een getekend huurcontract opzeggen ook al woon ik nog niet in de woning

Lady_Z
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

een getekend huurcontract opzeggen ook al woon ik nog niet in de woning

#1 , 27 jul 2017 14:39

Beste,

Ik was dringend opzoek naar een kot in Leuven en dacht een gevonden te hebben. Doordat het aanbod aan kamers kleiner is dan het aantal studenten vliegen de koten aan je neus voorbij, waardoor je bijna gedwongen wordt om een kot direct te nemen. Nu heb ik dus mij huurcontract ondertekend en moest ik binnen de twee weken mijn huurwaarborg, studenten tax en jaarlijkse kosten betalen. Gisteren wou ik dat dus betalen, maar heb toen het adres dat op het contract staat vermeld maar eens gegoogeld. Tot mijn grootste verbazing zijn er al jaren klachten over deze persoon (zij bezitten verschillende appartementen,... en allemaal dezelfde klachten). Blijkbaar staat het contract dus op naam van de vrouw van de verhuurder en klopt het adres ook niet. Naar alle waarschijnlijkheid gebruikt hij nog andere namen. Grootse klacht die er is, is dat hij je huurwaarborg inhoudt na het einde van je contract. Heel veel studenten hebben naar de rechter moeten stappen om uiteindelijk hun geld terug te zien. Ook zijn er heel veel klachten dat er geen of alleen koud water is, geen internet, last van muizen, dingen die kapot gaan en nooit worden vervangen, de verhuurder kan je ook bijna nooit te pakken krijgen. Dit heeft mij heel veel spijt gegeven dat ik het contract heb ondertekend. Nu ben ik weer verder gaan onderzoeken en hebben ze zelfs een speciale FB groep. Heb daar ook mijn verhaaltje gedaan en werd gecontacteerd door een van de huurders van dat gebouw en blijkt daadwerkelijk dat alle horrorverhalen kloppen. Blijkbaar had de verhuurder hier het water al 2jaar niet betaald.

Nu wil ik mijn contract opzeggen, wat zijn de stappen die ik moet nemen om dit stop te zetten. Ik kan er pas 15/09 in en heb nog niets betaald.

Mvg,
Lady_Z

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus

#2 , 27 jul 2017 14:45

Een overeenkomst proberen te bereiken met de verhuurder in kwestie. (Ik wens je veel geluk.) Ik denk dat ik weet over welke verhuurder het gaat, zonder ooit in Leuven te hebben gewoond. Die naam doet al minstens 15-20 jaar de ronde als te mijden als de pest. Hij is zelfs ooit onderwerp geweest van een halve uitzending van een consumentenprogramma op de VRT.

Pactum sunt servanda, een andere mogelijkheid is er niet om een gemeen huurcontract vervroegd op te zeggen. Laat het een wijze les zijn om niet overhaast contracten te tekenen.
"sowieso" schrijf je zo.

mava105

#3 , 27 jul 2017 16:09

,

Doordat het aanbod aan kamers kleiner is dan het aantal studenten vliegen de koten aan je neus voorbij,

????? Er is momenteel een overaanbod aan studentenkamers. Dit academiejaar zijn er minstens 500 nieuwe kamers bijgekomen, allemaal nieuwbouw en voorzien van het modernste comfort, zoals eigen badkamer. Natuurlijk iets duurder dan oude kamers, die in de toekomst nog nauwelijks zullen verhuurd worden.
Zeg gewoon aan de verhuurder dat je het toch niet neemt, en moest hij dreigen met rechtbank, zeg hem dan dat je uw beslissing kan steunen met diverse artikels waarin hij als slechtte verhuurder word afgeschilderd, en dat je niet het risico wil lopen afgezet te worden. Gezien hij vaste klant is op de rechtbank en de VR hem wel kennen, is de kans groot dat hij die stap niet zal wagen
Neem ook contact op met de dienst huisvesting van de Universiteit. Ze kunnen u zeker verder helpen.

Reclame

KJ86

#4 , 27 jul 2017 20:30

Verbrekingsvergoeding betalen, verhuurder zal waarschijnlijk willen cashen.
Wel niet te lang wachten, nu heeft hij nog een maand om nieuwe huurders te vinden.
Aan verhaaltjes moet je niet te veel belang hechten. Wij hebben huurders die ons zwart maken maar even goed huurders die mailen of dat we niets beschikbaar hebben voor een zus of nicht. Het is gewoon moeilijk om voor iedereen goed te doen.

Didymus

#5 , 28 jul 2017 09:45

In het geval van deze specifieke verhuurder is het wel wat meer dan verhaaltjes. Dat de verhuurder in kwestie niet meer zijn eigen naam in de contracten gebruikt, maar die van zijn echtgenote heeft een goede reden.
"sowieso" schrijf je zo.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#6 , 28 jul 2017 13:22

De verhuurder heeft jegens u nog geen enkele contractuele wanprestatie begaan.....uw research is lovenswaardig maar helaas laattijdig.

Wat staat er in de overeenkomst i.v.m. verbrekingsvergoedingen? Dat lijkt me namelijk uw enige optie op dit ogenblik, behalve indien u tot een akkoord kan komen. Zeggen dat u het niet neemt en niet betalen: dan gokt u erop dat de verhuurder geen procedure zal opstarten, indien de zaak wel voor de rechter mocht komen riskeert u zware problemen, ongeacht de reputatie van de verhuurder, de vrederechter dient de wet toe te passen, niet meer en niet minder, het is geen populariteitswedstrijd.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus

#7 , 28 jul 2017 14:49

Of u zou nu zware gebreken moeten vaststellen aan studentenkot.
Vraag na bij uw unif of hogeschool of ze geen kot hebben ( hebben wel een specifiek studenten huurcontract). Vraag hen od zij mijnheer X ook kennen en of ze niet met een procedure tegen die persoon bezig zijn.
Vraag dat ook eens na bij de politie van Leuven of ze die persoon niet 'kennen'. In Antwerpen is er bij de politie een specifiek team 'Krot Op' die dit soort verhuurders zwaar onderzoekt en hen dan voor de rechtbank brengt.

Lady_Z
Topic Starter

#8 , 28 jul 2017 17:05

Bedankt voor alle nuttige info. Blijkbaar valt alles nog wel mee op dit adres. Zal dit kot behouden en dan voor volgend jaar een ander kot zoeken.
Ik heb mijn lesje geleerd!!!!!

Terug naar “Huren”