Beste,
Om een erg lang verhaal kort te maken, mijn verhuurder is gestart met een hele-huis-renovatie. Het is een erg lang verhaal, waarin veel fouten zijn gemaakt. Zo heb ik een uitzettingsbrief aangetekend gekregen, die meteen daarna (ook schriftelijk) geannuleerd is, om een maand daarna alweer diezelfde brief toe te krijgen. Bij de eerste brief ontbraken bewijsstukken. De offerte die ter bewijs is bijgevoegd in de tweede brief is een lachtertje, enzoverder.
Ik heb niet veel zin om erg actief op al die fouten in te gaan, en wil eigenlijk zelf weg. Ik ervaar verhuurder geenszins als een betrouwbare partij.
Door al de fouten die verhuurder gemaakt heeft, eindigt mijn opzeggingstermijn binnen twee maand (31/08), waar de andere huurder eind vorige maand reeds zijn vertrokken.
De verhuurder is nu begonnen met renovatiewerken in de andere appartementen. Alles rammelt hier, ik vrees gehoorschade, mijn kat weet niet waar kruipen van de schrik. Ik ben intussen ook fysiek geduwd door een of andere onderaannemer.
Kan dit? Ik vermoed dat de hele-huis-renovatie procedure impliceert dat de werken pas kunnen aanvangen nadat alle huurder hun opzeggingstermijn hebben genoten. Is mijn vermoeden correct?
De verhuurder doet alsof hij ongebreideld muren kan beginnen uitkappen, omdat het immers de andere lege appartementen betreft, en hij daarmee mijn opzeggingstermijn eerbiedigt. Klopt dat?
Ik zie een dringende kwestie, zijnde onmiddellijk herstel van rust. Ik zie los daarvan ook een lange termijn kwestie. Ik heb morele schade geleden, en leid nu inkomensverlies omdat ik als zelfstandig programmeur afhang van rustig huurgenot. Op lange termijn, zoek ik misschien een stuk rancune en/of schadevergoeding, indien ik daar juridisch aanspraak op maak. Maar de dringende kwestie, is dringender. Kan ik die twee gescheiden houden?
Alvast mijn dank.
Joris