Allen,
Om te beginnen wil ik stellen dat de situatie die ik hieronder ga uitleggen zeer extraordinair is maar toch niet minder waar.
Ikzelf en een tweede erfgenaam zijn de erfgename van eerste rang bij het overlijden van mijn moeder. Nu, in zowel mijn als erfgenaam 2's geval hebben wij nooit contact gehad met haar, zij verliet ons voor ons éénjarige leeftijd. Geen brief, geen postkaart, 0 komma 0 contact -- OOIT.
Dus je kan begrijpen dat wij verschoten toen bleek dat zij eerder in 2016 overleed en dat wij een brief kregen (één maand na overlijden) dat zij overleden was en dat ik mij moest melden bij notaris x in verband met een erfenis. Twee weken later was trouwens pas de eerste keer dat ik hoorde van bestaan erfgenaam 2.
Goed, we starten de procedure van onderzoek en uiteindelijk (we zijn ondertussen 6 maand verder) blijkt dat de begrafenis nog niet betaald is. de factuur dat wij voorgeschoteld krijgen bedraagt +€9000... Deze bestaat uit de crematie van mijn moeder, de opgraving van de urn van haar ouders en een riante 'koffietafel' van +-€5500 (53 personen)...
Uiteraard was noch ik, noch erfgenaam 2 aanwezig op de begrafenis noch de koffietafel, we waren zelfs niet vernoemd op de doodsbrief of bidprentje, we waren dus ook niet de opdrachtgever van de begrafenis of koffietafel (ik was op dat moment trouwens op reis in Frankrijk en wist zelfs nog niet eens dat ze overleden was).
Kunnen we dit op enige WETTELIJKE manier aanvechten - liefst zonder advocaten bij (dus via notaris?) - kan ik dit beroepen op de opdrachtgever, of haar broers en zussen, haar 'niet gehuwde/samenwondende partner'... IEMAND? Het is te gek voor woorden dat ik opdraai voor een begrafenis of koffietafel voor een vrouw die ik niet ken en een begrafenis waar ik noch geweest ben noch inspraak in had!
Ik heb wel 'voorzichtig' contact met de achterblijvende familie - iaw de opdrachtgevers heb ik ondertussen 2 maal gesproken maar deze blijven in feite vreemden voor mij, hoewel het een collectie ooms en tante's zijn.
Dank u voor de tijd.