- Plaatsen nieuwe keuken
- Plaatsen nieuwe badkamer
- Vernieuwen vloer in de living
- Vernieuwen terras
- Vervangen garagepoort, garagedeur
Allemaal ja.
De blote eigenaar moet slechts tussenkomen voor werken aan steunmuren en de volledige vernieuwing van het dak (= de meest essentiële zaken dus zonder dewelke er geen huis meer is).
Ik hoop dat je gelijk hebt echter verwijs ik ook graag naar onderstaande uitspraak:
De belastingplichtige was het oneens met de fiscus en stapte naar de rechtbank (RB. Leuven 14 februari 2003, F.J.F., No. 2003/251). De rechtbank verwijst naar Cassatierechtspraak. Grove herstellingen zijn grove vernieuwings- en verbouwingswerken met het oog op de algemene stevigheid en de instandhouding van het gehele gebouw die werkelijk een uitzondering zijn in het bestaan zelf van de eigendom en waarvan de kosten normaal van het kapitaal worden genomen (Cass., 22 januari 1970, T.P.R., 2001, 1060). De kosten van schilderwerk van muren, plafonds, deuren en ramen, plaatsen vast tapijt, onderhoud kunnen niet beschouwd worden als grove herstellingen die ten laste van de blote eigenaar zijn. Deze kosten werden door de administratie dus terecht verworpen. De vruchtgebruiker had ze moeten betalen. De plaatsing van een centrale verwarming is volgens de rechtbank wel een werk dat de algemene stevigheid en de instandhouding van het gehele gebouw op het oog hebben en werkelijk een uitzondering is in het bestaan zelf van de eigendom. Dus dat is voor rekening van de blote eigenaar. De herstellingswerken aan het plat dak (roofing) en de plaatsing van 15 pannen zijn dan weer geen grove herstellingen. Die moeten door de vruchtgebruiker betaald worden.
U begrijpt dus mijn bezorgdheid