Septische put - huurwoning

oemebamo
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Septische put - huurwoning

#1 , 19 sep 2017 21:39

M'n verhuurder heeft vorige week de septische put laten legen en was hier niet van op de hoogte gebracht. Nu kreeg ik vandaag de factuur in m'n brievenbus en was eerlijk gezegd wat verrast dat ik hier voor moest opdraaien. Na wat het internet af te schuimen, is dit in eerste instantie een kost voor de verhuurder, maar daarna m'n huurcontract erbij gehaald en staat helaas wel bij de kosten voor de huurder. Dus daar heb ik waarschijnlijk geen poot om op te staan.

De septische put wordt gebruikt door 2 woningen. Bij het legen zijn er blijkbaar veel vochtige doekjes gevonden. Wij gebruiken die zelf niet, maar dat kunnen we waarschijnlijk moeilijk bewijzen. Maar juist daarom dat ik het zo onfair vind dat wij hier ook voor moeten opdraaien. En daarbij is de factuur gedeeld door het aantal bewoners waardoor wij 2/3 van de factuur moeten betalen en de schuldige slechts 1/3 (of mogelijks vorige huurders de echte schuldigen zijn en zij niets meer moeten betalen). Is er nog iets dat wij kunnen doen om deze factuur niet te betalen of slechts 1/2 moeten betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 19 sep 2017 22:03

Artikel 1756 BW:
Het ruimen van putten en van sekreten komt ten laste van de verhuurder, indien niet het tegendeel bedongen is.

In uw geval is het tegendeel bedongen, dus betalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

oemebamo
Topic Starter

#3 , 19 sep 2017 23:04

Bedankt, dat dacht ik inderdaad al. Mogelijk dit te delen door het aantal woningen in plaats van bewoners? Wat in de toekomst als die persoon blijft vochtige doekjes gebruiken en dit binnen de kortste keren weer verstopt zit?

Reclame

asperger

#4 , 19 sep 2017 23:26

Bedankt, dat dacht ik inderdaad al. Mogelijk dit te delen door het aantal woningen in plaats van bewoners? Wat in de toekomst als die persoon blijft vochtige doekjes gebruiken en dit binnen de kortste keren weer verstopt zit?
Staat daar iets over vermeld in het huurcontract?
Betreft het appartementen of twee aparte huizen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

oemebamo
Topic Starter

#5 , 19 sep 2017 23:39

Staat daar iets over vermeld in het huurcontract?
Betreft het appartementen of twee aparte huizen?
Voor zover ik zie staat er niets over vermeld in het huurcontract. Het gaat om 2 aparte huizen.

P-Stone

#6 , 20 sep 2017 21:32

Persoonlijk vind ik het delen door het aantal personen wel redelijk. Bij veel kosten in het dagelijks leven kan je niet stellen dat deze voor 2 personen het dubbele zijn dan van 1 persoon (bijvoorbeeld verwarming), maar in dit geval is het wel zo : een 2-personen-gezin zal toch wel dubbel zoveel in de septische put lozen dan een 1-personen gezin. Stel dat in één huis 1 persoon woont, en in het andere 10 personen, zou je dan ook de kost voor het ledigen van de put delen door 2 ?

oemebamo
Topic Starter

#7 , 20 sep 2017 21:43

Persoonlijk vind ik het delen door het aantal personen wel redelijk. Bij veel kosten in het dagelijks leven kan je niet stellen dat deze voor 2 personen het dubbele zijn dan van 1 persoon (bijvoorbeeld verwarming), maar in dit geval is het wel zo : een 2-personen-gezin zal toch wel dubbel zoveel in de septische put lozen dan een 1-personen gezin. Stel dat in één huis 1 persoon woont, en in het andere 10 personen, zou je dan ook de kost voor het ledigen van de put delen door 2 ?
Je hebt wel gelijk, ik denk er in normale omstandigheden ook zo over, maar de reden dat de put moest geledigd worden is het gebruik van vochtige doekjes die wij niet gebruiken. Dus in dit geval betalen wij hier 2/3 van terwijl de persoon die ze doorspoelt maar voor 1/3 moet opdraaien. Nu, ik vrees dat ik hier niets aan kan bewijzen dus zal ze maar gewoon ophoesten.

mava105

#8 , 21 sep 2017 09:27

Gewoon aan de verenhuurder vragen dat hij het gebruik van die doekje in zijn huurverenkomsten verbied (maar dat zal dan wel iets zijn voor de volgende huurders)
Is die put nog wel noodzakelijk? Informeer eens bij uw gemeente. Ik heb destijds in de regio Antwerpen, tientallen beerputten buiten gebruik gesteld, omdat ze niet meer verplicht waren door de bouw van de waterzuiveringsstations.Het uitschakelen is dan wel iets voor rekening van de verhuurder, maar kan met betrekkelijk geringe kosten. (gewoon de ingangsbuis met de overloop verbinden; binnen of buiten de put),

Terug naar “Huren”