Alimentatie als hertrouwd

craentje
Topic Starter

Alimentatie als hertrouwd

#1 , 29 nov 2016 09:52

Dit jaar zijn mijn man en ik getrouwd. Hij is zelfstandige, ik ben bediende. Hij heeft 2 zoontjes die volgens de EOT in co-ouderschap een week bij ons blijven en een week bij hun moeder.
Het kindergeld wordt gestort op een aparte kindrekening. Hiervan worden kosten voor de kinderen betaald (met uitzondering van kledij, speelgoed, die betaalt ieder voor zich). Hun moeder heeft voor zover we weten geen nieuwe partner. Zij werkt voltijds als bediende met een gemiddeld loon maar heeft een zeer welgestelde familie.

Mijn man is er nu achter gekomen dat hij geen fiscaal co-ouderschap kan inbrengen aan gezien zijn ex de kinderen volledig fiscaal ten laste van haar inbrengt. Ze zijn bij haar ingeschreven. Hij wil dat nu wijzigen en nu begint zij te dreigen dat ze alimentatie zal eisen en de hele EOT in twijfel wil trekken. Nettoinkomen van mijn man als zelfstandige komt neer op ongeveer 16.000 euro per jaar. Zijn ex houdt als bediende meer netto over. Maar als je mijn inkomen erbij telt, hebben wij uiteraard een groter netto.

Kan iemand me zeggen of mijn inkomen mee in rekening wordt gebracht als zij alimentatie eist? En kan zij dat zomaar eisen als verder alle kosten gelijk verdeeld worden? En heeft fiscaal co-ouderschap voordelen of nadelen voor ons?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Madeliefje35

#2 , 29 nov 2016 12:20

Meer info : http://financien.belgium.be/nl/particul ... ouderschap

Hoe moet ik mijn aangifte invullen wanneer het belastingvoordeel voor kinderen ten laste tussen mij en mijn ex-partner moet worden verdeeld?
Als de kinderen fiscaal te uwen laste zijn en de helft van het belastingvoordeel moet toegekend worden aan de andere ouder, vul de rubriek B 2 (vak II) in.
Als de kinderen fiscaal niet te uwen laste zijn en de helft van het belastingvoordeel aan u moet toegekend worden, vul de rubriek B 3 (vak II) in.
Let op: U moet een afschrift van de overeenkomst of van de rechterlijke beslissing ter beschikking houden van de administratie.

Fiscaal co-ouderschap moet voorzien zijn in de EOT/vonnis.

Jouw inkomen wordt niet opgevraagd voor een alimentatie, maar de ex kan wel aantonen dat jouw man kosten delend samenwoont, dus minder vaste kosten heeft.
Ze zal moeten aantonen dat jullie inkomen beduidend hoger is dan het hare vooraleer ze alimentatie kan krijgen.

craentje
Topic Starter

#3 , 29 nov 2016 13:08

Hoe we het moeten invullen is geen probleem. Maar als hij het als fiscaal co-ouderschap invult en zij niet, dan wordt het ook niet aanvaard en wordt zijn aangifte aangepast. In de EOT staat er eigenlijk niets duidelijk vermeld over de fiscaliteit.
Ik vermoed dat geen van beiden de situatie zomaar kan omdraaien? Als fiscaal co-ouderschap niet in de EOT staat, kan mijn man dat dan nu laten aanpassen?
En als zijn ex van bij het begin geen alimentatie gevraagd heeft, kan ze dat nu toch ook niet zomaar omdraaien?
Trouwens, op het moment van de scheiding lag haar inkomen beduidend hoger dan het zijne. Het is omdat hij nu over fiscaal co-ouderschap iets vraagt en wij dit jaar getrouwd zijn, dat zij begint te dreigen met alimentatie.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”