Ik huur sinds 1 september 2008 een nieuwbouwappartement. In de living, keuken, berging en wc zijn er ondertussen vochtplekken ontstaan aan de onderkant van de muur (ik veronderstel opstijgend vocht?). Sinds vorige week heb ik ook gemerkt dat er schimmelvorming is op de muur in de living. Ik heb dit reeds gemeld aan de verhuurder. Daarenboven merkte ik vorige week dat de aansluiting van de kraan in de muur (kraan waar de wasmachine op is aangesloten) lekte. De hele muur zit nu vol vocht en ook de tegels zijn aan het loskomen. Ondertussen is de aannemer gekomen die de waterleiding gelegd heeft. Hij heeft dit hersteld maar beweert nu dat ik de kraan zou hebben losgedraaid uit de muur (??). Hij wil zijn verzekering niet aanspreken, noch de verhuurder (omdat het volgens de verhuurder de huurder is die hiervoor aansprakelijk is). Kan dit zomaar? Is het niet de verhuurder die de schade moet herstellen?
Als klap op de vuurpijl is ook nog eens ons raam gebarsten. Dit gebeurde ’s nachts toen het -12°C was. In mijn contract staat dat de huurder aansprakelijk is voor glasbraak. Maar kan ik de aannemer/architect niet aanspreken? Het gaat om verhard glas dat volgens de aannemer absoluut niet kan breken. Gaat het dan niet om een constructiefout?
Veel problemen dus en ik huur het appartement nog maar 4 maanden! Is er enige kans dat ik mijn contract kan laten ontbinden?