opzegtermijn op einde van contract 9 jaar

feng
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

opzegtermijn op einde van contract 9 jaar

#1 , 23 okt 2017 22:31

Ik heb een geregistreerd huurcontract van 9 jaar dat eindigt op 31/01/2018.
Ik wil nu de huur opzeggen en vertrekken uit de woning eind 01/2018, maar het is me niet duidelijk welke regels voor de opzegtermijn dan gelden.

In een brochure van de FOD Justitie vond ik volgende info:

Wat gebeurt er na afloop van deze periode van negen jaar?
De huurder en de verhuurder kunnen elk het contract beëindigen, en dit zonder motief en zonder een vergoeding te moeten betalen, op voorwaarde
een opzegging te geven minstens zes maand vóór de vervaldag.

Anderzijds vond ik daar ook deze info, waaruit blijkt dat de huurder op elk moment kan opzeggen mits een opzeg van 3 maand (art.3, par. 5):
De huurder mag op elk ogenblik vertrekken op voorwaarde dat hij aan de verhuurder een opzegging van drie maand betekent. Hij hoeft zijn
opzegging nooit te motiveren. Gedurende de eerste jaren van de huurovereenkomst moet hij nochtans aan de verhuurder een
vergoeding betalen gelijk aan: • drie maand huur indien hij tijdens het eerste jaar vertrekt; • twee maand huur indien hij tijdens het tweede
jaar vertrekt; • één maand huur indien hij tijdens het derde jaar vertrekt.

Beide bewoordingen staan ook vermeld in het contract.

In mijn ogen zijn deze twee tegenstrijdig. Hoe kan je nu als huurder verplicht worden enerzijds een opzeg van 6 maanden te geven op het einde van het contract van 9 jaar en anderzijds de mogelijkheid hebben om op elke moment een opzeg van 3 maanden te geven, en dit zonder extra vergoeding na 3 jaar?

Kan iemand dit verduidelijken? Het is me echt niet duidelijk of de verhuurder me kan verplichten nog 6 maanden te betalen als ik nu opzeg.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 24 okt 2017 08:40

Begin al met voor 31/10 per aangetekende brief op te zeggen voor 31/1/2018 zodat je de 3 maand periode niet mist.

Als er niet opgezegd wordt dan loopt het contract gewoon door aan de overeengekomen voorwaarden. Opzeg van 6 maand dient om het contract te be-eindigen en bv als verhuurder een hogere huur te kunnen vragen of als huurder (te proberen) een lagere huur te vangen.

Uw opzegperiode is dus 3 maand - startende op de eerste van de volgende maand. Indien het huurcontract niet geregistreerd werd kan je weg zonder opzegperiode.

sloeberken

#3 , 24 okt 2017 10:15

De huurder kan een huurovereenkomst van negen jaar op ieder tijdstip beëindigen door eenvoudig een opzeg te geven. Hij moet een opzegtermijn van drie maanden in acht nemen. Dit betekent dat de huur na de opzeg nog drie maanden verder loopt en de huurder dus nog drie maanden huur moet betalen, ongeacht of hij daar gedurende deze drie maanden blijft wonen of niet.

De huurder moet zijn opzeg niet motiveren. Het is dus niet nodig om een reden voor de opzeg te geven. De achterliggende reden van de opzeg heeft trouwens ook geen enkele invloed op deze manier van beëindigen van de huurovereenkomst (eenzijdige opzeg door de huurder).
Indien de huurder de huurovereenkomst beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een opzegvergoeding.

https://www.wonenvlaanderen.be/verhuren ... ereenkomst

http://elfri.be/opzegging-door-de-huurder
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terug naar “Huren”