erfenissprong en TAK21

asperger
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

erfenissprong en TAK21

#1 , 16 mar 2017 12:44

Sedert enige tijd is het mogelijk om bij erfenis een generatie over te slaan.
Het kind-erfgenaam doet daarbij afstand van zijn erfenis in het voordeel van zijn eigen kinderen,
de kleinkinderen van de overledene.
Wat is in dat schema het lot van een TAK21 verzekering waarin het kind door de overledene als
begunstigde werd aangeduid? Klopt mijn interpretatie dat het ondanks de erfenissprong nog steeds
naar het kind zelf gaat en dus niet naar de kleinkinderen, waardoor de erfrechten daarop nog steeds
verschuldigd zijn door het kind?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 mar 2017 14:21

Een verzekering of verzekeringsbelegging als tak 21 wordt uitbetaald naar aanleiding van het overlijden van de verzekerde. Er dienen dus door de begunstigde de nodige erfbelastingen betaald te worden. Strikt genomen maakt dit geen deel uit van de nalatenschap want het gaat om de uitvoering van een overeenkomst tussen de verzekeringnemer en de maatschappij.
Dus ja, indien iemand een erfenis weigert ten gunste van zijn kinderen, is hij toch de begunstigde van de uitbetaling van een tak21-verzekering. Dikwijls is er al wel een clausule in de verzekering, die bepaalt dat, indien de begunstigde zelf is overleden, diens erfgenamen in de plaats komen. Misschien is een clausule bij weigering ook al voorhanden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mar 2017 14:26

Dergelijke clausule ontbreekt in de algemene en de bijzondere voorwaarden.
Weet iemand wat de houding van de Vlaamse Belastingsdienst in deze is?
Dus indien in de aangifte de uitbetaling van de TAK21 wordt aangegeven in naam van de kleinkinderen samen met de rest van
de (doorgeschoven) erfenis?
(ik stel de vraag omdat iemand die in dit geval verkeerd mij hulp vraagt bij het indienen van de aangifte en wil geen slapende honden wakker maken)
Alternatief is dat deze persoon "zijn" TAK21 uitbetaling daarna gewoon aan zijn kinderen geeft en nog drie jaar blijft leven of drie percent schenkingsrechten betaalt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”