verhogen huurgeld

dufour
Topic Starter

verhogen huurgeld

#1 , 10 feb 2009 09:20

Beste forumgebruikers,
Even kort de situatie uitleggen:
Wij wonen in een huurhuis en betalen iedere maand keurig onze huishuur.(375€,wat niet veel is)
Het zit nu zo dat de laatste 2 jaren alle dakgoten zijn vervangen en ook een nieuwe boiler is geplaatst op kosten van de eigenaar. Ook een plat dak is vernieuwd.Dit alles omdat het hoogdringend was.
Nu komt de eigenaar deze morgen langs met de mededeling dat de huur fors moet aangepast worden. Hij zou dan officieel eens langskomen met een persoon van een verhuurmaatschappij om ons zogezegd alles uit te leggen.
Volgens mij kan hij toch niet zomaar de huur opslaan? Uitgezonderd de indexaanpassing?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 10 feb 2009 10:26

2 mogelijkheden om huur tijdens contract aan te passen:

- wederzijds akkoord tussen huurder en verhuurder.

- Na vonnis van vrederchter. (waarde van pand serieus gestegen door speculatie in regio sinds datum opmaak contract of serieuze werken uitgevoerd sinds ondertekening contract, die niet reparerend zijn)

bosprocureur

#3 , 10 feb 2009 13:25

2 mogelijkheden om huur tijdens contract aan te passen:

- wederzijds akkoord tussen huurder en verhuurder.

- Na vonnis van vrederchter. (waarde van pand serieus gestegen door speculatie in regio sinds datum opmaak contract of serieuze werken uitgevoerd sinds ondertekening contract, die niet reparerend zijn)

Ben je zeker dat een wederzijds akkoord tussen huurder en verhuurder zomaar kan? Wat als een van de partijen nadien op zo'n akkoord wil terugkomen ?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 feb 2009 19:38

gezien een contract schriftelijk is dus ook de wijziging schriftelijk

maar al gezegd herstelwerkzaamheden zijn geen comfortverbeteringen en geven ( meestal) geen reden tot huurverhoging -

dus nieuwe ramen omdat de oude rot waren -- geen verhoging
het dubbele glas erin wel
nieuwe boiler -- geen verhoging - CV installeren wel verhoging

vraag eens na bij vb uw vredegerecht

bosprocureur

#5 , 10 feb 2009 22:14

gezien een contract schriftelijk is dus ook de wijziging schriftelijk
Wat ik eigenlijk bedoel is : is die overeenkomst niet onderworpen aan bepaalde vormvereisten, kan dat om het jaar bijvoorbeeld, moet die overeenkomst dan ook geregistreerd worden....

JohnD

#6 , 11 feb 2009 03:19

Doordat beide partijen de overeenkomst tekenen, is die geldig en in feite een nieuw aanhangsel van de huurovereenkomst. Dit laten registreren is geen slecht gedacht.

In dit konkreet geval heeft de verhuurder geen poot om op te staan en zou ik een verhoging kategoriek weigeren. Een vrederechter zou dat vrijwel zeker ook zo zien.

Dat zou goed zijn: een verhuurder doet een herstelling aan zijn pand en zou een verhoging van de huurprijs willen om dat te dekken ? En die eigenaar spreekt dan nog van fors ? Sommige eigenaars blijken nog nooit van zoiets als een huurwetgeving gehoord te hebben. Niet te geloven.

Indexaanpaasing is het enige dat hij krijgt. En dat is al meerdan genoeg.

dufour
Topic Starter

#7 , 11 feb 2009 10:47

Nu is het zo dat ons contract eindigd binnen 7 maand en hij wil ons een nieuw contract laten tekenen op datum van voor 1 januari 2009 om zo die controle te omzeilen.
Hij gaat volgen ons niks veranderen of verbouwen aan het huis. Hier en daar vochtplekken. Slecht één gaskachel voor de living, enkel glas,enz....
Als ik niet akkoord ga met zijn opslag,kan hij ons dan buitenzetten onder het mom van einde contract?
Als hij er dan nieuwe huurders gaat insteken,zal hij toch serieus in de kosten komen te zitten om alles deftig te laten repereren,wil hij in orde zijn met die controle die vanaf januari in voege is gebracht.

Vandebos

#8 , 11 feb 2009 11:58

Geef me even de tijd om dit vanavond op te zoeken. Ik dacht dat er specifieke richtlijnen waren om te herverhuren aan de de huurders met een "nieuw" contract.

Ik dacht dat het niet was toegelaten om op deze wijze de huurprijs te veranderen. (aangezien het inbreuk zou zijn op stilzwijgende verlenging en de continuiteit v/h contract)

Maar ik zoek het vanavond op.

dufour
Topic Starter

#9 , 11 feb 2009 12:12

@ mr. of mevr. Vandebos,

Alvast bedankt voor de moeite. Ik zal vanavond rond 22h30 eens komen kijken wat je gevonden hebt.
Maandag komt de huisbaas met iemand van een bureau die ons alles zou uitleggen over de huuropslag. Mocht hij recht in zijn schoenen staan,dan stuurde hij me toch gewoon een aangetekende brief met de huurprijswijziging?
Ik denk dat hij rekent op onze goodwil om de prijs te kunnen verhogen.

mvgr,

j.demoor

#10 , 11 feb 2009 18:06

“Art.7.§ 1. Onverminderd artikel 8 kunnen de partijen tussen de negende en de zesde maand voorafgaand aan het verstrijken van elke driejarige periode overeenkomen dat de huurprijs wordt herzien...Hij(=de rechter) kan tevens een verhoging van de huurprijs toestaan aan de verhuurder die bewijst dat de normale huurwaarde van het gehuurde goed met ten minste tien percent van de op het tijdstip van de indiening van het verzoek eisbare huurprijs is gestegen ten gevolge van werken die op zijn kosten in het gehuurde goed zijn uitgevoerd, met uitzondering van de werken die noodzakelijk waren om het goed in overeenstemming te brengen met de vereisten van artikel 2, eerste lid...De vordering kan slechts worden ingesteld tussen de zesde en de derde maand voor het verstrijken van de driejarige periode...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 feb 2009 18:07

hierbij de link naar de huurwetbrochure

Wet van 13 april 1997 Art. 6, 8°Art.15
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/21.pdf
bij kortlopende contracten : slechts eenmaal verlengbaar en aan dezelfde voorwaarden - dus huurprijs kan niet verhoogd worden

bij contract 3-6-9
Wat gebeurt er na afloop van deze periode van 9 jaar ?
De huurder en de verhuurder kunnen elk het contract beëindigen, en dit zonder motief en zonder een vergoeding te moeten betalen, op voorwaarde
een opzegging te geven minstens 6 maand vóór de vervaldag

Vandebos

#12 , 11 feb 2009 22:17

Ik citeer uit "het nieuwe huurboek":

p216:

"de basishuurprijs bij een huurhernieuwing met eenzelfde huurder volgend op een kortlopend huurcontract.

zoals wij bij de bespreking van de duurmodaliteiten bij kortlopende huurcontracten reeds hebben aangekaart, mag bij een hernieuwing van een huurcontract met eenzelfde huurder, dat volgt op een kortlopend huurcontract gesloten met dezelfde huurder, de basishuurprijs niet worden gewijzigd. Zelfs indien partijen bij de contracthernieuwing een hogere huurprijs zijn overeengekomen, dan zal de verschuldigde basis huurprijs worden ingekort tot de basishuurprijs bepaald in het aanvankelijk kortlopend huurcontract.
...

Het betreft hier een dwingende rechtsregel ter bescherming van de huurder, zodat iedere verzwaring van de contractuele voorwaarden in het nadeel van de huurder door nietigheid wordt getroffen."

m.a.w. als je een kortlopend huurcontract hebt en de eigenaar komt met een nieuw huurcontract langs met een nieuwe huurprijs erin, kan je, zelfs na ondertekening, bij de vrederechter bekomen dat de oude prijs wordt hernomen. Dwingend wil zeggen dat deze rechtsregel voorrang op andersluidende clausules in je huurcontract heeft.

Welk is het contract dat je momenteel hebt?

Huurcontracten van 3 jaar of meer.

zie pagina 38-39 in de pdf van Franciscus.

Vrederechters oordelen meestal zeer streng in vragen zoals deze. De verhuurder moet echt staalharde bewijzen hebben wil hij de huur verhoogd krijgen. Aan de andere kant is het natuurlijk zo dat de verhuurder het recht heeft je huurcontract op te zeggen. Dan kan jij natuurlijk aan de volgende huurder een copie van je contract bezorgen die dan op zijn beurt naar de vrederechter kan trekken...

Moraal van het verhaal:

- Als huurder sta je zeer sterk in een dergelijk geval.

- Je verhuurder kan het contract altijd opzeggen (wat ook de reden is dat hij in deze periode van het het contract komt. dan heeft hij nog voldoende tijd om je op te zeggen)

- Luister naar wat hij komt vertellen, verbindt je tot niets, laat niet blijken dat je de wet hieromtrent kent (kwestie van het verhaal van beiden te horen en te zien hoever ze willen gaan om hun punt door te drijven). Vraag een schriftelijke versie van hun voorstel en bedenktijd.

Kom terug naar hier met een samenvatting van de feiten.

dufour
Topic Starter

#13 , 11 feb 2009 22:47

@ mr. of mvr. Vandenbos,
Alvast bedankt voor je opzoekwerk.
Ik heb een contract 3-6-9 die dus binnen +/- 6 maand vervalt.
Ik was het ook van plan om eens naar de huisbaas en zijn raadgever te luisteren en dan bedenktijd vragen.

Ik laat zeker wat weten hier op het forum.

mvgr,

Dufour

Vandebos

#14 , 11 feb 2009 22:57

Mr ...

lap, weer 5 grijze haren bij... :)

dufour
Topic Starter

#15 , 11 feb 2009 23:05

Mr ...

lap, weer 5 grijze haren bij... :)
Euhhhh.........sorry,was me niet helemaal duidelijk.
Nog eens bedankt voor je opzoekwerk.

Terug naar “Huren”