erkennen van kind

chantal1
Topic Starter

erkennen van kind

#1 , 14 mei 2006 18:20

ik heb onder een andere topic ook al eens een soortgelijke vraag gesteld, maar hoe zit het met de erkenning van een kind na een scheiding dat geboren is binnen de 300 dagen na uitspraak vh vonnis
draag dit nog de naam van men ex man of kan men huidige partner ons kindje gewoon erkennen op de gemeente?of draagt dit dan automatisch mijn naam omdat ik gescheiden ben
heb gehoord dat dit pas na de geboorte kan via de rechtbank?
dus dan zal er een procedure moeten opgestart worden vermoed ik
zoja hoelang zal dit allemaal duren
iemand meer info?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 14 mei 2006 18:38

Art. 317. Het kind dat geboren is BINNEN 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk van zijn moeder en NA een nieuw huwelijk van deze, heeft de nieuwe echtgenoot tot vader.(Burgerlijk Wetboek)

chantal1
Topic Starter

#3 , 14 mei 2006 18:51

Art. 317. Het kind dat geboren is BINNEN 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk van zijn moeder en NA een nieuw huwelijk van deze, heeft de nieuwe echtgenoot tot vader.(Burgerlijk Wetboek)
en als de moeder nog niet hertrouwd is?

Reclame

Lex

#4 , 14 mei 2006 18:54

Art. 319.? 1. Wanneer het vaderschap niet vaststaat krachtens artikel 315 of 317, kan de vader het kind erkennen.

chantal1
Topic Starter

#5 , 14 mei 2006 18:58

Art. 319.? 1. Wanneer het vaderschap niet vaststaat krachtens artikel 315 of 317, kan de vader het kind erkennen.
ook binnen de 300 dagen na het vonnis van de echtscheiding?

sperwer

#6 , 14 mei 2006 19:14

en als de moeder nog niet hertrouwd is?ook binnen de 300 dagen na het vonnis van de echtscheiding?
samen wonen staat hier gelijk aan getrouwd

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mei 2006 19:49

B.W. Art. 315. Het kind dat geboren is tijdens het huwelijk of binnen 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk, heeft de echtgenoot tot vader.

Art. 317. Het kind dat geboren is binnen 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk van zijn moeder en na een nieuw huwelijk van deze, heeft de nieuwe echtgenoot tot vader.

Art. 318. ? 1. Het vaderschap van de echtgenoot kan worden betwist indien wordt aangetoond dat hij niet de vader kan zijn van het kind.

Art. 320. Wanneer het vaderschap dat vaststaat krachtens artikel 315 of 317 niet bevestigd wordt door het bezit van staat, kan het kind met machtiging van de rechtbank van eerste aanleg van zijn woonplaats, worden erkend door een andere man dan de echtgenoot :
1? ingeval het kind geboren is tenminste 180 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk van de moeder;
2? (ingeval het kind geboren is meer dan 300 dagen na de inleidingszitting bedoeld in artikel 1258 van het Gerechtelijk Wetboek en geen proces-verbaal van verzoening is opgemaakt, of na de beschikking van de voorzitter zitting houdend in kort geding, waarbij de echtgenoten gemachtigd worden een afzonderlijke verblijfplaats te betrekken, of na de verklaring bedoeld in artikel 1289 van hetzelfde Wetboek, en minder dan 180 dagen na de definitieve afwijzing van de eis of na de verzoening van de echtgenoten;) <W 1994-12-27/41, art. 2, 1), 002; Inwerkingtreding : 07-02-1995>

In mensentaal betekent dit: als u hertrouwt voor het kind geboren wordt is je man de vader.
Hertrouwt u niet en wordt het kind geboren binnen de 300 dagen na de echtscheiding dan is je huidige man de vader.
In dat geval kan u kiezen: procedure betwisting vaderschap of erkenning van het kind door de biologische vader. Dit laatste is goedkoper, het eerste doet geen band van verwantschap met de biologische vader ontstaan.

scorpioen

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 mei 2006 19:51

samen wonen staat hier gelijk aan getrouwd
Niet voor de afstamming sperwer. Voor de vaststelling van de afstamming heeft samenwonen niet tot gevolg dat je de vader van het kind bent.

scorpioen

bakkie

#9 , 13 jul 2006 18:46

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een soortgelijke vraag, waarop ik graag een duidelijk verstaanbaar antwoord op had gekregen, waarvoor dank.
Hierbij ons probleem...

Mijn vriendin, die momenteel nog getrouwd is, zou graag in september haar man verlaten. Samen hebben ze 1 kindje. De bedoeling is dat ze in september bij mij zal intrekken. En alzo de scheiding inzetten. Voorkeur gaat uit naar een EOT.

Nu is het zo dat wij samen (mijn nog getrouwde vriendin en ikzelf) graag ook een kindje van ons beiden zouden hebben. Maar naar ik vernomen heb is er een 'wachttijd' van 300 dagen na de scheiding dat het kindje de naam kan dragen van de nieuwe partner. Uiteraard willen we dat 'ons' kindje de naam draagt van mezelf.

Wat kunnen we in deze situatie doen om 'ons' kindje de naam te geven van mezelf?
* Is er een bepaalde procedure te volgen...
* Welke...
* Kostprijs...
Enfin, alle info hieromtrent meer dan welkom!

Groetjes :wink:

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”