Huurcontract 3-6-9 verbreken wegens werkeloosheid

Toemke
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurcontract 3-6-9 verbreken wegens werkeloosheid

#1 , 13 sep 2017 13:14

Kan een dergelijk contract worden verbroken zonder kosten als je plots werkeloos wordt? Onze zoon heeft zijn ontslag gekregen met nog 3 maanden bezoldiging en aansluitend recht op een uitkering.
MAAR: hij wacht al bijna 2 maanden op die 3 maanden wedde die hij in één keer zou krijgen en kan pas gaan stempelen binnen anderhalve maand. Zijn firmawagen is hij ook kwijt, enfin financieel is deze periode voor hem een nachtmerrie. De vakbond is ermee bezig maar voorlopig is het nog afwachten.

Hoe dan ook, tenzij hij vlug ander werk vindt, kan hij zijn appartement niet houden met zijn stempelgeld.
Bestaat er zoiets als overmacht in deze of zal hij altijd de x maanden huur verschuldigd blijven bij vervroegde opzeg?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 13 sep 2017 13:53

Overmacht ? Ik dacht het niet, dat de verhuurder hier rekening MOET mee houden.

Wat je wel kan doen, is met de verhuurder praten om tot een oplossing te komen, nu alles nog min of meer normaal lijkt. De huisbaas heeft er immers ook geen belang bij een huurder te hebben die moeilijk kan betalen...

Toemke
Topic Starter

#3 , 13 sep 2017 14:15

Dat gaat hij zeker doen maar of dat iets gaat uithalen is maar de vraag aangezien het een bedrijf is dat de verhuur regelt. Bij een persoon van wie men rechtstreeks huurt kan men misschien nog op begrip rekenen maar een bedrijf zie ik minder toegefelijk zijn, we zullen zien.
Daarom dat ik mij afvraag of het wegvallen van inkomen, gedeeltelijk of zoals momenteel zelfs helemaal, geen reden kan zijn om het contract te verbreken?

Reclame

KJ86

#4 , 13 sep 2017 14:22

Geen reden, mogelijkheden genoeg om die korte periode te overbruggen.

asperger

#5 , 13 sep 2017 14:30

Neen de huurwetgeving voorziet niets op dat vlak. Men kan zich tot OCMW richten voor tijdelijke hulp als men die nergens anders vindt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Toemke
Topic Starter

#6 , 13 sep 2017 14:50

Geen reden, mogelijkheden genoeg om die korte periode te overbruggen.
Ervan uitgaande dat hij snel ander werk vindt...
Neen de huurwetgeving voorziet niets op dat vlak. Men kan zich tot OCMW richten voor tijdelijke hulp als men die nergens anders vindt.
Ok, dat is duidelijk. Bedankt voor de informatie.

Blaatpraat

#7 , 14 sep 2017 18:13

Behoudens dat je zoon al zwaar in de schulden zou zitten, dacht ik dat banken kredietkaarten met een lijn tot 2500 euro verstrekken zonder bewijs van inkomen.
Niet de beste manier, maar als je zoon dringend geld nodig heeft, kan hij via zo'n microkrediet werken?

berenod

#8 , 14 sep 2017 19:38

Behoudens dat je zoon al zwaar in de schulden zou zitten, dacht ik dat banken kredietkaarten met een lijn tot 2500 euro verstrekken zonder bewijs van inkomen.
Niet de beste manier, maar als je zoon dringend geld nodig heeft, kan hij via zo'n microkrediet werken?
Dit kan gevaarlijk zijn!
Dit is geen krediet, want het opgebruikt bedrag moet volledig betaald worden, meestal tegen midden van de maand wat je tot het eind van vorige maand opgebruikt hebt.
Indien niet betaald gaat de bank meestal al je tegoeden bij hun blokkeren, en kan je in allerhande problemen komen.

Aangezien zijn ex-werkgever de regeltjes niet volgt is er geen garantie over wanneer hij hetgeen hem verschuldigd is gaat krijgen!

Ik zou wel onmiddellijk de vakbond en/of arbeidsinspectie inschakelen, opzegpremie is wettelijk verplicht te betalen op de dag van je vertrek, dus vlak na de dag van je laatste prestatie!

Blaatpraat

#9 , 15 sep 2017 09:04

Dit kan gevaarlijk zijn!
Dit is geen krediet, want het opgebruikt bedrag moet volledig betaald worden, meestal tegen midden van de maand wat je tot het eind van vorige maand opgebruikt hebt.
Een kredietkaart is een krediet, waarbij je maandelijks minstens 5,6% van het openstaand kapitaal moet terugbetalen + eventuele intresten hierover. Als je het aan 100% terugbetaalt, zijn er logischerwijs geen intresten aan gekoppeld. Meestal is dit inderdaad tegen de halverwege de maand erop.

Maar zoals ik zei: niet de beste manier, en al zeker geen juridisch antwoord, maar het is wellicht 1 van de weinige manieren waarop de zoon van TS die periode zal kunnen overbruggen (ook al zou hij juridisch gezien al lang zijn geld moeten gekregen hebben).

Toemke
Topic Starter

#10 , 15 sep 2017 12:24

Bedankt voor de verdere toelichtingen en tips.
Van schulden is gelukkig geen sprake, meteen ook de reden waarom ik hem aanraad zich nu niet in de schulden te zetten omdat er nog niets betaald is en het voorlopig ook niet zeker is wanneer het wel zal betaald worden. Tijdelijk wordt het tekort door ons opgevangen. Maar omdat ik geen zin heb zijn huur te blijven dragen had ik hem geraden terug thuis te komen wonen. Vandaar mijn initiële vraag. Nu weet ik dat ik dan ook minstens 3 maanden huur aan mijn broek ga hebben dus maakt het voorlopig niet veel uit of hij daar blijft of niet..

Het is een Nederlands bedrijf waarvoor hij heeft gewerkt. Hij zowel als ik wisten niet dat het de dag na de laatste prestatie had moeten betaald zijn. Zijn wagen heeft hij wel onmiddellijk moeten achter laten..
Rare situatie want het bedrijf vond zijn ontslag jammer maar het ging niet anders. De 3 maanden loonbehoud was ook op hun voorstel, dus geen problemen eigenlijk..
De vakbond is ingeschakeld en zij hebben contact opgenomen met dat bedrijf maar voorlopig zonder resultaat. Nu heeft hij een afspraak met de vakbond voor verdere stappen maar dat is pas op 25/09..

berenod

#11 , 16 sep 2017 08:06

Dit kan gevaarlijk zijn!
Een kredietkaart is een krediet, waarbij je maandelijks minstens 5,6% van het openstaand kapitaal moet terugbetalen + eventuele intresten hierover. Als je het aan 100% terugbetaalt, zijn er logischerwijs geen intresten aan gekoppeld. Meestal is dit inderdaad tegen de halverwege de maand erop.

Maar zoals ik zei: niet de beste manier, en al zeker geen juridisch antwoord, maar het is wellicht 1 van de weinige manieren waarop de zoon van TS die periode zal kunnen overbruggen (ook al zou hij juridisch gezien al lang zijn geld moeten gekregen hebben).

Sorry, Blaatpraat,
Ik heb twee kredietkaarten, en deze moeten beide in volle worden terugbetaald elke maand.
Men noemt dit krediet omdat de bank of financiële instelling uw uitgaven voorschiet tot het einde van de maand, u kan daar perfect geld mee uitgeven dat je (nog) niet in je bezit hebt.

Bij elk ander krediet, dus een dat langer dan 90 dagen kan aanhouden, is de bank of financiële instelling verplicht een onderzoek naar de
kredietwaardigheid te doen, en wordt het krediet vermeld in je kredieten register bij de NBB (zo heb ik er ook een).

Zulk een krediet krijgen zonder inkomen is zo goed als onmogelijk!

mava105

#12 , 16 sep 2017 09:22

.Ik denk dat "Blaatpraat"oud bankdirecteur was, dus die zal er duw wel iets van weten. Ikzelf hoef de schulden van mijn kredietkaart ook niet op het einde van de maand terug te betalen, alleen is de intrest dan een pak hoger.

Terug naar “Huren”