samenhuizen

Lauras
Topic Starter

samenhuizen

#1 , 10 jan 2009 15:22

Binnenkort ga ik in het huis van een vriend inwonen. Hij is hoofdhuurder.
Ik kom in de plaats van iemand anders die ook schriftelijk in het contract (9 jaar) wordt vermeld.
1. Welke "gevolgen" heeft dit eigenlijk dat ik niet in het contract vermeld wordt maar wel huur betaal?
2. Wat gebeurt er als mijn vriend wil verhuizen maar ik daar wil blijven wonen?
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jan 2009 19:13

hoofdhuurder gaat uw vriend onderverhuren ?? lees dan eerst het contract maar eens na of dat mag

tgo de eigenaar ( medecontractant) met uw vriend en die andere persoon bestaat u niet - u bent niet gebonden - de eigenaar dus ook niet.
Wat hem betreft bent u een kraker en kan er dus ook via gerechtelijke weg worden uitgezet.

U betaald geen huur aan de iegenaar maar aan uw vriend - dus de eigenaar heeft daar geen uitstaans mee. Hij zal zijn huur claimen aan de twee huurders.

Als uw vriend verhuisd maar u blijft wonen en het contract bestaat nog dan blijven de twee contractanten opdraaien voor alles tot einde contract.

Beste wat u kan doen is met de verhuurder een gewijzigde huurovereenkomst sluiten waar u in de plaats komt van de andere - al of niet een nieuw contract - als partijen overeenkomen kan dat allemaal.

Als ik als eigenaar overeenkom om vb wars van opzegtermijn schadevergoedingsregels enz enz met mijn huurders overeen te komen dat ze weg mogen op het ogenblik dat ze in hun nieuwe woning kunnen ongeacht van registratie en vroegere afspraken met de vorige eigenaar dan is dat zo.

Ergens wonen & ingeschreven zijn in gemeenteregisters is wat anders dan een huurcontract hebben en dar spelen weer andere regels mee.

sylvia52

#3 , 11 jan 2009 09:28

Franciscus, als ik het goed begrijp is uw antwoord ook toepasselijk op mijn tweede vraag (in onderwerp "huuropzeg met problemen" ? Maar ik veronderstel, omdat het contract nu toch opgezegd is tegen 1 mei, dat de verhuurder geen gerechterlijke stappen zal ondernemen om die bijkomende persoon eruit te zetten. Of de verhuurder nog iets financieels kan afdwingen weet ik niet.

Reclame

Terug naar “Huren”