renovatie

peterke008
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

renovatie

#1 , 10 jul 2017 18:06

Heb een vraagje. Ben op 22/12/2016 verhuisd nadat ik in vorige woonst een opzegperiode heb gekregen omdat nieuwe eigenaar renovatiewerken wilde uitvoeren. Ik heb echter een ernstig vermoeden dat deze eigenaar de eigendom opnieuw verkocht heeft en dat de werken worden uitgevoerd voor opnieuw een nieuwe eigenaar. Mijn vraag is nu of ik onrechtmatig mijn appartement heb moeten verlaten daar eigenaar opzeg gaf voor renovatie maar in plaats daarvan het appartement opnieuw heeft verkocht en dat de nieuwe eigenaar dan beslist heeft werken uit te voeren daar het appartement in slechte staat (geen electriciteit in bijna helft van app., veel vochtige plekken in slaapkamers,enz.).

P.S. Kan ik op één of andere manier te weten komen wie momenteel de eigenaar is van het appartement? Dit voor alle zekerheid.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 10 jul 2017 20:01

Je kan informeren bij het kadaster, maar die hebben soms nogal een grote achterstand.
Heeft uw verhuurder bij zijn opzegbrief een lijst van renovatiewerken gevoegd en een plan? een bouwvergunning heeft ?.
Je kan ook de oude verhuurder gewoon aangetekend in gebreke stellen., omdat hij het pand verkocht ipv te renoveren en uw 18 maanden schadevergoeding opeisen. Mogelijks geeft hij u de naam van de nieuwe eigenaar

peterke008
Topic Starter

#3 , 11 jul 2017 09:49

Heb net contact gehad met kadaster en daar zei men dat de regels voor informatie over een bepaald pand, sinds nieuwjaar nog maar eens verstrengd zijn. Men kan als particulier enkel deze informatie verkrijgen als het gaat over een aanpalend pand. Is dit niet het geval dan moet men dit doen via een officiele instelling bv. een notaris, advocaat of immobilienkantoor. Bij mijn opzeg is er mij niets voorgelegd omtrent de geplande veranderingen. Het rare aan deze situatie is dat toen ik in mijn opzegperiode was, de eigenaar soms met personen langskwam om het appartement te bezichtigen. Ik dacht dan dat het aannemers waren om de verbouwingswerken uit te voeren, maar eenmaal buiten waren ze aan het discussieren over een koopprijs.

Reclame

sloeberken

#4 , 11 jul 2017 10:23

Je hebt de opzeg aanvaard, of je nu nog iets van schadevergoeding kan eisen is een andere vraag.
Welk huurcontract had je, wat was de aanvangsdatum.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat

#5 , 11 jul 2017 11:09

Je hebt de opzeg aanvaard, of je nu nog iets van schadevergoeding kan eisen is een andere vraag.
Welk huurcontract had je, wat was de aanvangsdatum.
Als een verhuurder een opzeg gegeven heeft omwille van renovatiewerken, is het de bedoeling dat dit uitgevoerd anders.
Anders moest de verhuurder een opzeg gegeven hebben omwille van einde 3-jaarlijkse periode (en de eventuele bijhorende vergoeding betalen).
Nu maakt het niets uit wat soort contract het was, en welke datum deze had, aangezien de opzeg inderdaad aanvaard geweest is. Doch dit ontslaat de verhuurder niet van zijn plicht.

@TS: raar... Een immokantoor die meer te zeggen heeft dan een particulier?
Notaris kan ik begrijpen, advocaat eventueel ook nog, een immo allesbehalve.
Ik zou nogmaals het kadaster bellen, en hopen dat je iemand anders aan de lijn hebt, of zelfs gewoon langsgaan.
Normaal kun je alles gewoon opvragen (tegen betaling weliswaar).
Die betaling moet je zien als een investering: heeft de vorige verhuurder zijn woord gehouden, dan ben je dit geld kwijt (slechte investering), in het andere geval kun je toch een schadevergoeding eisen.

j.demoor

#6 , 12 jul 2017 11:16

“Art.3...§ 3. Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden indien hij voornemens is het onroerend goed of een gedeelte ervan weder op te bouwen, te verbouwen of te renoveren, op voorwaarde dat die werkzaamheden :
- worden uitgevoerd met eerbiediging van de bestemming van het goed die voortvloeit uit de wets- en verordeningsbepalingen inzake stedebouw;
- worden uitgevoerd aan het door de huurder bewoonde gedeelte en
- meer kosten dan drie jaar huur van het verhuurde goed ofwel, indien het gebouw waarin dit goed gelegen is uit verscheidene verhuurde woningen bestaat die aan dezelfde verhuurder toebehoren en die van de werkzaamheden ongerief hebben, meer kosten dan twee jaar huur voor al die woningen samen. Met het oog op het goede verloop van de werken kan de verhuurder van verscheidene woningen in eenzelfde gebouw te allen tijde verscheidene huurovereenkomsten beëindigen, met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, voor zover de huurovereenkomst niet tijdens het eerste jaar wordt opgezegd. De verhuurder moet aan de huurder kennis geven van, ofwel de hem verleende bouwvergunning, of een omstandig bestek, of een beschrijving van de werkzaamheden samen met een gedetailleerde kostenraming, of een aannemingsovereenkomst. De werken moeten worden aangevat binnen zes maanden en worden beëindigd binnen vierentwintig maanden na het verstrijken van de opzegging door de verhuurder of, in geval van verlenging, na de teruggave van het goed door de huurder. Indien de verhuurder, zonder het bewijs te leveren van buitengewone omstandigheden, binnen de gestelde termijn en voorwaarden de werken niet uitvoert, heeft de huurder recht op een vergoeding die gelijk is aan achttien maanden huur. Op verzoek van de huurder is de verhuurder verplicht hem kosteloos de documenten mede te delen waaruit blijkt dat de werken overeenkomstig de bij deze paragraaf gestelde voorwaarden zijn uitgevoerd. De partijen kunnen evenwel overeenkomen om de mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging uit te sluiten of te beperken.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Wie eigenaar is kan u vragen aan of via het Kadaster.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

LennieK

#7 , 13 jul 2017 11:13

hm, misschien eens proberen via de gemeente? In principe mogen zij die eigenaarsinformatie niet geven, maar je kan altijd proberen.

Terug naar “Huren”