Misschien een domme vraag, sorry daarvoor!, maar misschien wil iemand mij wel helpen om het volgende te begrijpen?
Ik denk/dacht dat een schuldbekentenis een contract onder bezwarende titel is. Maar nu lees ik dat "een contract onder bezwarende titel is dat waarbij aan elke partij de verplichting wordt opgelegd om iets te geven of te doen".
Waar ik het nu niet begrijp is: een schuldbekentenis gaat toch uit van slechts 1 partij. De andere partij verklaart zich dan toch niet (expliciet) akkoord om op zijn beurt iets te doen/te geven? (In tegenstelling tot een overeenkomst, waar dat wel expliciet het geval is).
Stel: een ouder schrijft een schuldbekentenis aan een kind waarin hij zegt een vergoeding te betalen/schuldig te zijn voor de verzorging die een kind voor hem (die ouder dus) heeft opgenomen/ of nog opneemt. Gezien de ouder over onvoldoende liquide middelen beschikt wil hij de schuld liever voldoen op het ogenblik dat hij zijn onroerend goed zal verkopen en schrijft daarom een schuldbekentenis.
In realiteit zijn er dus inderdaad 2 partijen die iets doen: 1. kind verzorgt de ouder en 2. ouder betaalt hiervoor een vergoeding (weliswaar uitgesteld).
Maar in de schuldbekentenis zelf komt dat kind toch niet tussen, lijkt mij. Hoe kan men dan stellen dat er aan ELKE partij een verplichting wordt opgelegd iets te geven/te doen?
Ben ik dan fout als ik denk dat een schuldbekentenis een contract onder bezwarende titel is?
Dank om mij uit mijn (denk)knoop te helpen!