Aanvraag en invullen papieren geboortepremie

klokje
Topic Starter

Aanvraag en invullen papieren geboortepremie

#1 , 05 feb 2009 10:36

Hallo allemaal,

ik zit met een probleempje ivm de aanvraag voor de geboortepremie.

Ik zal even mijn situatie schetsen.

Ben een vrouw, met al 3 kindjes, sinds oktober 2007 ben ik gescheiden van tafel en bed van de vader van mijn huidige 3 kinderen. In februari 2008 leerde ik mijn huidige partner kennen. In augustus 2008 werd ik onverwachts zwanger van mijn nieuwe partner. Na goed overleg besloten we het kindje te houden. Ik was dus nog niet feitelijk gescheiden en heb de procedure in gang gestoken om feitelijk te scheiden. Sinds 6 januari 2009 ben ik dan eindelijk feitelijk gescheiden van de vader van mijn eerste 3 kinderen.
Nu heb ik gehoord een kind dat binnen de 240 dagen na een scheiding wordt geboren, automatisch op de ex zijn naam zou terechtkomen. Is dat zo? Ik moet wel zeggen dat ik direct naar de vrederechter gestapt ben om aan te geven dat ik de gezamelijke woonst wenste te verlaten. Het vonnis dateert van november 2007, dus kan ik bewijzen dat ik al zo'n anderhalf jaar op een ander adres woon.

Mijn nieuwe partner wenst zijn kind te erkennen en we zouden graag ook weten hoe of wat met de papieren voor geboortepremie en kindergeld.

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden

Met vriendelijke groet,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
klokje
Topic Starter

#2 , 06 feb 2009 08:14

Niemand? :(

j.demoor

#3 , 06 feb 2009 11:08

“Art.315.Het kind dat geboren is tijdens het huwelijk of binnen 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk, heeft de echtgenoot tot vader.Art.316bis.Tenzij...is het in artikel 315 bedoelde vermoeden van vaderschap niet meer van toepassing :...3° wanneer het kind geboren is meer dan 300 dagen na een krachtens artikel 223 door de vrederechter uitgesproken vonnis waarbij de echtgenoten gemachtigd worden een afzonderlijke verblijfplaats te betrekken, en minder dan 180 dagen na de datum waarop deze maatregel verstreken is, of nadat de echtgenoten feitelijk zijn herenigd.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.319.Wanneer het vaderschap niet vaststaat krachtens de artikelen 315...kan de vader het kind erkennen onder de bij artikel 329bis bepaalde voorwaarden.Art.329bis...§ 2. Indien het kind minderjarig en niet ontvoogd is, is de erkenning alleen ontvankelijk mits de ouder ten aanzien van wie de afstamming vaststaat of, indien de erkenning voor de geboorte van het kind gebeurt, de moeder, vooraf daarin toestemt.”(B.W.).

U kan daartoe nu reeds samen naar de bevolkingsdienst van uw gemeente gaan.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

klokje
Topic Starter

#4 , 06 feb 2009 12:38

Hartelijk dank j.demoor :D
Neem ik dan de papieren van het vredegerecht mee, want we waren er al eens en daar hadden ze nog nooit van uw uitleg gehoord en zeiden dat het kindje de naam van mijn ex ging dragen.

Terug naar “Archief”