Zus koopt ouderlijk huis in zonder mijn medeweten!

yvessies
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Zus koopt ouderlijk huis in zonder mijn medeweten!

#1 , 06 mar 2017 11:41

Hallo,

Een tijd geleden, toen er minder contact was tussen mij en mijn moeder (vader overleden), kocht mijn zus de ouderlijke woning in zónder mijn medeweten. Een paar weken geleden kwam ik dit te weten toen moeder naar een WZC verhuisde, toen ik vroeg wat "we" met het huis zouden doen. Mijn zus viel uit de lucht. "Maar wist jij niet dat dit al een tijdje mijn huis is".

Dus mijn zus betaalde voor de woning (ik weet niet hoeveel, ik weet zelfs niet wanneer de verkoop doorgegaan is), en als moeder komt te overlijden erft zij dan nog eens een deel van die betaalde som. Dat ik daar nu niets voor zal krijgen, tot daar nog aan toe, maar op die manier wordt de toekomst van mijn kinderen wel belast!

Kan dit wel allemaal? Welke stappen kunnen er eventueel ondernomen worden?

Met vriendelijke groet, en alvast bedankt!

Yves

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jackrussell

#2 , 06 mar 2017 11:43

Uw moeder mag toch met haar huis doen wat ze wil? Er even vanuitgaande dat ze bij haar volle verstand was, etc.

yvessies
Topic Starter

#3 , 06 mar 2017 11:49

Dat is nu net mijn vraag! Ik dacht dat ik recht had op het erfdeel van mijn overleden vader...

Reclame

denlowie

#4 , 06 mar 2017 11:55

Tussen denken en het juist weten ligt er een hemelsbreed verschil, een notaris zou het nooit kunnen verkopen hebben mocht je moeder er niet de 100% eigenaar van geweest zijn.

Als het een troost kan zijn, je bent niet alleen hoor die zo iets mee maakt, heb net het zelfde mee gemaakt 19 jaar geleden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger

#5 , 06 mar 2017 12:12

Waarom zou uw moeder een huis dat van haar is niet mogen verkopen aan uw zus (of aan eender wie?).
Zolang uw zus een normale prijs heeft betaald is er geen verdoken schenking mee gemoeid en
kan u er absoluut niets tegen inbrengen want u bent niet "benadeeld".
Het is volkomen normaal dat uw zus bij overlijden van moeder de helft erft.
Dat zou ook zo geweest zijn indien moeder aan een vreemde had verkocht.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger

#6 , 06 mar 2017 12:14

Dat is nu net mijn vraag! Ik dacht dat ik recht had op het erfdeel van mijn overleden vader...
Aangezien uw moeder het huis kon verkopen zonder uw toestemming was u geen mede-eigenaar.
Het huis moet volle eigendom voor honderd procent van uw moeder zijn geweest.
Zoniet zou een notaris de akte niet verleden hebben zonder u te kennen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton

#7 , 06 mar 2017 12:46

Probeer wel te weten te komen wanneer en voor hoeveel uw zuster die woning heeft gekocht. En vraag bewijs van de betaling. Indien zij (te) weinig heeft betaald, kan u compensatie vragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”