Ik ben huurder van een appartement met garage op de eerste verdieping, in een gebouw dat bestaat uit twee appartementen (gelijkvloers + eerste verdieping), twee garages (één voor elke huurder) en gemeenschappelijke ruimten. Voor alle duidelijkheid, mijn relatie met de verhuurder is goed, mijn relatie met de andere huurders is eerder verzuurd.
Mijn huurcontract vermeldt de huur van appartement en één garage.
Het probleem zit hem echter bij het gebruik en het genot van de gemeenschappelijke ruimten.
1) Naast het gebouw loopt er een doorgang naar achteren, via een afsluitbare garagepoort. Deze ruimte is overdekt, en is de doorgang naar de garages, naar de achterdeur van de andere huurders, hier bevinden zich de nutsvoorzieningen (gas, elektriciteit en water) en geeft toegang tot de ruimte waar de verwarmingsinstallaties zich bevinden. Mondeling is overeengekomen dat ik deze ruimte mag gebruiken om een fiets te plaatsen. Het contract vermeldt "De doorgang van het gebouw naar achteren toe dient steeds vrij en open te blijven, zodat beide huurders steeds ongehinderd kunnen passeren".
Deze ruimte vorm al een eerste probleem. De andere huurders gebruiken deze ruimte immers ook voor vanalles anders. Er staan kasten vol speelgoed voor hun kleinkinderen. Ruimte wordt al jaren (behalve wanneer het vriest) gebruikt als strijkruimte. Er staat permanent een strijkplank, strijkijzer, wasmanden, naaimachine. In de winter gebruiken de andere huurders deze ruimte ook voor de opslag van brandhout, en staan er nog 1 of twee paletten met brandhout.
2) Rondom de garages is er een grote open ruimte, die door beide huurders kan en mag gebruikt worden als tuin. Mijn grootste probleem is ook hier dat de andere huurders zich deze ruimte voor het grootste deel hebben toegeëigend, en dat enkel zij bepalen hoe die ruimte wordt ingericht. Enige tijd geleden hebben ze hier al een afdak bijgebouwd waar (permanent) een barbecue is ondergebracht. Onlangs zijn ze nieuw zaken gaan bijbouwen. Nu gaat het om een groot afdak (6m x 4m) met tuin-terras. Ingericht en betaald door de andere huurders. De verhuurder ging hiermee akkoord. Met mij is hierover nooit overlegd. Ik wist vaag van de plannen omdat ik toevallig een gesprek van de huurders met een buurman opving, maar was verrast toen deze week die werken van start gingen. Ook de grootte van die terras overkapping was een verrassing.
3) Een kleine ruimte naast de achteringang van de huurders op de benedenverdieping doet dienst als ruimte voor de verwarmingsinstallatie van beide appartementen. Mijn probleem bij deze ruimte is echter dat het eerder een bergruimte/materiaalkot van de andere huurders is. Behalve de zaken die bij de verwarmingsinstallatie horen, liggen er nog eens een vijftal jassen, evenveel paar schoenen, divers werkmateriaal en zowat al het kuisgerief van andere huurders. De verhuurder heeft hiervan nooit een punt gemaakt omdat de andere huurder (hij is een erkend verwarmingsinstallateur) gratis of tegen kostprijs instaat voor het onderhoud en reparaties van verwarming- en sanitaire installaties.
4) Er zijn nog enkele gemeenschappelijke bijgebouwen die wél het karakter van "bergingsruimte" hebben, en waarover nooit echt discussie is geweest. Behalve dat die bergingsruimte voor 95% door de andere huurders gebruikt wordt, en ik ze enkel gebruik voor het stallen van de afvalcontainer. Alle bijgebouwen, garages en (bestaande) overkappingen samen hebben een oppervlakte van ongeveer 60m².
** Twistpunt. Tot nu toe heb ik eigenlijk nooit veel bijgedragen aan het onderhoud van de gemeenschappelijke ruimten. Omdat ik er toch geen gebruik van kan/mag maken. Omdat het vol staat met hun spullen/planten. Omdat het me nooit is gevraagd. Volgens de andere huurders heb ik geen recht om van die (gemeenschappelijke) ruimtes gebruik te maken, omdat ik te weinig meehelp in het onderhoud ervan, en omdat de spullen die er staan van hun zijn.
** Wat wil ik bereiken? Eigenlijk enkel een paar dingen die in mijn ogen vanzelfsprekend zijn. Dat voor de andere huurders dezelfde regels van toepassing zijn als voor mij. Maar mag ik dit eisen? En op welke manier?
a) De doorgang naar achteren toe zou wat mij betreft vrij moeten blijven.
b) Geen exclusief genot van een terras/tuin voor de andere huurders. Wat mij betreft heb ik daar net zozeer recht op.
c) Dat de gemeenschappelijke ruimtes ook daadwerkelijk een gemeenschappelijk karakter hebben. Dus dat ze niet gebruikt worden als permanente bergingsruimte voor kuisgerief/jassen/schoenen/barbecue/brandhout.
** Hoe zit dat hier met een eventuele bouwvergunning? Er stonden al voor ongeveer 60m² loststaande bijgebouwen. De (nieuwe) terras overkapping staat los van het gebouw, en wordt gebouwd als een uitbreiding aan de garage.