Kopen zonder lening

Milo72

Re: Kopen zonder lening

#16 , 01 feb 2017 11:23

Ik kan alleen maar chapeau zeggen voor TS, en ze heeft een punt om niet te lenen als het niet moet !
Dat eerste: akkoord.
Dat tweede: er kunnen redenen zijn om WEL te lenen - belastingaftrek, verhoogd abattement, etc. Voordelen die enkel voor de eerste (en enige) woning gelden. Maar daar moet TS zelf over beslissen.

Belangrijkste raad die hier al gegeven is, blijft: eigen notaris kiezen...
Ook de andere tips van Poene zijn, hoewel mss niet noodzakelijk, wel nuttig.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anoniemmeisje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#17 , 01 feb 2017 12:08

een woning van 425.000... Neem nu aan dat je het kan kopen voor 400.000 ==> echt kostprijs zal algauw 450.000 euro zijn.

neem gemakshalve aan dat u 30 jaar bent... Dti betekent een inkomen van zo'n 30.000 euro per jaar sinds u 15 jaar bent (en zonder uitgaven)...
Aangezien er als student een limiet is kan je dit onmogelijk binnenhalen als jobstudent.
Ik kom beroepshalve veel in aanraking met de fiscus en een simpele rekensom bewijst het onrealisme in uw verhaal.

Als u een dergelijk verhaal verteld zal dit niet geloofd worden. Zorg er in ieder geval voor dat u de inkomsten kan aantonen aan de fiscus mocht het ooit zover koen.
Ik hoop dat u alles kan verklaren. Op een schenking moet men ook belastingen betalen. Als u dit niet gedaan heeft en men komt hierachter is dit een vorm van fraude en hangt u een serieuze boete boven het hoofd.

Misschien toch beter iets lenen om uzelf niet verdacht te maken?
Dit is zo jammer, en een perfect voorbeeld van de reden dat ik het graag anoniem zou willen.
Ik ben niet simpel (ben perfect op de hoogte van alles wat ik moet aangeven) en een eerlijk persoon. Doe niks fraudeus. Ik kwam hier niet om jou hiervan te overtuigen en wil niet de rest van mijn leven mij moeten verantwoorden aan mensen die ik niet eens ken? Zelf heb ik dat gevoel ook niet maar andere precies wel. Ik kan al mijn inkomsten aantonen en heb dit ook altijd gedaan. Ik heb uiteraard geen traditioneel leven gevolgd. Juist omdat ik uit een 'armer' gezin kom en al heel vroeg doorhad dat het van mezelf moest komen.

Ongebruikelijk is het wel, onrealistisch is het niet.

Verder spreekt u over 'mezelf verdacht te maken' Ik doe niks verkeerd.. ik moet toch geen beslissing op die basis maken dan?

U vindt dit jammer, maar laat dit nu net de reactie zijn die de mensen zullen hebben.
En dit is naar mijn inleving ook een hele normale reactie gebaseerd op uw verhaal.

Wat ik bedoel is dat er niets mis is met veel geld op de spaarrekening hebben. Al hebt u 5.000.000 euro... Maakt allemaal niets uit. Er zijn zoveel rijke mensen. Maar verkondig niet dat u dit hebt vergaard met hard te werken. U moet wel begrijpen dat dit beledigend is voor andere mensen.
Beledigend??? Ik héb dit vergaard door hard te werken!!! Moet ik nu een verhaal verzinnen zodat jij je niet beledigd voelt?
"""
Ik ben ook eind de twintig, heb een hoog diploma en heb een gezegend inkomen van netto +-34.000 euro per jaar. Ik heb in mijn ganse leven nog maar 272.000 euro verdient. U hebt bijna het dubbele van wat ik heb enkel door te gaan werken? Kom zeg, Bent u dan zoveel beter dan ik? Begrijp jij hoe absurd deze redenering is? Om zoveel redenen. Ik ken jou niet en andersom. Ik beweer NERGENS dat ik beter ben dan eender wie, u trekt die conclusie puur uit het feit dat ik meer verdiend heb dan u. Waar gaat dat over?
"""

Bovenstaande is exact de redenering wat de mensen in het "dorp" zullen stellen als u dit verhaal verkondigt.
Zoals eerder verteld is het simpelweg onmogelijk.

Als u vanaf uw 16 jaar gaat gaan werken, dan moet u (na uw schoolse activiteiten) 91!! uur per week gaan werken. Iedere week en dat 14 jaar lang... Daarbij komt dat u bij dergelijk inkomen in de hoogste belastingschaal valt, wat in de praktijk neerkomt op nog meer werkuren dan die 91 uur.
...Zeg nu zelf...
Waarom denk jij te weten hoeveel ik verdiend heb? Hoeveel ik per uur werd betaald. Hoeveel uren ik heb gewerkt. Vanaf welke leeftijd ik ben gaan werken. Wat voor werk ik deed enz...

Een ander scenario is dat u een eigen bedrijf gestart bent en daardoor een hoog inkomen hebt, een grote schenking hebt ontvangen, of geld onder de matras hebt gevonden... Maakt niets uit en het interressert mij ook niet, maar kom hier niet verkondigen dat u dit bedrag hebt gespaard met gewoon hard te gaan werken aangezien dit fysiek onmogelijk is.
Opnieuw, niet onmogelijk. Ik heb op mijn 18de 2500 euro van mijn ouders gekregen. Dat hadden ze tot dan bijeen kunnen sparen. Héél dankbaar was ik. ik weet dat dat niet gemakkelijk was. Ik heb daar mijn eerste laptop mee gekocht. Vanaf dat moment ging mijn 'operatie huis kopen' in tweede versnelling.

Wat ik simpelweg wil duidelijk maken is, als het ooit uitkomt, en je vind uw reputatie in het dorp belangrijk dat je best dit verhaal niet verteld. Want dit doet de wenkbrauwen fronzen, ook bij mij.
Ookal zegt dit veel meer over jou dan over mij. Ik heb hier geen zin in. Mezelf moeten verdedigen of verantwoorden of zelfs zoals hier als een oneerlijk persoon beschouwd te worden opnieuw door iemand die ik totaal niet ken en andersom.

U kan dit zo jammer vinden als u wil, maar dit is de realiteit. En dat weet u zelf ook wel, anders had u deze vraag niet gesteld.

In de basis vind ik dit trouwens een heel rare vraag. Mijn ouders hebben ook gekocht zonder ooit moeten te lenen. Het spreekt toch voor zich dat anderen dit nooit te weten gaan komen. Waarom denkt u dat de notaris dit aan de grote klok zou gaan hangen? Het feit dat u zich hier grote zorgen over maakt en er veel moeite in steekt om uw spaarrekening geheim te houden maakt mij op z'n minst achterdochtig.

In uw plaats zou ik mezelf met deze vraag nooit bezig houden. De notaris zal dit niemand vertellen, en als de mensen het weten... so what?? Maar u komt die vraag hier stellen, dan krijgt u een eerlijk antwoord.
Je spreekt jezelf ook meermaals tegen. Je zegt 'deze reactie is de realiteit' => dus logisch dat ik deze vraag stel. En dan zeg je dat het een bizarre vraag is. Of 'uiteraard komt het ooit uit' en 'natuurlijk gaat niemand dit aan de grote klok hangen'

Ik denk dat de beste oplossing is me niet aantrekken wat (vreemde) mensen van mij vinden. Dit zei mijn vriend vanaf het begin al en hij begrijpt mijn vraag ook niet, en al helemaal niet waarom ik nog de moeite neem om op zulke reacties te reageren. Ik heb goede vrienden en familie en die kennen mij ook wel beter dan dat en weten trouwens ook dat een huis kopen mijn allergrootste droom is. Ik kan er ook wel mee lachen hoor, van alle dingen dat ik dacht te moeten verantwoorden was het feit of ik alles wel keurig had aangegeven er geen van :) net zo min als mijn oprechtheid. Even serieus, waarom zou ik de tijd nemen en moeite om mijn vraag hier te stellen als het niet waar was. Wat zou ik daarmee kunnen bereiken? Idd niks

Anoniemmeisje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#18 , 01 feb 2017 12:16

BEDANKT aan iedereen die wel gewoon probeerde mee te denken (en niet dacht dat ik zo'n intriest persoon was dat ik hier op dit forum een verhaaltje uit mijn duim moest komen zuigen.)

Reclame

sloeberken

#19 , 01 feb 2017 14:09

Ten spijt dat mevrouw zich moet verdedigen over haar eerlijk verdiend kapitaal, daar zijn genoeg voorbeelden van dat dit zeker kan zelf het tienvoudige.

Mij stemt het alleen maar vrolijk dat ze op amper 10 jaar een enorme bijdrage heeft geleverd aan onze maatschappij, en een voorbeeld is voor alle jonge ondernemende mensen.
Hoe je dit geheim kunt houden in een piep klein gemeente zal onmogelijk zijn, ook al ging je een grote som lenen.

Kan u enkel maar heel veel succes toewensen in al wat je doet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV

#20 , 01 feb 2017 14:17

Het is niet de bedoeling om in vraag te stellen hoe mensen aan geld komen, daar zijn verschillende manieren voor. Het kan dat iemand door hard werken en de portie geluk, een héél mooi inkomen heeft kunnen verzamelen.

Langs de andere kant is het voor alle duidelijk ook geen evidentie dat iemand die veel geld heeft, ook veel heeft bijgedragen aan de maatschappij. Juridisch zijn daarvoor in België héél wat constructies voor mogelijk.

Graag dus vanaf heden enkel reacties die over de vraag ivm aankoop van de woning gaan en geen positieve noch negatieve reacties over de manier waarop betrokkene aan haar inkomen is geraakt.

basejumper

#21 , 01 feb 2017 20:44

Los van alle speculaties en hersenspinsels die hier gemaakt worden een poging tot antwoord.
Als u koopt kan u perfect zelf een notaris aanstellen uit een grote stad op enige afstand van uw dorp.
U maakt de betaling over aan uw notaris en deze zal dat doorstorten aan de notaris (uit uw dorp?) die dus niet weet uit welke bron dat geld komt. Hij zal wel weten dat er geen hypothecaire lening werd aangegaan want er dient geen hypotheek gevestigd te worden. Maar verder heeft hij het raden naar de herkomst van dat geld.
Wat de rest betreft : de verkoopsom van dat huis is in se geen geheim. Het immokantoor weet dat, het heeft mogelijk op immoweb of andere publicaties gestaan... De verkoper en zijn familie weten dat.... Dat zal je dus bezwaarlijk geheim kunnen houden
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

WP002

#22 , 02 feb 2017 11:10

En ook de fiscus, die naderhand wel eens zou kunnen komen vragen vanwaar dat geld komt. Daar zal je dan wel met open kaarten moeten spelen.
Maar ook een fiscus heeft beroepsgeheim tegenover derden.

Fortuin

#23 , 02 feb 2017 13:34

Fiscaal doet TS er goed aan een deel te lenen, als men geen gebruik maakt van langetermijnsparen. De belastingaftrek voor de woonbonus ligt veelal hoger den de belastingaftrek voor het langetermijnsparen, dus indien er de keuzemogelijkheid is kiest men beter voor het eerste.

En nog een tip voor TS: het hebben van een mooi huis is leuk. Maar verlies de kosten en dergelijke niet uit het oog. Langs de ene kant de taksen (registratiebelasting, onroerende voorheffing), langs de andere kant nog mogelijke verbouwingskosten en dergelijke. Een grotere woning brengt ook hogere kosten van nutsvoorzieningen met zich mee, etc.

JPV

#24 , 02 feb 2017 13:44

Nogmaals topic uitgekuisd. Gelieve on topic te blijven en alle vragen/insinuaties/antwoorden op hoe iemand aan het geld komt, doet er niet toe.

Terug naar “Kopen”