Ik heb een KMO. Met mijn KMO ben ik reeds 4 jaar klant bij de ING bank(geen andere). In totaal heb ik vier rekeningen lopen via deze bank met een gemiddelde activiteit op elke rekening van om en nabij de 100.000 Euro per maand per rekening. Daarbij heb ik op jaarbasis nog een valuta aankoop van om en nabij 1.5 miljoen Euro. Ik heb geen krediet lopen bij de bank en op de driejarige samenwerking met de bank is geen enkele van de rekeningen ooit onder nul geweest. Begin 2009 heeft ING mij ontboden en mij gefeliciteerd met onze prestaties daar ik als jong startend bedrijf reeds vanaf het eerste jaar winst heb geboekt en alles op eigen middelen. Ik kreeg een goede kredietrating. Hierdoor stelde men voor dat ik kon genieten van een starterskrediet(kredietlijn met een jaarlijkse interest van 8.5%) van 50.000 Euro te gebruiken naar eigen behoeven. Deze lijn wordt dus ook op 1 rekening(de belangrijkste) gebruikt. Gedurende het hele jaar 2009 is er GEEN enkel probleem of conflict geweest, of een wanbetaling aan de bank.
15 december 2009 moet ik op een vervelende manier ontdekken dat ik niet meer aan geld kon komen, de rekening is geblokkeerd. Bij navraag bij mijn bank bleek dat men zonder ruggespraak of mededeling mijn aangeboden kredietlijn had opgeschort. Dit betekend dus dat de rekening van het ene moment op het andere een ongeoorloofd negatief saldo vertoont dat ONMIDDELIJK aangezuiverd moest worden.
Nu zitten wij allemaal in een financieel moeilijke periode(crisis) en trachten wij allemaal de riemen bij te trekken om de eindjes aan elkaar vast te knopen, dan komt je financiele partner ING met dit soort grapjes op de proppen, en gelijk het voortbestaan van de onderneming ondermijnt daar zij voor deze maanden hierdoor de financiele planning en cash flow sterk beinvloeden.
Op een voorstel om het negatieve saldo gespreid te vereffenen krijg je retour een aangetekend schrijven dat indien het niet meteen gebeurt er sancties zullen volgen. Hierop is het openstaande negatieve saldo direct voor 60% aangezuiverd(waren de mogelijkheden). Nogmaals aangevraagd een gespreide betaling van de resterende 40% ook zonder commentaar geweigerd, en nogmaals per aangetekend schrijven werd ik aangemaand direct aan te zuiveren.
Dit is de dank die je krijgt na vier jaar trouwe klant te zijn bij een en dezelfde grootbank ING. Met dit soort activiteiten brengen zij het voortbestaan van het bedrijf in gevaar, alsook 7 arbeidsplaatsen.
Wat kunnen wij als individueel bedrijf hiertegen doen, we staan machteloos!!!
Zijner nog mensen met deze ervaring, zo jaa kan iemand advies geven wat we zouden kunnen doen?