borg bij lening

anabee
Topic Starter

borg bij lening

#1 , 23 dec 2008 11:52

In 1999 kocht ik een huis waarvoor ik een lening aanging bij de bank voor het bedrag van de aankoop zonder kosten.
Voor deze lening diende ik buiten het huis ook mijn appartement in borg te geven met de belofte dat deze na een aantal jaar terug zou vrijgegeven worden. Nu bijna 10 jaar later vraag ik aan de bank of ze dit kunnen herzien en krijg ik als reactie dat dit niet kan. Ondertussen is mijn huis na verbouwingen en opfrissingswerken 3 x meer waard.
Ze gaan het nu onderzoeken en me dat maandag bij een onderhoud laten weten.
Ik kan maar beter op voorhand weten wat mijn rechten zijn.
Er is heel wat misgelopen bij deze bank zodat ik alles liet overschrijven naar een andere bank en nog enkel de lening terugbetaal en de schuldsaldoverzekering.
Graag jullie reactie.
Merci,
An.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 24 dec 2008 18:43

Beste,

Indien de waarde van je woning voldoende is kan inderdaad de bijkomende waarborg (het appartement) vrijgegeven worden.
Alleen is de vraag wat je achterliggende bedoeling is. Immers : de bank in kwestie zal een aanpassing van het kredietcontract moeten doorvoeren (verlagen van de kredietopening tot de huidige uitstaande schuld) en jij zal daarna een handlichting moeten vragen bij de notaris. reken maar in totaal tussen de 500 en de 750 € kosten.
Indien je niets van plan bent met het appartement én indien je de resterende looptijd je lening normaal terugbetaalt is ide "borg" enkel een theoretisch gegeven dat je niets kost.
Laatst gewijzigd door basejumper op 24 dec 2008 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

anabee
Topic Starter

#3 , 24 dec 2008 19:10

Ik dacht eventueel dit appartement te verkopen, maar niet direct en blijkbaar zou de bank dan direct het geld kunnen inhouden van de lening, wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Enfin, ze hebben me blijkbaar voor de zoveelste keer liggen gehad.
Ja, de bank is je vriend niet hee.
Mijn huis was genoeg waarborg maar ze beweerden toen van niet en na een paar jaar kon ik dat makkelijk verander, mooi niet dus ! Of met veel kosten.
Bedankt voor de info, nu weet ik tenminste wat ik moet verwachten als ik naar de bank ga.
Groetjes,
An.

Reclame

basejumper

#4 , 24 dec 2008 22:41

Beste,

Indien vroeg of laat de verkoop een feit is, ga dan eerst met je bankier praten en breng hem/haar op de hoogte. Indien je dat niet doet zal de notaris inderdaad rechtstreeks met de hoofdzetel contact opnemen om de voorwaarden te vernemen waaronder de hypotheek mag geschrapt worden. Zonder tegenbericht/lopend dossier zal die standaard inderdaad antwoorden dat de voorwaarde erin bestaat dat de schuld aangezuiverd wordt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

anabee
Topic Starter

#5 , 24 dec 2008 23:12

Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar ik zal er dus toch op moeten betalen. Eigenlijk maakt het me kwaad dat ze je altijd weer liggen hebben.
Heel erg bedankt voor de goede raad.
Groetjes,
An.

Terug naar “Bank & Beurs”