Betaling hobby van dochter

Sofie2017
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Betaling hobby van dochter

#1 , 17 okt 2017 13:55

Ik heb co-ouderschap van mijn dochter. Zij gaat iedere week paardrijden en haar grootouders brengen haar omdat zowel ik als mijn ex haar niet kunnen brengen door onze werkuren. Dit doet ze nu al een jaar.
Ik stort om de 3 maanden de helft van het bedrag door aan mijn ex.
Nu heeft mijn dochter haar mond voorbij gepraat en ben ik zo te weten gekomen dat de grootouders de lessen betalen.
Ik heb mijn ex hiermee geconfronteerd en hij zegt natuurlijk dat het niet waar is en dat hij bewijzen heeft van betaling.
Dit is enkel een blad met de datum er op en een voldaan van de manege.
Niet dat het van zijn rekening komt.
Kan ik hier iets aan doen?
En ik heb geweigerd de laatste 3 maanden te betalen en hij dreigt nu met een deurwaarder.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 17 okt 2017 14:01

Maar u moet elk de helft betalen? Dat het deel van uw ex (of zelfs meer dan het deel) door haar ouders wordt betaald, zou dan toch niet mogen uitmaken?

asperger

#3 , 17 okt 2017 14:42

Inderdaad. Wat de ex van zijn/haar ouders krijgt, rechtstreeks of onrechtstreeks, heeft niets met onderhoudsgeld te maken.
De graad van welstellendheid van de ouders van de exen heeft geen invloed op onderhoudsgelden tussen de exen zelf.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Gebruiker21

#4 , 17 okt 2017 15:03

Zoals hierboven reeds gezegd hebt u geen zaken met de giften van de ouders van uw ex, aan uw ex. Als u elk verantwoordelijk bent om de helft van deze kosten te betalen, dient u de helft te betalen. Hoe uw ex zijn helft betaalt (al dan niet met geld van zijn ouders) maakt uw rekening niet. In principe moet u het zo zien:
1. Rijlessen kosten bijvoorbeeld €300 per maand (geen idee, ik zeg maar iets).
2. Ex krijgt van zijn ouders €300 per maand (al dan niet voor die rijlessen, dit speelt geen rol, en u hebt daar in principe geen zaken meeà).
3. U betaalt €150 per maand, ex betaalt €150 per maand.

Zo simpel is het. Punt 2 is voor u totaal irrelevant. Stel dat het andersom was:
1. Rijlessen kosten bijvoorbeeld €300 per maand (geen idee, ik zeg maar iets).
2. U krijgt van uw ouders €300 per maand (al dan niet voor rijlessen te betalen).

Gaat u dan tegen uw ex zeggen: "laat maar zo, ik zal de lessen wel volledige betalen"? Ik vermoed van niet...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sofie2017
Topic Starter

#5 , 17 okt 2017 16:07

Dus de laptop die ze van mijn ouders krijgt om haar schoolwerk op te maken (alle taken worden doorgestuurd via mail) kan ik hem ook de rekening van voorleggen??? En de cadeaubonnen voor kleren???

Gebruiker21

#6 , 17 okt 2017 16:26

Dus de laptop die ze van mijn ouders krijgt om haar schoolwerk op te maken (alle taken worden doorgestuurd via mail) kan ik hem ook de rekening van voorleggen???
Inderdaad, als die laptop noodzakelijk was, kan u de factuur aan uw ex bezorgen en hem vragen daar de helft van te betalen. In principe moet je wel op voorhand overeenkomen welke laptop jullie gaan kopen voor jullie dochter. Als een laptop van €500 volstaat voor haar schoolwerk, moet je geen factuur van een MacBook Pro gaan voorleggen, bij wijze van spreken. Dit hoeft hij niet te betalen.
En de cadeaubonnen voor kleren???
Da's iets anders. Als uw dochter zowel bij u als bij hem kleren krijgt, zou dit in evenwicht moeten zijn. Dat de kleren die jij koopt met cadeaubonnen koopt, is niet relevant.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sofie2017
Topic Starter

#7 , 17 okt 2017 16:37

De rekening van de kleren worden ook in 2 gedeeld.
Dan heb ik al jaren véél geld mislopen!!!

Gebruiker21

#8 , 17 okt 2017 16:43

De rekening van de kleren worden ook in 2 gedeeld.
Hoe bedoel je? Jij koopt de kleren aan en hij betaalt de helft? Da's dan toch OK? Als je natuurlijk kortingen krijgt en dergelijke (solden, klantenkaarten, etc...) is het normaal dat hij ook voor de helft van die kortingen "profiteert". Als jullie dochter echter eens een kleedje cadeau krijgt van je ouders, zou het wel wat raar zijn om de helft van de rekening naar uw ex te sturen, niet? Dat extra kleedje is immers een extraatje, geen noodzakelijke kost. Ik kan me voorstellen dat uw ex jullie dochter ook al eens trakteert op een extraatje (spullen, kleren, een uitje, ...). Presenteert hij u daar dan ook de helft van de rekening van? Ik denk het niet.
Dan heb ik al jaren véél geld mislopen!!!
Hoe bedoel je dit?

Voor de duidelijkheid: je kan niet zomaar met rekeningen gaan opdraven bij uw ex! Uitzonderlijke uitgaven moeten immers eerst besproken worden! Dus een nieuwe computer, paardrijden, een nieuwe fiets, etc... moeten aangekocht worden in onderling overleg, en dan de rekening in twee gesplitst. Als achteraf uw ouders dan beslissen dat zij de computer wel zullen betalen, is dit leuk voor jou, maar zal de helft van de kost toch nog voor uw ex zijn. Idem met het paardrijden: als jullie overeengekomen waren dat jullie dochter dit mocht doen, zijn jullie ieder verantwoordelijk voor het betalen van de helft van die lessen. In welke mate de ouders van uw ex daarin tussenkomen, is voor u niet relevant.

Terug naar “Echtscheiding”