd van 90 naderend, moeten we realistisch zijn.
Als we dan spreken over 2 begrafenissen, dan zitten we al gauw aan een bedrag van meer dan 10000 euro. Kan ik verplicht worden om dat te betalen ? Ik zou hierdoor zelf in de problemen komen. Is er in Belgie dan niets voor hulpbehoevende mensen ?

Hartelijk dank !
vriendelijke groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 28 nov 2016 17:47

Zelfs als je niets erft of de erfenis verwerpt moet je die kosten betalen.
Maakt deel uit van de onderhoudsplicht jegens ouders.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii

#3 , 28 nov 2016 19:10

Enkel als je zelf onvermogend bent komt soms het OCMW tussen voor een minimumdienst. Hoe snel kan je in Belgie zijn bij overlijden om zelf alles (minimaal) te regelen? Of heb je een vertrouwenspersoon in Belgie die je kan helpen? Zoniet zou k al eens langsgaan bij een begrafenisondenemer (of ocmw) en afspraken maken. Etc. Op t moment zelf gaat alles rap rap rap. Goedkoopst lijkt crematie met uitstrooiing (onder voorbehoud). Koffietafel kan je laten vallen. Dienst minimaal. Onder de 3-4.000€ geraak je evenwel niet ;-(

Reclame

cosol1961
Topic Starter

#4 , 28 nov 2016 20:04

Bedankt !
Erfenis is er zeker niet, integendeel...enkel kosten.
Vind het gewoon geen leuke gedachte dat ik moet betalen door echte nalatigheid van mijn ouders.
Ze hebben heel hun leven zeer slecht oftewel geen budgetbeheer gedaan.
Ikzelf ben in het buitenland ooit een nieuw leven begonnen. Heb alles van nul terug moeten opbouwen en heb daar hard voor gewerkt. Ik schud zomaar geen 10000 euro uit de mouw :-(
Word dit berekend op mijn loon ? Wordt mijn partner hier ook op aangesproken ? (niet gehuwd, wel samenwonend)

Franciscus

#5 , 28 nov 2016 21:08

Woont u in de EU of erbuiten?
Nog van plan naar BE te komen.
Mijn ervaring bij overlijden van een persoon werd zelfs kleindochter die in NL woont niet aangesproken ook al waren al haar gegevens gekend gezien ze ook kon tussenkomen voor verblijfskosten rusthuis. Antwoord OCMW van A die moeite gaan we niet doen.

cosol1961
Topic Starter

#6 , 28 nov 2016 21:24

Ik woon in Duitsland, maar ik kom nog wel naar Belgie. Ik bezoek mijn ouders nog regelmatig...dus ik kan (en wil dat ook niet) bij overlijden natuurlijk niet doen of ik van de aardbodem verdwenen ben. Ik vraag me alleen af of ik met het OCMW kan praten en dat we eventueel gedeeltelijk bijdragen. Ik wil het OCMW niet voor alles laten opdraaien, maar als ik het alleen moet betalen, dat vind ik nogal heavy...

Karanog

#7 , 28 nov 2016 21:32

Het kan ook voor minder, google op budget uitvaart of low cost begrafenis, ...
bvb http://www.budget-funerals.be/content/

Franciscus

#8 , 28 nov 2016 22:02

Zal dan verhuis naar Mol of omgeving moeten zijn.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”