Indexeren huur, DRINGEND!

Gebruiker33
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Re: Indexeren huur, DRINGEND!

#16 , 29 sep 2017 05:08

Beste, Ik kon de inhoud van de mail niet openen, dit heb ik laten weten aan de verhuurder per mail, die mij tevens beantwoord heeft "morgen ontvang je nogmaals de brief". Later is het mij gelukt de mail te openen, maar heb ik eveneens dezelfde dag de "gewone per post" toegestuurde brief, als ook nogmaals de volledige inhoud van de mail, de volgende dag per gewone brief.
Dit terwijl hij in de mail en in de brief staat vermeld dat hij dit alles al op "22" september zou hebben aangetekend toegestuurd...
Verder heb ik niets beantwoord..., noch gevraagd...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker33
Topic Starter

#17 , 29 sep 2017 05:09

Beste, Ik kon de inhoud van de mail niet openen, dit heb ik laten weten aan de verhuurder per mail, die mij tevens beantwoord heeft "morgen ontvang je nogmaals de brief". Later is het mij gelukt de mail te openen, maar heb ik eveneens dezelfde dag de "gewone per post" toegestuurde brief, als ook nogmaals de volledige inhoud van de mail, de volgende dag per gewone brief.
Dit terwijl hij in de mail en in de brief staat vermeld dat hij dit alles al op "22" september zou hebben aangetekend toegestuurd...
Verder heb ik niets beantwoord..., noch gevraagd...

Gebruiker33
Topic Starter

#18 , 29 sep 2017 05:39

Dit heb ik gestuurd na ontvangst van de mail: " Beste, Het lijkt er op dat deze bestanden leeg zijn. Is het mogelijk mij deze in PDF bestand door te sturen."

Hierop volgend antwoord ontvangen van verhuurder: " Naar wat ik merk is enkel de eerste bladzijde leeg, scrollen aub. Kopij wordt u meteen ook overgemaakt per gewone brief, morgen vindt u deze in uw brievenbus."

Het te scrollen gedeelte, kon ik wel zien, ik kon de zip bestanden niet openen...

Het scrollen waren de bewijzen die ik hem had opgevraagd van de datum waarop de huur op zijn rekening werd gestort. De verhuurder vraagt voor een aantal maanden waarop de huur hem pas op de 1ste van de maand op zijn rekening stond...25€. Daar dit volgens de overeenkomst te laat is. De huur moet vóór de 1ste op zijn rekening staan.

Reclame

Gebruiker33
Topic Starter

#19 , 29 sep 2017 05:58

Sinds ik er alleen voor sta, daar mijn ex-partner en mezelf uit elkaar zijn, heb ik de verhuurder in mei reeds gevraagd om de datum voor het betalen van de huur wil opschuiven met een twee-tal dagen. Ik ben invalide, en mijn uitkering wordt mij echter op het einde van de maand uitbetaald...
Het betalen van mijn huur tegen het eind van de maand is echter heel moeilijk. waaruit nu blijkt dat de huur soms pas op de 1ste of de 2de op zijn rekening staat. Gevolg, 25€ voor elke maand dat het te laat was...
Het lijkt er op dat de verhuurder het mij moeilijk wil maken. Nu de indexering, in januari nogmaals... Vorige maand beweerd hij dat de tuin zou zijn verwaarloost reeds voor jaren.... 1. is helemaal niet te zien van op straat. 2. Hij denkt daar mijn partner weg is, ik de tuin verwaarloos..., ik heb hem nog niet de facturen toegestuurd van de betaalde diensten voor het tuinonderhoud. Ik heb alle mogelijke foto's van jaren in een bestand opgemaakt, samen met foto's van streetvieuw en google earth die bewijzen hoe de tuin was voordat wij huurden, en hoe de tuin er nu perfect bij ligt. De tuin werd op mijn kosten volledig gerenoveerd... van ondergrond tot bovengrond..., tuinhuis, houtopslagplaats, terras in blauwe hardsteen... En daar heeft hij weet van..., was voor hem de reden om 5 jaren geen indexering aan te passen...
Sinds kort maakt hij het mij op eender welke manier moeilijk...

KJ86

#20 , 29 sep 2017 14:59

Indexeren staat niet gelijk aan de huurder het moeilijk maken. In vraag stellen of dat het tuinonderhoud gedaan wordt, is ook een normale reactie als degene die het normaal deed (of waarvan gedacht werd) weg is.

Het maakt niets uit of dat je antwoord op de mail of niet. Als het tot een rechtszaak komt, moet de verhuurder enkel kunnen bewijzen dat hij de indexering gevraagd heeft. Het verzendblad van de mail is daarvoor voldoende. De rechter zal dan de indexering toekennen vanaf dat de mail verzonden is met terugwerkende kracht van 3 maanden. Het is ook logisch, indexering is iets heel normaal waarvan een huurder geen negatief effect voelt. Het loon of de uitkering wordt ook geïndexeerd. Het kan wel een probleem vormen als je opeens jaren indexering moet terug betalen, daarom best gewoon uw plicht doen en geen truken zoeken om niet te moeten betalen.
Formaliteiten (bewijzen met AS) rond dit soort verplichtingen, zal weggelachen worden.

bosprocureur

#21 , 29 sep 2017 15:11

Het kan wel een probleem vormen als je opeens jaren indexering moet terug betalen, daarom best gewoon uw plicht doen en geen truken zoeken om niet te moeten betalen.
Jaren indexering terugbetalen zal niet "pakken".

Verhuurder kan m.i. wel de indexering van de huur van x aantal jaren vragen, maar beperkt tot de drie voorgaande maanden + de lopende maand. Is de huurder hier nier mee akkoord, dan staat het hem/haar vrij om op vrijwillige basis een supplement te betalen. Maar normaal gezien aanvaardt de huurder in stilte het kado over die jaren :D

Franciscus

#22 , 29 sep 2017 15:23

Hoe € 25 betalen bij te laat betalen staat dat in uw huurovereenkomst?
Mogelijk wel een iets te hoog bedrag.
Veel kans dat de rechter akkoord gaat met het betalen enkele dagen op te schuiven.

KJ86

#23 , 29 sep 2017 15:35

Het kan wel een probleem vormen als je opeens jaren indexering moet terug betalen, daarom best gewoon uw plicht doen en geen truken zoeken om niet te moeten betalen.
Jaren indexering terugbetalen zal niet "pakken".

Verhuurder kan m.i. wel de indexering van de huur van x aantal jaren vragen, maar beperkt tot de drie voorgaande maanden + de lopende maand. Is de huurder hier nier mee akkoord, dan staat het hem/haar vrij om op vrijwillige basis een supplement te betalen. Maar normaal gezien aanvaardt de huurder in stilte het kado over die jaren :D
Ik bedoel de jaren die zouden volgen na de mail. De verhuurder gaat niet voor een paar maanden index naar de vrederechter stappen. Hij zal daar een tijdje laten overgaan, misschien nog een paar keer verwijzen naar de mail en dan pas de procedure opstarten. Als die termijn dan een paar jaar is, kan het betalen van achterstallige index misschien wel zeer doen.

bosprocureur

#24 , 29 sep 2017 16:20

Als de termijn dan een paar jaar is, kan het betalen van achterstallige index misschien wel zeer doen.
Inderdaad, als het nog moet betaald worden. Maar als ik me niet vergis verjaart het recht op het opvragen van de vervallen index ( dus de correct medegedeelde indexatie) na 1 jaar. Dus na een paar jaar kan slechts één jaar gerecupereerd worden. De berekening kan dan wel wat ingewikkelder worden, want er zijn nog één of twee indexaties doorgegaan ondertussen.....

sloeberken

#25 , 29 sep 2017 16:35

Als de termijn dan een paar jaar is, kan het betalen van achterstallige index misschien wel zeer doen.
Inderdaad, als het nog moet betaald worden. Maar als ik me niet vergis verjaart het recht op het opvragen van de vervallen index ( dus de correct medegedeelde indexatie) na 1 jaar. Dus na een paar jaar kan slechts één jaar gerecupereerd worden. De berekening kan dan wel wat ingewikkelder worden, want er zijn nog één of twee indexaties doorgegaan ondertussen.....
Waarom is deze berekening ingewikkelder, ik begrijp u bewering niet ( Dus na een paar jaar kan slechts één jaar gerecupereerd worden.)

Er word altijd gerekend met de index van de maand ondertekening van contract, en de index van de verjaring van ondertekening.
Of je nu elk jaar indexeert of om de 5 jaar veranderd er niets aan de berekening.
In geval van TS is de gezondheidsindex van oktober.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker33
Topic Starter

#26 , 29 sep 2017 23:24

Ik ben er van bewust dat de berekening, het toepassen van de indexering niets veranderd aan het bedrag...
Echter is de huurprijs een bedrag van 4 cijfers, waardoor je na 5 jaar toch even slikt!
Ik heb hier op het forum mijn vraag gesteld, daar het verwarrend was met die "verjaarsdatum" en nu al september zijn...
-Indien een mail genoeg is, waarom dan nog "aangetekende" verzendingen sturen?
-Indien ik de inhoud niet kan zien van de mail...? Waar geldt de mail, ipv aangetekend schrijven? Wat als ik geen internet zou hebben?

-In zijn mail gaat hij er niet van uit dat de tuin niet wordt onderhouden..." De verhuurder beschuldigd mij van jaren geen tuinonderhoud te hebben uitgevoerd!" Nu plots, na bijna zeven jaar..., waarom mij (of ons) daar nooit eerder op aangestuurd?
- Ik heb eergisteren contact opgenomen met de tuinmannen die mijn onderhoud doen. Deze morgen hebben ze hun andere werken verplaatst om alsnog de beweerde aantijgingen van de verhuurder indien nodig aan te passen. Echter zijn de tuinmannen hier voor niets geweest. Geen centimeter te veel op of rond de hagen, Het gras staat 4cm lang, siergrassen hoeven nog niet te worden gesnoeid. Eveneens nog wat te vroeg voor de leibomen te snoeien, deze worden wel drie maal in de zomer in blokvorm bij gesnoeid. De 4 tal onkruidsprietjes in het gras hebben ze verwijderd (oppervlakte gras is een aantal 100den m2...
-Ik begrijp niet waarom de huisbaas plots opmerkingen, of beschuldigingen zou hebben nu mijn partner weg is. Indien ik het niet had gemeld, had hij het niet eens geweten. Mijn ex-partner is namelijk al langer weg dan zijn domiciliadres.

-Wat de 25€ betreft?!

Het beloop om de huurovereenkomst te tekenen verliep niet telkens zoals (soms) werd gepland.

(Datums zijn aangepast): VERLOOP!!

**Toeganssbewijs voor het bezichtigen van volgende woningen op datum 01/09/10
-woning 1 huurprijs: x €
-woning 2 xx €
-woning 3 xxx €
-woning 4 xxxx € Deze woning hebben we bezocht, en beslist. 2dagen later gaat verhuurder akkoord.

**Ter attentie van de agence datum: 06/09/10
-Verklaart ex-partner de woning te gebruiken als privé woning

**Verhuring woning 4 datum:11/09/10
-HUURDERS -ex-partner
-mijn naam word op dit formulier niet vermeld

-EIGENAAR -xxx-xxx

-HUURCEEL -aanvangsdatum 01/01/11
-datum ondertekenen huurceel 03/10/10

(rekening nr schriftelijk bijgevoegd) xxx-xxxxxxx-xx (overschrijving borg wordt twee dagen na datum uitgevoerd,13/09/10)

-AFREKENING -Borgsom 3xxx€ (enkel om aan te tonen dat het gaat om 3 maanden)
-Huur (xxxx€) ( Stond tussen haakjes in kleiner geschrift, buiten de kolom)
-plaatsbeschrijving (deel huurder) xxx€

-TOTAAL xxxx€
- min voorschot xxx€
-Te voldoen bij ondertekenen contract xxxx€

**Factuurdatum datum: 04/10/10
- Betalen we na het betaalde voorschot voor de plaatsbeschrijving, het resterende in het agence-kantoor xxx€ (handtekening agence, voldaan)

** Datum voor ondertekenen contract word een aantal keren gewijzigd, telkens op plaats en datum van afspraak... (niet op voorhand)

**Tekenen contract Datum: 22/10/10
-Verhuurder is wéér niet aanwezig...
-Verklaring waarom de huurprijs volgens de overeenkomst plots xx25€ bedraagt, kan dus door verhuurder niet worden verklaard!
- Aldus de overeenkomst:

De huurprijs is bepaald en vastgesteld op xx25€/mnd.... .... indien de betaling van de maandelijkse huurprijs uitgevoerd wordt zoals beschreven..(voor de aanvang van de maand waarvoor de huur verschuldigd is), wordt aan de huurder een mindering toegestaan op de huishuur van 25€ per maand
-Een energie prestatie certificaat kon niet worden afgeleverd op datum van de overeenkomst. Verhuurder was niet aanwezig, en blijkens het achteraf geleverde certificaat was deze een week later aan verhuurder afgeleverd.
-Op datum van de overeenkomst wordt ons een "Huurwaarborg&Huurreserve" verzekeringsbon overhandigd voor de waarborg die reeds op voorhand was voldaan. Datum vermeld van deze verzekeringsbon...:" ../10/2010" (werd nooit ingevuld)
Handtekening verhuurder , (nooit geplaatst)
Handtekening huurder, voldaan&voldaan

- In december word ons de verzekeringsbon door "KORFINA" toegestuurd met intekendatum 29/11/2010.

-Op 17/12/10 word de plaatsbeschrijving gedaan.

Gebruiker33
Topic Starter

#27 , 29 sep 2017 23:48

@sloeberken
Waarom gezondheid index van oktober? Ik dacht dat het September was?

bosprocureur

#28 , 30 sep 2017 08:35

Als het huurcontract getekend is in oktober, dan is de basisindex die van september. En dat maakt een miniem verschil.

sloeberken

#29 , 30 sep 2017 10:17

Als het huurcontract getekend is in oktober, dan is de basisindex die van september. En dat maakt een miniem verschil.
Klopt sorry was even de draad kwijt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker33
Topic Starter

#30 , 30 sep 2017 18:01

@bosprocureur, @sloeberken... Dit heb ik gevonden ivm het verjaren opvragen vervallen index https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... YKTTD6s8OG

Kan iemand dit eenvoudiger verklaren, aub?

Zo had ik namelijk ook de vraag ivm het soort huurcontract... korte type, lange type, 3-6-9...
-zo heb ik een contract van het korte type die voor drie jaar ingaat, geen einddatum. Indien huurder na deze drie jaren nog tot de woning wordt toegelaten, wordt verondersteld dat het contract voor negen jaar is...( iets in deze aard).
- Mijn huurwaarborg/verzekeringsbon van Korfina is voor 9 jaar. Indien ik deze vroeger wil, moet ik deze afkopen!
-Eveneens zegt het huurcontract dat ik in het vierde jaar zonder enige verklaring kan de huurovereenkomst beëindigen...
- Waar bevindt in mijn geval het korte type? - Moest mijn contract verlengd worden na drie jaar?
-Is mijn huurcontract automatisch aangegaan voor 9 jaar na de eerste drie jaar?
- Kan ik de huurovereenkomst opzeggen telkens na drie jaar (in het 4de, 7de jaar??) Eveneens wat mijn huurwaarborg/verzekeringsbon beschrijft?

Wat @bosprocureur dacht..., en wat het artikel beschrijft...
- Kan ik redeneren?... bv: huishuur 1000€./mnd indexering op 1ste verjaarsdatum: 1010€ indexering op 2de verjaarsdatum 1020€.......
-Indien de huisbaas de indexering niet toepast in de eerste 5 jaar wordt de indexering van de huur op de 6 de verjaarsdatum 1060€...
-Indien hier een verjaring van het opvragen kan worden toegepast..., hoe gaat dit te werk?

* Wat ik er van uitmaak: vb
1) contract van korte type (3jaar), indexering elk jaar toegepast. Indien ik als huurder er zelf van uit ga dat mijn huishuur toch voor mij wat te veel word, kan ik de overeenkomst opzeggen. In dit geval betaal ik 1030€.
2) contract korte type (3jaar) wordt automatisch verlengd....,verhuurder vraagt na 5 jaar indexering van de huur. Plots bedraagt mijn huur 1060€.
* Wat ik uitmaak uit bovenstaand artikel:
Indien de verhuurder slordig is geweest om de indexering aan te passen elk jaar, (wat de huur geleidelijk zou omhoog brengen), kan ik dan de verhuurder erop wijzen de 'vergeten jaren' verjaard zijn, en hij enkel de indexering kan vorderen van het afgelopen jaar?
-Wat mijn huur ipv 1060€, 1020€ zou bedragen... Klopt mijn redenering?
-Kan dit omdat ik misschien niet het budget heb van 1060€/mnd, indien ik had geweten in de eerste drie jaar dat de toegepaste indexering mij te hoog wordt?
-Begrijp ik het goed dat eveneens de huurder, het te veel betalen aan huur dan voor 1 jaar kan vorderen?

Kan iemand mij dit nader toelichten..., eenvoudig aub?

Terug naar “Huren”