Beste,
Graag had ik even jullie mening gehoord over hoe de verdeling van geld/goederen gebeurt na scheiding.
Hierbij nog even de situatie schetsen.
Mijn naam is Suzy en ik was wettelijk samenwonend met Piet. Sedert juli 2016 zijn wij feitelijk gescheiden en sedert eind december 2016 is het wettelijk samenlevingscontract officieel ontbonden.
Samen waren wij eigenaar van een woning die nu ondertussen verkocht is (compromis bijna klaar om ondertekend te worden)
In de zomer 2015 is de vader van mijn ex overleden. Hij had geen huis (onroerend goed), maar wij hebben een deel geld geërfd.
Dat geld is gegaan op de gemeenschappelijke rekening (we hadden zelfs enkel gemeenschappelijke rekeningen). Onze gemeenschappelijke rekening stond wel deel in negatief, dus hiermee stonden we weer op 0 en hadden we nog zo'n 3000EUR over van dat geld, die dus voor gemeenschappelijke zaken werd gebruikt.
Het geld werd NIET gestopt in verbouwingen of dergelijke voor ons huis.
Mijn ex zou dit geld terug willen. Maar ik zou moeten geld geven waarvoor ik niets van goederen in de plaats heb? Dat lijkt mij toch ook niet logisch.
Kan hij dit geld terugeisen?
Dan nog volgende. Voor de inboedel: ik heb een deel mee (zoals ik overeengekomen ben met mijn ex toen hij in goede bui was), maar in waarde heeft hij zeker meer dan 10 000EUR meer mee dan ik.
Ik wil hierover niet moeilijk doen, maar voor de rechtbank zegt mijn ex dat ik de VOLLEDIGE inboedel heb meegenomen.
Heeft hij hier recht van spreken.
Ik heb wel een geluidsopname waarin hij toegaf dat hij meer mee heeft dan ik. Kan ik deze geluidsopname gebruiken in rechtbank? Of komt het er op neer dat de rechtbank geen rekening houdt hiermee en dat deze die eigenlijk het meeste heeft meegenomen de gelukzak is?
Ik moet hiervan niets meer hebben van zijn deel, maar dan verwacht ik dat hij niet meer moeilijk doet over erfenis waarmee ik niets voor mezelf heb gekocht, maar die gegaan is in de gemeenschap en dat hij niet meer begint over de auto.
Wij hadden ook een auto op afbetaling. Van zodra we feitelijk gescheiden waren heb ik de autolening en autoverzekering alleen verder betaald.
Kan hij hier nog bedrag van wat we samen afbetaald hebben terugeisen? In mijn ogen is het zo dat met het materiaal dat hij al meer mee heeft dan ik dat dat al effen is. Bovendien hadden we het eerste jaar dat we die auto hadden slechts 1 auto. Dus ik moest hiermee ook de kinderen afhalen, mijn ex afhalen van zijn werk, de boodschappen doen voor heel het gezin...
Ik moet nu nog 4 jaar verder afbetalen aan de auto. Samen hebben we 21 maanden de auto afbetaald. Gedurende die eerste 12 à 13 maanden hadden we in het gezin maar 1 auto. Dus de auto heeft hem ook nut opgebracht tijdens die periode. En buiten die periode eigenlijk ook, want ik deed boodschappen voor ons, vervoer kinderen, in de weekends werd die auto gebruikt, ....
Graag had ik al gehoord wat mijn ex wel of niet kan opeisen zodat ik al wat kan inschatten wat ik zal overhouden bij de verdeling van geld door verkoop huis.
Alvast bedankt voor uw/jullie hulp.
Mvg, Suzy