Huren voor huisvesting buitenlandse werknemers

jobe
Topic Starter

Huren voor huisvesting buitenlandse werknemers

#1 , 28 dec 2008 17:09

Een kandidaat huurder voor mijn woning zou de woning willen huren om 3 Poolse werknemers te huisvesten (kontrakt 1 jaar). Nu zijn er mijn inziens 2 opties :
- Contract op naam van de eigenaar van de firma die akkoord is om de huur niet als kosten in te brengen. Huur te betalen door hem of door de werknemers.
-> kan dit zomaar, welke risico's loop ik dan (fiscaal, geldigheid contract...)
-> huurder gebruikt woning ook niet als hoofdverblijplaats, is woninghuurwet dan geldig. Ik vermoed dat hij geen kontrakt zal maken met zijn werknemers

- Contract rechtstreeks met de 3 werknemers.
-> moeten ze alle 3 tekenen?
-> wie is verantwoordelijk voor het betalen van de huur?
-> wat indien 1 van hen vertrekt?

Voor ons een moeilijke beslissing. Graag wat advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
simonjo

#2 , 29 dec 2008 22:31

Wij hebben nogal wat buitenlandse werknemers die voor 1 of meerdere jaren in Belgie verblijven (rotational assignment) zij krijgen een onkostenvergoeding van het bedrijf om een woning te huren.

Zodoende kan het bedrijf dit integraal als onkosten boeken, en kan de werknemer als prive persoon huren (dus geen handelshuur).

Meestal ligt de huur iets hoger (maar ruim onder handelshuur) vanwege de kortere termijn, en wordt er vaak ook gemeubeld gehuurd.

De verhuurder zorgt dan voor (gedeeltelijke) bemeubeling, je moet dan wel een opsplitsing maken van het huurbedrag voor het gebouw en de meubels... ik kan me alleen niet meer herinneren waarom, ik dacht dat de belastingen dit eisten... misschien kan iemand anders hierover iets zeggen?

Als het mij binnenschiet laat ik het weten.

j.demoor

#3 , 30 dec 2008 10:57

“Art.1.§ 1. Deze afdeling is van toepassing op huurovereenkomsten betreffende een woning die de huurder, met uitdrukkelijke of stilzwijgende toestemming van de verhuurder, vanaf de ingenottreding tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

De werkgever en mijns inziens ook zijn Poolse werknemers bestemmen de woning niet als hun hoofdverblijfplaats,zodat deze huur niet onder toepassing van de Woninghuurwet maar wel onder het GEMEEN huurrecht(art.1708-1762bis Burgerlijk Wetboek=B.W.) valt.

U kan in dat geval verhuren aan de werkgever met recht tot onderverhuring aan zijn werknemers,krachtens art.1717 B.W..
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

jobe
Topic Starter

#4 , 01 jan 2009 20:38

Dankuwel,

Kan je in overleg met de huurder toch "hoofdverblijfplaats' vermeld laten in het contract (betere bescherming van de huurder?)

Wanneer het contract valt onder de algemene huurwet, wat zijn dan de fiscale gevolgen voor de verhuurder?

Terug naar “Huren”