Opzegging huur, eisen verhuurder

stefandh
Topic Starter

Opzegging huur, eisen verhuurder

#1 , 02 jan 2009 13:01

Hallo allemaal,

Ik heb al een aantal sites afgeschuimd maar nergens een sluitend antwoord gevonden op mijn vraag en hopelijk geraak ik hier verder :-)

2 vrienden van me huren samen een appartement. Ze willen dit opzeggen en hebben dit al aan de verhuuder vermeld en zijn ook bereid om de 2 maanden opzegvergoeding te betalen aangezien dit hun 2de jaar is.

Nu mijn vraag: De verhuurder eist ook dat ze voor het pand zelf huurders zoeken en dat ze zolang er geen nieuwe huurders zijn gevonden verder huur blijven betalen. Mag dit? En kunnen ze hier iets aan doen?

Alvast bedankt voor de moeite,

Stefan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 02 jan 2009 14:21

Uiteraard, de vergoeding van 2 maanden huur en de vooropzeg zijn 2 verschillende zaken. De opzegtermijn is 3 maanden en het is enkel van de goodwill van de verhuurder afhankelijk dat de huidige huurder deze termijn mag/kan inkorten door zelf een niewe huurder aan te brengen. Dus strikt genomen hoeft de huidige verhuurder de nieuwe huurder die jullie gevonden zouden hebben voor het einde van die drie maanden, zelfs niet te aanvaarden.

stefandh
Topic Starter

#3 , 02 jan 2009 14:47

Bedankt voor je antwoord. Dat snap ik nu al maar mag de verhuurder ook eisen aan hun dat ze huur blijven betalen tot er een nieuwe huurder is gevonden ook al zijn de 3 maanden om? (lijkt me onmogelijk?)

Reclame

Beachcomber

#4 , 02 jan 2009 15:55

Neen, uiteraard niet, daarvoor dient de vergoeding voor huuropzeg. Gewoon opzeg geven, de twee maanden betalen en dan vertrekken is de boodschap.

j.demoor

#5 , 04 jan 2009 13:54

‘de 2 maanden opzegvergoeding’ behoren enkel tot een huurovereenkomst van negen jaar krachtens art.3,§6 Woninghuurwet 20 februari 1991.Een huurovereenkomst van hoogstens drie jaar kan niet voortijdig opgezegd worden tenzij met WEDERZIJDSE toestemming,waarvoor de verhuurder voorwaarden kan opleggen. Onderzoek dus VOORAF zorgvuldig welke van beide voornoemde huurovereenkomsten u gesloten hebt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

stefandh
Topic Starter

#6 , 04 jan 2009 14:13

Bedankt voor de info. Ik zal het doorgeven. Hopelijk komen ze er onderling onderuit.

Terug naar “Huren”