inwonende nieuwe partner bij ex

Asterisk
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

inwonende nieuwe partner bij ex

#1 , 21 dec 2016 17:39

Hallo,

ik ben ongeveer een jaar gescheiden, uit dit huwelijk zijn er 2 kinderen

Zowel mijn ex als ik hebben iemand nieuw gevonden en officieel hebben we beide een LAT-relatie, ik weet echter dat mijn ex al geruime tijd samenwoont. (de kinderen vertellen dit te pas en te onpas)

Ik heb me laten vertellen als de nieuwe partner inwoont bij de ex (dit geldt dus voor ons beiden) dit aan de ander moet bekend gemaakt worden?

Is dit effectief zo? ik vind hier niet direct iets over terug op websites van fgov en zo. Ik heb mijn vraag ook al gesteld bij een sociaal huis (of hoe noemen die zaken), maar ik krijg daar geen antwoord.

Voor de volledigheid, ik vermoed dat mijn ex domiciliefraude pleegt (woont in sociale woning), maar ze verzuimd om de nieuwe situatie bekend te maken bij de bouwmaatschappij om het voordelig tarief niet te verliezen.
En omdat ze minder verdient dan ik, dien ook wat meer bij te dragen voor de kinderen dan zij. Als die situatie echter niet correct is, dan zou ik de vergoedingsregeling willen wijzigen naar 50/50 (lijkt me ook maar eerlijk).

Ik zou dit voorleggen aan mijn advocaat, maar om eerlijk te zijn heb ik liever eerst een indicatieve basis om naar deze te stappen, als nu al blijkt dat ik toch geen zaak heb, dan spendeer ik het ereloon liever aan iets anders. :D

alvast bedankt voor de informatie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 21 dec 2016 18:22

Domiciliefraude is strafbaar zowel inzake inbreuk bevolking als mogelijk tgo de woningmaatschappij.
Echter uw ex indien al gescheiden heeft geen enkele reden om aan u te vertellen dat ze een relatie heeft of dat die persoon bij inwoont.
U kan hiervoor steeds de wijkinspecteur van in kennis stellen en de woningmaatschappij.

Voor de rest zal het geen verschil maken want inkomen partner wordt niet mee verrekend.
Standaard verblijfsomgangsregeling is inderdaad 50/50.
Iedere ouder draagt bij tot opvoeding kinderen naar eigen vermogen.

Asterisk
Topic Starter

#3 , 22 dec 2016 07:36

bedankt voor het duidelijke antwoord

Met het eerste deel ga ik akkoord, voor de 50/50 vraag ik me wel af als zijn inbreng in huur en zo niet moet meegerekend worden. uiteindelijk zijn onze netto lonen niet zo verschillend, (misschien 500€)

Reclame

Bart Vissers

#4 , 22 dec 2016 11:42

Qua vergoedingen moet je een onderscheid maken:
1) Alimentatie tussen partners
2) Ouderlijke onderhoudsplicht

1.a Alimentatie tussen partners tijdens de echtscheidingsperiode
Uitgangspunt is de huwelijkse levensstandaard behouden alsof er geen (feitelijke) scheiding zou zijn geweest.

1.b. Alimentatie tussen partners na echtscheiding
Uitgangspunt is een voortgezette solidariteit na het huwelijk.
Het gaat hier over het compenseren van een aanzienlijke terugval in de economische situatie na echtscheiding en de mate waarin de partner deze terugval op eigen kracht kan compenseren. Een partner bel die niet werkte, heeft na echtscheiding een laag inkomen, maar kan dit wellicht compenseren door opnieuw werk te vinden. De maatstaf is een te bepalen "referentiestandaard" (die per koppel/persoon kan verschillen)
NB: een nieuwe partnerrelatie kan een reden zijn voor het beëindigen (evt. voorlopig igv samenleven) van een partneralimentatie als men daardoor op eigen kracht zijn "referentiestandaard" kan bereiken.
Klassieke maximale duur van deze alimentatie is eenzelfde duur als het huwelijk zelf. Hierop bestaan er echter uitzonderingen.

2. Ouderlijke onderhoudsplicht - voor gewone en buitengewone kosten
Op basis van de netto-draagkracht per ouder. Hier wordt ook rekening gehouden met bv. kostenbesparing door het samenleven met een nieuwe partner.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Echtscheiding”