Kan een plaatsbeschrijving bij intrede herzien worden?

Hoffman
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kan een plaatsbeschrijving bij intrede herzien worden?

#1 , 09 jul 2017 09:54

Hallo, begin vorige maand ondertekende ik een huurcontract voor een appartement, dat er toen nog vuil bijlag. Er werd me verzekerd dat het opgeruimd ging zijn wanneer ik de sleutels kreeg. Dat bleek niet het geval te zijn toen ik de plaatsbeschrijving ging tekenen, iets wat ik zonder nadenken gedaan heb, en behalve het vuil leek het er wel op. Ik was niet aanwezig toen ze werd opgemaakt, maar ik wist wat ik kreeg, dacht ik.

Blijkt dat de frigo nog vol eten zit, en de kasten. De oven is zwart van aangebrande resten, de dampkap vol vettigheid, zonder filter.
Zo staat het niet in de plaatsbeschrijving. De verhuurder is ervan op de hoogte gebracht, foto's zijn gemaild, maar hij lijkt niet gehaast te zijn om er snel iets aan te doen.

Ben ik in de fout door ervan uit te gaan dat de kasten en frigo leeg zouden zijn, of hij door het niet te controleren bij het opmaken van de plaatsbeschrijving? Daar staat de keuken als proper en in goede staat in beschreven zonder zichtbare gebreken.

Wat lijkt de beste manier te zijn om tot een overeenkomst te komen met de verhuurder? Ik heb gedetailleerde foto's genomen van alle zichtbare gebreken, laat ik die best nog eens vaststellen? Door wie? Is die plaatsbeschrijving wel geldig? Als de verhuurder er niks mee doet, wat zijn mijn opties?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 09 jul 2017 10:07

U hebt zich akkoord verklaard door de plaatsbeschrijving te ondertekenen, dit herroepen zal niet mogelijk zijn.
Als er gebreke zijn dient u de verhuurder te verwittigen met een AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat

#3 , 09 jul 2017 10:49

Maak foto's van alles, en stuur deze aangetekend op naar de verhuurder.
Zo heb je al een eenzijdig bewijs van de schade op die dag (een tip die je vaak zal lezen is om deze te nemen met een krant, maar dat klopt niet. Dit bewijst dan dat je deze ten vroegste op die dag had, maar dit kan ook zo pas binnen een jaar genomen geweest zijn; de krant van vandaag bestaat over een jaar immers ook nog). Zorg wel voor een kopie hiervan.

De kans zit er hem in dat er niets mee zal gebeuren, je hebt immers de PB getekend.
Ik acht persoonlijk de kans groter dat, moest het op het einde fout lopen, de vrederechter zal meegaan in je verhaal als je de schade op dit moment aangetoond hebt met duidelijke kleurenfoto's, als je nog niet lang in het appartement woont.

Nu, aangezien je dit nu vraagt, vermoed ik dat de huur ingegaan is op 1 juli.
We zijn de 9e vandaag, dan kan je er al 8-9 dagen binnen.
In die periode kan je zelf al redelijk wat schade aangericht hebben, waardoor dit net een lastigere bevalling zal worden om je gelijk te halen.

Reclame

sloeberken

#4 , 09 jul 2017 11:28

De wetgever heeft de plaatsbeschrijving verplicht gemaakt, door deze te tekenen heb je u akkoord verklaard met de toestand op ogenblik van ondertekening van deze plaatsbeschrijving.
Geen enkele vrederechter zal u foto's nog aanvaarden.
Laat dit een les zijn voor de toekomst, een plaatsbeschrijving teken je voor akkoord bij de overhandiging van de sleutels.

Blaatpraat

#5 , 09 jul 2017 12:33

De wetgever heeft de plaatsbeschrijving verplicht gemaakt, door deze te tekenen heb je u akkoord verklaard met de toestand op ogenblik van ondertekening van deze plaatsbeschrijving.
Geen enkele vrederechter zal u foto's nog aanvaarden.
Laat dit een les zijn voor de toekomst, een plaatsbeschrijving teken je voor akkoord bij de overhandiging van de sleutels.
Vrederechters aanvaarden deze wel, maar hechten er minder waarde aan.
Zo aanvaarden ze ook foto's die NA een uittredende plaatsbeschrijving gemaakt zijn, nadat het pand al een tijd vrij is, en waarin de verhuurder vrij spel had.
Beide situaties persoonlijk al meegemaakt.

sloeberken

#6 , 09 jul 2017 12:44

Zo aanvaarden ze ook foto's die NA een uittredende plaatsbeschrijving gemaakt zijn,
Zolang je niet getekend hebt voor akkoord, of heeft een handtekening geen waarde meer.

Blaatpraat

#7 , 09 jul 2017 15:29

Zo aanvaarden ze ook foto's die NA een uittredende plaatsbeschrijving gemaakt zijn,
Zolang je niet getekend hebt voor akkoord, of heeft een handtekening geen waarde meer.
In mijn rechtszaak 2 jaar geleden tegen mijn verhuurder indertijd was dit geval alvast.

Hoffman
Topic Starter

#8 , 09 jul 2017 16:39

Bedankt voor de antwoorden. Kort gezegd hoeft hij er dus niks mee. Ik snap dat ik het appartement genomen heb zoals het is, maar de verhuurder is dus niet in gebreke door die keuken als 'proper en in goeie staat' te laten opschrijven. Heeft hij daar geen plicht toe ongeacht de handtekening? Het gaat hier om etensresten, aangebrande oven, niet een kraan die het niet doet.
Voor mij wil ik er gewoon van af zijn (dus propere keuken) en liefst in vrede, maar als dat nu al zo begint zorg ik er misschien best voor dat ik ook een been heb om op te staan, indien nodig.
De foto's zijn gedateerd door de gsm, er is e-mail en sms verkeer dat ik netjes bijhoud, het eerste dateert van 26 juni, net als de eerste foto's. Ik heb de sleutels in ontvangst genomen op 23 juni, en ben er daartussen niet geweest, wat ik zo nodig misschien niet kan bewijzen maar toch ten minste aantonen. Er is een getuige (die me hielp met verhuizen).

'Dit proces verbaal van plaatsbevinding werd nauwgezet en eerlijk opgesteld in eer en geweten.'

Moet dat dan niet ook zo zijn? Er is hier toch sprake van enkele tekortkomingen, en ik kan me niet inbeelden dat er geen precedenten zijn. Kan ik in feite ook niet aantonen dat de plaatsbeschrijving niet correct is gebeurd zoals omschreven? In dit geval mocht ik er toch van uit gaan dat wat er op papier staat, ook waar is, gezien het één van de plichten van de verhuurder is om de woonst proper aan te bieden. Heb ik het dan zo fout?

mava105

#9 , 09 jul 2017 17:25

'Dit proces verbaal van plaatsbevinding werd nauwgezet en eerlijk opgesteld in eer en geweten.
Moet dat dan niet ook zo zijn? ?
Is dat dan niet zo????? Jij hebt er toch uw handtekening ondergezet om dat te bevestigen.

Hoffman
Topic Starter

#10 , 09 jul 2017 19:42

'Dit proces verbaal van plaatsbevinding werd nauwgezet en eerlijk opgesteld in eer en geweten.
Moet dat dan niet ook zo zijn? ?
Is dat dan niet zo????? Jij hebt er toch uw handtekening ondergezet om dat te bevestigen.
Euh, ja. Goed gevolgd.

Als het nauwgezet was kan het niet in eer en geweten zijn, en vice versa. Ik was er bij de eigenlijke plaatsbeschrijving niet, dus ik kan het niet zeggen. Ik ga nog steeds uit van het tweede, wat gemakkelijk recht te zetten is, maar ik denk niet dat ik me nu nog kan permitteren om enkel ter goeder trouw te denken. Ik wil hier niet voor opdraaien, moest het zo ver komen.

sloeberken

#11 , 09 jul 2017 19:58

Het enige wat je kan doen is met onderling overleg met de verhuurder, om tot een oplossing te komen.

KJ86

#12 , 09 jul 2017 22:17

Ik sluit mij aan bij sloeberken.
Ik denk dat je het probleem groter maakt dan het is.
Neem uw telefoon, bel naar de verhuurder en maak een afspraak voor hem of haar de keuken te laten kuisen. Met de juiste producten en een paar uur schrobben, is uw ergernis uit de wereld geholpen.

Ik denk dat de verhuurder uw keuken met plezier komt kuisen.
Het is immers een tof verhaal voor bij de vrienden.
Wie heeft er nu in godsnaam een huurder die liever spel maakt dan bereid te zijn om een paar uur schoon te maken. :D

Terug naar “Huren”