Beste,
Ik doe aan co-housing met drie personen, (dus vier mensen in totaal).
Er vertrekt er een persoon, zij deed haar opzeg op 11 juli en vertrekt op 31 juli.
Nu staat hetvolgende in het contract met de huurder:
"Wanneer de huurder de huurovereenkomst beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, zal deze een schadevergoeding moeten betalen aan de verhuurder van drie, twee of één maand huur, al naargelang de opzeg eindigt tijdens het eerste, het tweede of het derde jaar van de eerste driejarige periode van deze overeenkomst."
De ongeschreven regel is; als je vertrekt en je vindt een nieuwe co-houser, die terug de huur betaald, dat is alles goed voor de huurder.
Deze persoon heeft nog geen nieuwe co-houser gevonden, dus gaat zij die schadevergoeding moeten betalen aan de huisbaas.
Er staat echter niets in het contract over de extra kosten. Internet, electriciteit en water neemt de huurder volledig op zich.
Nu vindt de persoon dat vertrekt dat zij internet, electriciteit en water niet moet betalen eens die weg is.
Er staat in contract:
"De huurder draagt de kosten van water-, gas- en elektriciteitsverbruik. Ook internet of telefoonaansluiting zijn ten koste van de huurder."
Ik zelf ben van plan hier nog een paar jaar te wonen, en dacht, ik kan toch niet van al die vertrekkende huurders, telkens die extra kosten op mij nemen? Kunnen we hier iets tegen doen? Er staat daar niets over in het contract.