Vandaag kreeg ik een brief van de gemeente ivm een woning die ik verhuur en die 50j of ouder is.
Zij willen dat ik een conformiteitsattest laat opstellen, kosten 62euro, ook al brengt dit niets bij. Bij navraag op de gemeente komen we tot de conclusie dat het een Vlaamse verordening is die verplicht is, maar er is (nog) geen sanctie voorzien.
In een foldertje van IGEAN hierover lees ik: "Het conformiteitsattest voor woningen en kamers geldt 5 jaar. Is de termijn afgelopen, dient de verhuurder het attest opnieuw aan te vragen. Enkele gemeenten leveren het conformiteitsattest gratis af. In andere gemeenten betaal je een maximale eenmalige kost van 62,50 euro per conformiteitsattest..."
Als ik op de website van Wonen Vlaanderen kijk, lees ik dat het attest 10j geldig is !? Dan krijg ik al het gevoel dat dit gewoon bullshit en koehandel is. Temeer daar betreffende woning 8j geleden volledig gerenoveerd is en er toenmalig premies werden aangevraagd voor nieuwe CV installatie, nieuwe electriciteitsinstallatie, ramen/deuren met rolluiken, nieuw dak + isolatie...
Ook ivm die "eenmalige kost van 62,50 euro" ben ik in de war, moet je dan na 5j er niet meer voor betalen??? Denk het niet he !!!
Iemand hier opmerkingen of ervaringen mee?
thx