chantage ex vriend

anno68
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

chantage ex vriend

#1 , 04 jan 2017 14:06

hallo,

Ik had graag een antwoord of advies op volgende vraag.

mijn nieuwe vriend wordt gechanteerd door zijn ex-vriendin ivm een diefstal uit zijn verleden. Het juiste weet ik er niet van maar blijkbaar heeft ze bewijs in handen gekregen van een diefstal die hij vroeger deed (wanneer dit is gebeurd weet ik ook niet), en chanteert ze hem er nu mee. Mijn vriend vertelde me dat hij geld had geleend aan iemand en die iemand heeft dit nooit terugbetaald waardoor mijn vriend dus in een opwelling die iemand zijn auto heeft gestolen om het geleende geld terug te kunnen recupereren. Blijkbaar zijn daar documenten van opgesteld en nu heeft zijn ex-vriendin die in handen gekregen. Of die iemand aangifte heeft gedaan bij de politie weet ik niet maar mijn vraag is eigenlijk; is de ex-vriendin strafbaar omdat ze het nalaat om dit bewijs aan te geven aan de politie? voorlopig heeft ze dit nog niet gedaan en chanteert ze mijn vriend ermee om hem aan te geven bij de politie. Zij eist dingen van hem zoals een auto, fietsen voor haar kinderen en doet bij iedereen alsof ze nog een koppel zijn terwijl ze allang uiteen zijn. Mijn vriend wordt er zot van! Is ze ook strafbaar voor het achterhouden van bewijs? en wat kan of moet hij doen om een einde te maken aan dit gechanteer? graag wat advies!!
dank je
anno68

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 04 jan 2017 14:16

Best zelf naar de politie stappen. Hij zal dan uiteraard de gevolgen dragen van zijn daden maar het zal daarmee eindigen.

anno68
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jan 2017 15:08

en is dit de enige optie? is ze eigenlijk wel strafbaar voor het achterhouden van bewijs?

Reclame

Alexanderzondernaam

#4 , 06 jan 2017 17:57

Vraag: s de ex-vriendin strafbaar omdat ze het nalaat om dit bewijs aan te geven aan de politie?
Antwoord: nee, enkel politieagenten en dergelijke zijn bij wet verplicht een misdrijf te melden aan de procureur des Konings.

Art.29 al1 Sv. verplicht iedere ambtenaar die in de uitoefening van zijn ambt kennis krijgt van een misdaad of een wanbedrijf dit te melden aan de procureur des Konings. In tegenstelling tot de gewone aangifte door particulieren noemt men dit de ambtelijke aangifte. De verplichting tot ambtelijke aangifte slaat zowel op de misdrijven die ambtenaren persoonlijk hebben vastgesteld, als op de misdrijven die hen door de benadeelde (klacht) of door een derde (aangifte) zijn ter kennis gebracht.
De aangifteverplichting bestaat echter niet alleen voor politiemensen of controleambtenaren, maar slaat ook op alle ambtenaren, op magistraten, gerechtsdeurwaarders, notarissen.

Vraag: wat kan of moet hij doen om een einde te maken aan dit gechanteer?
Antwoord: Indien uw vriend hier aangifte van wilt doen, gaat hij ook zijn boekje moeten opendoen over de diefstal. Indien uw vriend hier geen aangifte van wilt doen, kan hij de ex blokkeren en negeren in de hoop dat zij er niet mee naar de politie stapt.

Ik raad uw vriend aan om zelf aangifte te doen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”