Indexeren huur, DRINGEND!

Gebruiker33
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Indexeren huur, DRINGEND!

#1 , 26 sep 2017 19:32

Beste,

Als een huurovereenkomst is getekend op 22 oktober 2010, de huisbaas het contract heeft geregistreerd op 23 november en de huurders zoals het contract bepaald op 1 januari 2011 de woning intrekken...., hoe en op welke maand kan de indexering gebeuren?
Gebeurd de indexering op basis van het ondertekenen van een contract? Of op datum van ingebruikname van de huurwoning zoals het contract bepaald op 1 januari 2011?

Het is namelijk zo..., de verhuurder heeft de eerste maal een indexering aangetekend gemeld op 22 februari 2016 met terug werkende kracht van drie maanden. Dus is een aangepaste huur betaald voor de maanden , november, december, januari, en februari.

Nu vandaag 26 september 2017 kondigd hij aangetekend opnieuw een indexering aan met terug werkende kracht vanaf juni... Dan moet een aangepaste huur worden betaald voor juni, juli, augustus, september...

Kan dit zomaar? Volgens verschillende artikelen te vinden op het internet, wordt daaruit verstaan dat de indexering pas op de verjaardag kan van contract, intrekkingen in woning... Dus op 1 januari...

Dan moeten we er van uitgaan dat de terugwerkende kracht in 2016 enkel kon voor de maand januari, en niet voor de maanden november en december 2015?! Is deze redenering correct?

Gelieve dringende hulp..., daar de huisbaas nog deze week de nieuwe huurprijs op rekening wil en de prijzen die tekort zijn betaald op de vorige maanden huishuur...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 26 sep 2017 19:44

Dan moeten we er van uitgaan dat de terugwerkende kracht in 2016 enkel kon voor de maand januari, en niet voor de maanden november en december 2015?! Is deze redenering correct?
Gedeeltelijk correct. Op 1 januari 2016 kon de nieuwe index ingaan, en kan op basis van die index (2016) voor de maanden januari en februari de index bijgevraagd worden.

Blijft dan november en december 2015.....
Indien de index van 2015 nog niet gevraagd werd, kan voor die maanden de index enkel bijgevraagd worden op basis van de index van 2015. Hier zou dus allicht iets teveel betaald zijn.

De indexering van 2017 lijkt me correct te zin verlopen. Hier heeft hij de index van januari tot en met mei "kwijtgescholden".

Als u de huurbedragen meedeelt kunnen de betalingen geverifieerd worden.

sloeberken

#3 , 26 sep 2017 20:38

Het is namelijk zo..., de verhuurder heeft de eerste maal een indexering aangetekend gemeld op 22 februari 2016 met terug werkende kracht van drie maanden. Dus is een aangepaste huur betaald voor de maanden , november, december, januari, en februari.
Dit klopt gedeeltelijk, de maand november en december is de index van januari 2015, deze 2 maand moest hij apart gevraagd hebben.
Nu vandaag 26 september 2017 kondigd hij aangetekend opnieuw een indexering aan met terug werkende kracht vanaf juni... Dan moet een aangepaste huur worden betaald voor juni, juli, augustus, september...
Klopt hij kan 3 maand terug gaan, juni, juli, augustus.
Kan dit zomaar? Volgens verschillende artikelen te vinden op het internet, wordt daaruit verstaan dat de indexering pas op de verjaardag kan van contract, intrekkingen in woning... Dus op 1 januari...
Dit kan zeker.

De indexatie van de huurprijs is geen automatisme: de eigenaar moet deze schriftelijk betekenen aan zijn huurder op de verjaardatum van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst, dit wil zeggen op de datum waarop de huurder werkelijk ingetrokken is in de gehuurde woning.

Wanneer de eigenaar vergeten is om de indexatie op die datum aan te vragen, dan heeft hij nog drie maanden om dit te doen en wel met terugwerkende kracht voor de sommen die nog niet werden opgeëist. Na deze drie maanden, kan hij maximaal drie maanden aangepaste huur terugvorderen.

Hier kan je zelf controleren of de index klopt= http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/ ... alculator/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Gebruiker33
Topic Starter

#4 , 26 sep 2017 22:56

Waarom wordt overal vermeld dat de indexering aangetekend kan bevestigd worden op de verjaardag (ingaan van het contract) en tot 3maanden met terugwerkende kracht... Als de huisbaas in eender welke maand zijn indexering kan opvragen. Ik ging er dan van uit dat hij tijd had tot april, om dan met terugwerkende kracht de (vergeten) indexering kan vragen... Waarom dan een verjaardags datum?

mava105

#5 , 27 sep 2017 09:02

Men mag niet vroeger dan die verjaardagsdatum indexeren. Is trouwens ook niet mogelijk, want het indexcijfer van de maand voor de verjaardag wordt pas een paar dagen voor het einde van die maand bekendgemaakt.

bosprocureur

#6 , 27 sep 2017 11:35

Niet vroeger dan de verjaardagsdatum dus, maar later mag wel. Indien hij later indexeert, dan mag hij niet overdrijven, hij mag slechts drie maand "terugkeren" in de tijd + de lopende maand. De huurder doet hier dus wel voordeel mee.

Vergeet hij enkele jaren te indexeren, ook dan mag hij ineens de volledige indexatie toepassen, maar wel beperkt tot die drie maanden terugwerkende kracht. Even verschieten van het bedrag van de "verhoging" misschien, maar de besparing in de voorafgaande periode was wel significant.

Gebruiker33
Topic Starter

#7 , 27 sep 2017 14:00

Ik heb op 26 september een brief en mail ontvangen. Hierop staat de datum 22september vermeld waarop eveneens staat vermeld een aangetekend hebben toegestuurd. Dit heb ik nog niet ontvangen, indien ik niet thuis was eveneens geen bericht van postbode... Hij meld in de mail en brief de indexering aan te passen en dit eveneens nogmaals zal doen in januari 2018.
Als hij op "22" september aangeeft een indexering te doen van de huurprijs, kan hij dit vanaf juni of vanaf juli... Hij kan dus met drie maanden terug gaan... Maar tot welke maand is dit dan? Uit mijn standpunt... Juli, augustus, september zijn ook drie maanden... Het is tenslotte eind september... De huisbaas vraagt de indexering vanaf 1 juni!

sloeberken

#8 , 27 sep 2017 16:21

In september laat verhuurder weten dat de huurprijs geïndexeerd word, hij mag drie maand terug gaan dus tot juni.

Gebruiker33
Topic Starter

#9 , 28 sep 2017 02:13

Bedankt voor de reacties...

Gebruiker33
Topic Starter

#10 , 28 sep 2017 02:17

Nog één vraagje..., ik heb nog steeds geen aangetekend schrijven ontvangen...
Dit moet blijkbaar aangetekend gebeuren. Volgens zijn brief (gewone post) en zijn mail, zou hij dit alles verstuurd hebben op 22 september. Ik heb echter het schrijven en mail ontvangen..., op 26 september, en nogmaals een gewone brief op 27 september...

bosprocureur

#11 , 28 sep 2017 08:18

Hebt uzelf al gereageerd, schriftelijk, per mail ? Nu niet meer doen aub !

En een vraag terzijde aan het forum : als TS onder zijn/haar echte naam deze postings heeft gedaan, kan dit dan gelden als kennisname ?

KJ86

#12 , 28 sep 2017 18:24

Mail is voldoende. Index betalen in plaats van te zagen.

Gebruiker33
Topic Starter

#13 , 28 sep 2017 21:42

Bedankt @KJ86 voor het vriendelijke bericht. Ik heb, en zou het betalen, echter stelde ik mij de vraag omtrent de wettelijke bepalingen van een "indexering" aangetekend te ontvangen! Mijn "ex"-partner heeft hier eveneens geen aangetekend schrijven ontvangen, Zelfs geen mail noch brief.

Maar mijn oprechte excuses jullie hiermede lastig te hebben gevallen!
Wat is het nut nog dan van wetten en regels, als je deze zonder "zagen" misschien zelf kan bepalen..., Ik dacht dat je hier op dit forum Uw vragen kon stellen op juridisch vlak. Wat volgens mij de inhoud van dit topic ook bevat...

bosprocureur

#14 , 28 sep 2017 22:24

Het zou wel wat helpen als u zelf ook antwoordt op bijkomende vragen.

De verhuurder moet u schriftelijk vragen om de huurindex. Hij heeft dat gedaan, en u bevestigt het hier.

Had hij dat aangetekend gedaan, dan had hij een bewijs. Nu zou het kunnen dat hij het bestaan van zijn vraag kan bewijzen, gewoon omdat u erover gecommuniceerd hebt , of dat u hem een of ander antwoord op zijn mail stuurde.

Daarom nogmaals :
Hebt uzelf al gereageerd, schriftelijk, per mail ? Nu niet meer doen aub !

sloeberken

#15 , 28 sep 2017 22:40

U kan een passend en juridisch antwoord krijgen als je op bosprocureur zijn vragen antwoord. Heb je op de mail van de verhuurder geantwoord, indien ja wat was u antwoord.

Terug naar “Huren”