Aankoop appartement op mijn naam-huwelijk wettelijk stelsel

Liz
Topic Starter

Aankoop appartement op mijn naam-huwelijk wettelijk stelsel

#1 , 25 dec 2008 21:35

Beste,

ik heb de mogelijkheid om een appartement te kopen en ik wil dit graag op mijn naam hebben. Ik zou dit appartement eventueel willen verhuren.
Ik ben getrouwd met scheiding van goederen en heb 1 kind met mijn man. Mijn man heeft een meerderjarig kind uit een vorig huwelijk en het huis dat wij nu bewonen is zijn eigendom, hij heeft het gekocht voor ons huwelijk.
Ik heb volgende vragen:
- hoe kan ik voorkomen dat ik veel extra kosten (lees:belastingen) moet betalen vanwege 'tweede eigendom?'
- kan ik op mijn naam een woninglening aangaan terwijl mijn man nog een lening heeft lopen voor de afbetaling van zijn woning?

Verdere informatie en links zijn altijd welkom

dank
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 26 dec 2008 12:27

als u met scheiding van goederen bent getrouwd bestaat er geen gemeenschappelijk vermogen. de rekeningen of zaken die u op beider naam heeft zijn een gewone onverdeeldheid. zaken op naam van een echtgenoot zijn van hem/haar alleen.

u kan zonder probleem een lening aangaan op uw naam alleen, mits akkoord van de bank (mbt solvabiliteit). U blijft wel onderworpen aan de regels van het primaire huwelijksstelsel, dwz dat u wel moet tegemoetkomen aan de belangen van het gezin, dwz hulpplicht echtgenoten, volgens uw mogelijkheden bijdragen in de lasten van het gezin etc.... (zie burgerlijk wetboek artikel 215 enz....)

als u dus een huis koopt op uw naam is dat huis volledig van u alleen.

op uw andere vraag durf ik niet antwoorden wegens onvoldoende kennis.

wanton

#3 , 26 dec 2008 14:46

Beste Liz ,
als ik alles goed begrijp is het voor U een 'eerste' aankoop. U heeft dus alle mogelijkheden om te genieten van verminderingen. Vooreerst de vrijstelling ( abattement ) van de eerste 15000 € bij het beschrijf voor de registratierechten.
Bij uw belastingen kan U - mits een hypothecaire lening - genieten van de aftrek langetermijnsparen. Echter niet van de woonbonus want het is niet uw eigen maar een verhuurde woning. Bij het langetermijnsparen kan de intrest verrrekendd worden en is er aan aftrek van ( in 2008) 1930 € aan kapitaalsaflossingen , aan het verbeterd gemiddeld tarief , di. tussen 30 & 40 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Kopen”