schenking of lening?

dave1976
Topic Starter

schenking of lening?

#1 , 04 jan 2009 19:15

Even situeren,

Samen met mijn vriendin woon ik in bij mijn moeder (ouderlijk huis). Door het overlijden van mijn vader heb ik reeds de helft geërfd. Omdat ik enig kind ben, heb ik en mijn vriendin besloten hier te blijven wonen. Nu zou ik graag beginnen met renoveren omdat het een oude boerderij is.
Blijkt nu dat dit niet evident is.
1. blijkbaar kun je van een hypothecaire lening geen belastingvoordeel krijgen indien je niet beschikt over het volledig vruchtgebruik.
2. Het huis is geschat rond de 450000€. Voor elke investering die ik zou doen, moet ik later nog meer successierechten betalen.

Op het moment lijkt het me dus beter om het beschikbare budget te gebruiken voor schenkingen en de renovatie even laten rusten ( ook mijn bank gaf dit advies toen ik voor een lening ging horen )

Mijn vraag is nu: Zijn er oplossingen om het volledige vruchtgebruik te bekomen om het belastingvoordeel niet te verliezen? Zouden we beginnen met schenkingen of afwachten tot de successierechten?

Hopelijk kan mijn ontgoocheling omgebogen worden in vreugde.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

mvg,

Dave

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 04 jan 2009 21:50

Samen met mijn vriendin woon ik in bij mijn moeder (ouderlijk huis). Door het overlijden van mijn vader heb ik reeds de helft geërfd.

U erfde normaal gezien slechts de 1/2 in blote eigendom.
Het feit dat uw moeder U daar laat wonen, is een grote gunst maar ze kan daar elk moment een einde aan maken en U beiden aan de deur zetten. Zij heeft normaal gezien het volledige vruchtgebruik.

2. Het huis is geschat rond de 450000€. Voor elke investering die ik zou doen, moet ik later nog meer successierechten betalen.

U moet nooit SR betalen op uw eigen goederen. Als U 100 uitgeeft aan dat huis, zou moeder U daarvan +- 75 moeten terugbetalen. Daardoor wordt ze roerend armer maar onroerend rijker.

U kunt heel gemakkelijk volle eigenaar worden voor de 1/2: het volstaat dat uw moeder afstand doet van het vruchtgebruik dat ze heeft op uw helft. Daarvoor is zelfs geen authentieke akte nodig dacht ik: registratie van een onderhandse akte zal U 25 eur kosten.

Maar dan bent U nog maar eigenaar van de 1/2.

Als uw moeder ook nog haar helft zou schenken aan U, zullen er schenkingsrechten betaald moeten worden.
Maar wie schenkt nu zijn enig huis weg?
Misschien met een bedongen terugkeer...
en een last van een levenslang bepaald bedrag per maand...

Hoe dan ook: de knoop zit in de zin:
"Maar wie schenkt nu zijn enig huis weg?"
Iedereen zorgt toch voor zijn oude dag? Bijna altijd zal men als schenker het vruchtgebruik voorbehouden (dan zit U weer even ver).
Als U eerder overlijdt dan uw moeder en U had nog geen kinderen, is er terugkeer van het geschonken goed naar haar. Dan staat uw vriendin ook nergens.

En de belastingvoordelen bij leningen zijn afgestemd op het doel dat ze nastreven: iedereen één eigen huisje.
(op te zoeken indien U in het Vlaams Gewest woont: hoe maakt men een Kangoeroewoning en kan dit dan dienen?)

dave1976
Topic Starter

#3 , 05 jan 2009 07:18

Dag Dino,

Bedankt voor uw informatie. Misschien komt het zo niet over maar mijn moeder betekent heel veel voor mij. Vele uren van gesprekken zijn over dit onderwerp al gevoerd. Zij staat er absoluut op dat het huis in mijn bezit komt. Bij het overlijden van mijn vader was er niet alleen het emotioneel lijden maar ook het financieel lijden (ook owv successierechten ). Zonder uit te wijden heb ik de school verlaten om financieel te helpen. Mijn moeder, die huismoeder was, ontving een overlevingspensioen van 24000BEF.

Uw reactie bevestigt mijn vermoedens. Het is best het beschikbare budget dat ik heb te gebruiken voor eventuele schenkingen. Mijn moeder kan nooit de renovaties terug betalen aan mij.

mvg,

Dave

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”