Ambulance Nederland-België

svenovich86
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ambulance Nederland-België

#1 , 23 nov 2016 13:54

Beste,

Een tijdje terug is mijn vriendin onwel geworden in een supermarkt in Nederland. Hierdoor gevallen en bewusteloos geraakt.
Het winkelpersoneel heeft toen een ambulance gebeld en deze ambulance heeft mijn vriendin naar een Belgisch ziekenhuis gebracht. Ik vermoed dat ze dit hebben gedaan omdat ze haar Belgisch paspoort bij had. Nu hebben wij de factuur van deze ambulancerit ontvangen en blijkt dat onze mutualiteit hier niet in wil tussenkomen omdat de ambulance de grens is over gereden.
Klopt dit? Op de site van het riziv staat nochtans in een beneluxverklaring en een koninklijk besluit dat Belgische en Nederlandse ambulances de grens mogen oversteken?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 nov 2016 15:23

Gaat het over een Nederlandse ambulance die haar naar België heeft gevoerd of over een Belgische ambulance die ze naar België heeft gevoerd?

svenovich86
Topic Starter

#3 , 23 nov 2016 15:29

Het gaat om een Nederlandse ambulance die haar vanuit de plaats in Nederland waar het gebeurd is naar een Belgisch ziekenhuis heeft gebracht.

Reclame

mava105

#4 , 23 nov 2016 16:03

Was dit een priveambulancedienst of de gewone hulpdiensten (100 of 112)?

svenovich86
Topic Starter

#5 , 23 nov 2016 17:00

Ambulance van de gewone hulpdiensten..

Didymus

#6 , 23 nov 2016 17:16

Was het Belgisch ziekenhuis ook het dichtsbijzijnde ziekenhuis (met een afdeling spoedgevallen) tout court?

Houding van mutualiteit lijkt me in ieder geval niet correct. Uw vriendin heeft geen ziekenhuis uitgekozen, ze is daar gewoon beland door een autonome beslissing van de hulpdiensten.
"sowieso" schrijf je zo.

svenovich86
Topic Starter

#7 , 23 nov 2016 19:20

Het Belgisch ziekenhuis was op 20km afstand terwijl er een Nederlands ziekenhuis op 10a12 km afstand is.

Franciscus

#8 , 26 nov 2016 22:18

Dan zal de NL wetgeving van toepassing zijn.
Trouwens uw vriendin heeft niet gebeld en dus vermoedelijk ook niet de wens uitgedrukt naar BE gebracht te worden.
Vraag kan ook eens gesteld worden op www.rechtenforum.nl.

Op welke wet stoelt uw ziekenfonds haar beslissing?...die kan uw vriendin in haar antwoord gebruiken om niet te betalen.

Didymus

#9 , 29 nov 2016 00:06

Nederlandse regelgeving kan misschien wel verklaren waarom ze haar naar een Belgisch ziekenhuis hebben gebracht, maar zal niet verklaren waarom het Belgisch ziekenfonds terugbetaling weigert.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Administratief recht”