Indexeren huur, DRINGEND!

sloeberken

Re: Indexeren huur, DRINGEND!

#31 , 30 sep 2017 18:19

U begrijpt het totaal verkeerd, als verhuurder 5 jaar niet indexeert, mag hij het 6de jaar €1060 vragen zoals in u voorbeeld.
Je hebt 5 jaar een mooi geschenk gekregen van u verhuurder.

Huurwet: https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 013-NL.pdf
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker33
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#32 , 30 sep 2017 23:55

Ja, ik begrijp het niet..., of ik zie het anders.

Zoals ik het zie..., uitgerekend op een huur van 1000€/maand beginnend contract op 1/1/11 getekend in december...
Indien de huurder elk jaar op de verjaardag de huur indexeert: (uitgerekend met index van de vernoemde jaren)

1/1/11...= 1000,00€/mnd
1/1/12...= 1035,78€/mnd...........429,36€ meer voor een volledig jaar huishuur na aangepaste index op het vorig jaar
1/1/13...= 1058,17€/mnd...........268,68€ meer voor een volledig jaar huishuur na aangepaste index op het vorig jaar
1/1/14...= 1068,83€/mnd...........127,92€ meer voor een volledig jaar huishuur na aangepaste index op het vorig jaar
1/1/15...= 1068,66€/mnd..............-2,04€ minder voor een volledig jaar huishuur na aangepaste index op het vorig jaar
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1/1/16...= 1088,14€/mnd............233,76 meer voor een volledig jaar huishuur na aangepaste index (Indien de verhuurder eveneens 2016 had aangepast)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TOTAAL........................................823,92€ geleidelijke steiging van huur voor de afgelopen 4 jaar na aanpassing index (zonder 2016...)
TOTAAL.....................................1.056,60€ geleidelijke steiging van huur voor de afgelopen 5 jaar na aanpassing index (met 2016...)

Indien de verhuurder nooit eerder de index heeft aangepast en mij meldt dit vanaf 1/1/16 toe te passen..., betaal ik:
1/1/16...= 1088,14€/mnd............1057,68€ meer voor een volledig jaar huishuur na aangepaste index.

Ik zou er van uitgaan, daar de verhuurder nooit eerder de index heeft aangepast, hij het verschil zou berekenen tussen 2015 en 2016
...19,48€/mnd meer x 12 maanden = 233,76€ meer voor een volledig jaar huishuur na aangepaste index

-Waar bevindt zich het geschenk nu de verhuurder de aanpassing nooit eerder heeft gedaan?
-Het zou een geschenk zijn indien de verhuurder er toe verplicht wordt de index ieder jaar toe te passen..., dan stijgt uw huur geleidelijk, en indien mogelijk, kan je de huurovereenkomst beëindigen wanneer de huur je budget overstijgt...

Maar, zoals gezegd..., zie ik het anders!

Franciscus

#33 , 01 okt 2017 00:57

U hebt niet betaald 429,36€ niet betaald
1/1/13...= niet betaald 268,68€
1/1/14...= niet betaald 127,92€
1/1/15...= niet betaald -2,04€

Reclame

sloeberken

#34 , 01 okt 2017 09:32

Ja als je het niet wil begrijpen welk geschenk u heeft gekregen van u verhuurder is dit u zaak.

Gebruiker33
Topic Starter

#35 , 01 okt 2017 13:29

Allen bedankt voor de reacties.

@Franciscus..., Beweer ik ook niet te hebben betaald!
Indien de verhuurder de indexering ieder jaar had aangepast, waren bovenstaande bedragen die mijn huishuur op een jaar hadden omhoog gebracht.
1056,60€ voor de jaren tot en met 2016 indien de verhuurder de indexering had aangepast.
1057,68€ enkel voor het jaar 2016 nadat de verhuurder de indexering voor de eerste maal had aangepast.

@sloeberken..., ik begrijp het wel. Ik zie er geen geschenk in.
Op een huishuur van 1000€ zou ik over de jaren, tot en met 2015, 2777,28€ méér aan huishuur hebben betaald! (Geschenk)
In het bovenstaande voorbeeld, heb ik voor 2016 1057,68€ méér huishuur betaald.

De verhuurder had beslist geen indexering aan te passen door alle renovatie werken die werden uitgevoerd op huurders kosten.
Het bedrag voor deze renovatiewerken overstijgt in veel grotere mate het bedrag die ik méér zou hebben betaald aan huishuur.
Wat ik na de indexering uitmaak: De verhuurder heeft nog steeds grote winst, en ik als huurder betaal plots in 1 jaar wat hem over jaren toe zou zijn gekomen... . Wat in een huurders opzicht..., niet geleidelijk is aangekomen, om hierin te kunnen beslissen na x aantal jaren, 'de huishuur uw budget overstijgt'.

Alvast bedankt,

Mijn verontschuldigingen als ik voor of naar sommige personen "ergerniswekkend" over kwam...

bosprocureur

#36 , 01 okt 2017 14:25

Met ander woorden, met cijfers kan ja alles bewijzen, ook van beide kanten het eigen grote gelijk.

Aan de andere kant hebt u wel een punt waar u wijst op de renovatiewerken die u op eigen kosten hebt uitgevoerd.

Tja...

sloeberken

#37 , 01 okt 2017 18:58

De verhuurder had beslist geen indexering aan te passen door alle renovatie werken die werden uitgevoerd op huurders kosten.
Hebt u daar schriftelijke toestemming voor gekregen van de verhuurder, indien nee kan verhuurder u de woning bij eind contract terug in de oorspronkelijk staat doen terug brengen.
Als huurder renoveer je iemands anders zijn eigendom niet, de verhuurder is u heel dankbaar denk ik, en dan komen de problemen.

Gebruiker33
Topic Starter

#38 , 01 okt 2017 19:25

Het akkoord heeft hij schriftelijk toegepast in de huurovereenkomst. Enkel het "verkankerd" tuinhuis (zo gemeld in de plaatsbeschrijving), heeft hij nog terug gevraagd. Dit hebben we bij hem thuis afgeleverd.

"Tja..." Daar wijs je me op. Ik heb geen bewijs dat de verhuurder voor deze reden geen indexering heeft toegepast voor een aantal jaren.
Wel de bewijzen van renovatiewerken. Eveneens uit de plaatsbeschrijving en foto's die er in zijn geplaatst, zijn de verschillen duidelijk te zien.

@bosprocureur, wat bedoel je met deze zin?
"Met ander woorden, met cijfers kan ja alles bewijzen, ook van beide kanten het eigen grote gelijk."

Hoe en wanneer ik het contract kan beëindigen is mij niet duidelijk..., dus kan en durf ik ook geen stap nemen.

sloeberken

#39 , 01 okt 2017 19:38

Dan moest er een renovatie huurcontract opmaken worden, waarin staat hoe je deze kosten terug krijgt; zoals huurmindering of geen indexatie.
Als dit in u contract staat meen ik dat je u indexaties of een deel ervan kan terug eisen.
Na 3 jaar kan je steeds opzeggen zonder motivatie en zonder schadevergoeding, opzeg termijn is 3 maanden.
Indien het huurcontract niet geregistreerd is; kan je op elk ogenblik opzeggen zonder opzeg termijn en zonder schadevergoeding.

Gebruiker33
Topic Starter

#40 , 01 okt 2017 20:17

Een renovatie huurcontract werd niet opgemaakt...,Uitgezonderd wat hij schriftelijk en ondertekend heeft in onze huurovereenkomst, staat nergens iets vermeld. Eveneens niet in deze in de verhuurders zijn bezit, of de agence...

*Mijn huurovereenkomst is van het "korte type".
"word aangegaan voor een periode vaan 3 achtereenvolgende jaren, aanvang nemende op 1/1/11, opzegbaar door de beide partijen mits een vooropzeg van minstens drie maanden voor het eindigen van de termijn van drie jaar, per aangetekend schrijven"

*"Bij afwezigheid van een opzegging en indien de huurder na deze termijn van drie jaar in het pand gelaten wordt, is de huur verondersteld te zijn aangegaan voor een termijn van negen achtereenvolgende jaren, te rekenen vanaf de aanvangsdatum van de aanvankelijke overeenkomst van korte duur."

*De 3 maanden waarborg, die op datum ondertekenen huurcontract, zonder voorafgaande meldingen, een waarborg/verzekeringsbon werd is blijkens dit contract aangegaan voor "negen" jaar. Indien de verhuurder dit toelaat, en ik deze vroeger wil dan de negen aangaande jaren, moet ik deze "afkopen".

*-Dus stel ik mij de vraag..., kan ik enkel opzeggen na de eerste drie jaren?
-Of kan ik enkel opzeggen na telkens drie jaar? 3-6-9?
-Moest mijn contract verlengd worden na drie jaar?
-Of op de verzekeringsbon afgaande, enkel mogelijk na negen jaar op te zeggen?

bosprocureur

#41 , 01 okt 2017 20:23

@bosprocureur, wat bedoel je met deze zin?
"Met ander woorden, met cijfers kan ja alles bewijzen, ook van beide kanten het eigen grote gelijk."
U zit duidelijk in uw maag met de bruuske aanpassing, voor verschillende jaren ineens, en houdt geen rekening met wat u in die jaren niet moest betalen.

iemand (Franciscus?) maakte per jaar de berekening wat u "bespaarde".
Sloeberken noemde dat een geschenk. Anderzijds zegt u, en het zal wel zo zijn, dat er geen indexatie was, net omdat u dure renovaties deed op uw kosten.

En elk van de partijen haalt uit haar deel van die cijfers, dus indexgeschenk vs renovatiekosten, de argumenten van haar gelijk.
Ik voel met u mee, maar de verhuurder heeft het juridisch gelijk aan zijn kant. Tenzij er schriftelijke overeenkomsten gemaakt zijn ?

Gebruiker33
Topic Starter

#42 , 01 okt 2017 21:20

@bosprocureur. Bedankt voor de reactie.

Ja, ik vreesde hier al voor dat het net weer de tegenpartij is die in zijn gelijk gesteld wordt...

Ik heb het moeilijk na de mondelinge belofte van de verhuurder. Eveneens nu hij weet dat ik het moeilijk heb nu ik er alleen voor sta. Eveneens hij niet wil aanvaarden dat de datum om de huur te betalen met een aantal dagen op te schuiven. Hij ontvangt zijn huur, en ik betaal tegen het begin van de maand..., maar neen! Hij wil nu voor elke maand dat het pas in het begin van de maand op zijn rekening stond, 25€.
Nu nogmaals de index aanpassen, en al gewaarschuwd dat hij deze in januari opnieuw aanpast...

Beschuldigen op papier dat ik de tuin niet onderhoud... Waar zal het eindigen? Op dit moment heb ik slechts het gevoel dat hij wil dat ik de overeenkomst opzeg. (Ik weet niet in hoever ik dit wel kan?! En dat hij iets zoekt om aan te wijzen dat ik de tuin verwaarloos. Al is het maar op papier..., maar kan hij misschien aantonen dat hij me hiervoor heeft gewaarschuwd...?! En kan dit gelden om mijn waarborg in te houden...

De berekeningen heb ik zelf gemaakt naar Franciscus toe...

bosprocureur

#43 , 01 okt 2017 21:39

Die 25 € per maand is eigenlijk een korting, die wegvalt telkens de huur niet tijdig betaald wordt; ik heb begrepen dat dit zo in het huurcontract voorzien is. (is die dan ook geïndexeerd? :( )

Ziet u ergens een mogelijkheid om eenmalig die + 1000 € ergens extra te betalen, en dan vervolgens telkens de huur "op tijd" storten?
Die eenmalige extra storting blijft uiteraard uw eigendom, en het zou u 25 x 12 = 300 € per jaar opbrengen, en vooral zou die 25 x 12 x zoveel jaar niet bij die verhuurder terechtkomen.

Gebruiker33
Topic Starter

#44 , 01 okt 2017 23:02

#bosprocureur.

Je bedoeld 1 x op voorhand te betalen?

Sinds ik invalide ben ontvang ik mijn uitkering op het einde van de maand. Huisbaas is hier van op de hoogte. Is hem eveneens aangetoond wanneer ik word betaald, en kan hij de uitbetaling kalender van invaliditeitsuitkering raadplegen op het internet. Ik schrijf mijn huishuur nog voor het einde van de maand over..., blijkbaar doen deze overschrijvingen 3 a 4 dagen over om op zijn rekening te vertonen.
Om deze reden had ik hem een aantal weken geleden aangeschreven en de transacties in bijlage toegevoegd. Hierop heeft hij deze week per mail zijn transacties toegestuurd aan mij. Hierop was te zien dat de valutadata op mijn overschrijvingen soms dezelfde dag, soms 1 of 2 en zelfs 3 dagen later beschrijft. Na telefonisch contact met de bank, kan mij niet duidelijk gemaakt worden waarom dit bij sommige overschrijvingen zoveel verschilt, uitgezonderd de betalingen op vrijdag. 1 van de overschrijvingen was gebeurd op de 25ste van een maand om pas op de 2de van de maand op zijn rekening te staan...?

zoals gezegd heb ik het moeilijk op dit moment...zware medische kosten, sonde voeding... hoge universiteitskosten voor tiener (september)...

Ik heb steeds betaald, en blijf ik ook doen... Maar de huisbaas wil geen begrip opbrengen voor onverstaanbare reden??
En blijkbaar terecht volgens de overeenkomst...
Zoals ik in een eerder bericht heb beschreven was hij niet aanwezig op het moment om de overeenkomst te ondertekenen. Eveneens bestond de mogelijkheid er niet in om te verklaren waarom in de overeenkomst de huishuur met 25€ was gestegen.
Volgens de overeenkomst is xx25€ de huurprijs (basisprijs). Aan deze prijs had de verhuurder de indexering vorig jaar aangepast. Dit heb ik schriftelijk betwist! Ik heb hem toen alle documenten toegestuurd waarin duidelijk stond dat de huurprijs xxxx€ was.
... de affiche van de woning die in de tijd te huur was, vertoonde xxxx€, eveneens op de overeenkomst om de waarborg van xxxx€... te betalen en op de waarborg/verzekeringsbon staat telkens vermeld dat mijn huur xxxx€ is!
De indexering vorig jaar heeft hij dan aangepast naar xxxx€, net zoals hij nu ook doet...

Gebruiker33
Topic Starter

#45 , 02 okt 2017 02:28

Om terug te komen op een vorig bericht waarin ik schreef:

"De verhuurder had beslist geen indexering aan te passen door alle renovatie werken die werden uitgevoerd op huurders kosten."

stelde @sloeberken volgende vraag:

"Hebt u daar schriftelijke toestemming voor gekregen van de verhuurder, indien nee kan verhuurder u de woning bij eind contract terug in de oorspronkelijk staat doen terug brengen.
Als huurder renoveer je iemands anders zijn eigendom niet, de verhuurder is u heel dankbaar denk ik, en dan komen de problemen."

....De verhuurder heeft dit schriftelijk in de overeenkomst aangepast...

*Mijn volgende vraag..., ik heb namelijk twee verhuurders. Maakt het een verschil indien enkel "1" van hen heeft getekend?

Terug naar “Huren”