Ongeval op weg naar het werk, dag verlof?

treeflame
Topic Starter

Ongeval op weg naar het werk, dag verlof?

#1 , 03 mar 2009 13:21

Mijn auto werd perte totale gereden bij een kettingbotsing op weg naar het werk, op de ring rond Brussel. Er is vanachter iemand ingereden, en ik ben tegen mijn voorligger gekatapulteerd. Er waren meer dan 7 auto's bij betrokken.

Uiteindelijk ben ik pas tegen 13 uur aangekomen op het werk. Volgens mijn werk, moet ik voor die voormiddag een halve dag verlof opnemen.

Ik dacht dat dit overmacht was (artikel 27 arbeidsovereenkomstenwet). Kan het dat een 'werk' deze wet gewoon naast zich neerlegt en weigert dit als overmacht te zien?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 03 mar 2009 16:20

Dat is inderdaad overmacht. uw werkgever kan u niet dwingen om daarvoor een volle dag verlof op te nemen; U kan hem wijzen op art.27 WAO, dat daarnaast ook nog eens van dwingend recht is....

treeflame
Topic Starter

#3 , 03 mar 2009 16:26

Volgens mijn werkgever staat daar 'recht op loon' en als ik een halve dag verlof neem, heb ik dus recht op loon.

Dat is zijn interpretatie van artikel 27.

Reclame

mapleleiah

#4 , 03 mar 2009 19:45

Kunt u geen doktersattest voorleggen?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Vandebos

#5 , 03 mar 2009 21:28

eventueel met kopie van pv eventjes bij uw vakbondsafgevaardigde binnenspringen?

paling

#6 , 04 mar 2009 06:37

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 03:44, 1 keer totaal gewijzigd.

treeflame
Topic Starter

#7 , 04 mar 2009 09:20

Ik ben zo stom geweest om dus te gaan werken met nekpijn en rugpijn (maar niet dat ik kreupel was ofzo) en een blauwe knie. Ik had meer het gevoel dat dat niet echt de moeite was om mee naar de dokter te gaan. Ondertussen is de pijn ook volledig weg.

Ik heb dus iets bijgeleerd, mijn collega's zeggen allemaal dat een dokter mij zonder problemen een dag thuis had gelaten, vooral omdat nekpijn naar alle kanten zou kunnen evolueren.

Enfin, dat heb ik dus niet gedaan. Ik ben gewoon in de namiddag komen werken.

Ik ga in ieder geval eventjes jullie opmerking over dat 'recht op loon' doorsturen naar HR, en dat loon geen verlofgeld is. Ik hou jullie op de hoogte, in ieder geval al erg bedankt voor het advies!

sniper

#8 , 04 mar 2009 10:21

Ik ben zo stom geweest om dus te gaan werken met nekpijn en rugpijn (maar niet dat ik kreupel was ofzo) en een blauwe knie. Ik had meer het gevoel dat dat niet echt de moeite was om mee naar de dokter te gaan. Ondertussen is de pijn ook volledig weg.
hoe zit het als je nu plots last krijgt van nekklachten
nu kan je niks meer verhalen op de veroorzaker van het ongeval
je had best onmiddellijk naar de dokter geweest, zelfs als je niet wou thuiszijn
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

treeflame
Topic Starter

#9 , 04 mar 2009 11:06

Ze hebben mij gelijk gegeven! Merci aan iedereen!

Efkes quoten:
Ik heb nog navraag gedaan bij ons sociaal secretariaat en je hebt gelijk hoor! De enige vraag die zij zich nog stellen is of je nog over huis gegaan bent ! Maar wij zullen dus rekening houden met een halve dag. Ik heb je verlofdag geannuleerd en heb 4u op je teller gezet!
En Sniper, ik weet het... Dat is dus nog iets dat ik heb bijgeleerd. Tja, mijn auto wordt niet elke dag perte totale gereden :roll: Ik heb ondertussen ook al van die verhalen gehoord van mensen die een whiplash hadden, en dat die daar ook niet direct na het ongeval veel last van hadden (kwam pas daarna). Dus volgende keer (hopelijk nooit meer), toch maar naar de dokter.

Maar ik heb al drie dagen nergens last meer van, dus laat ons hopen dat het zo blijft.

Ik heb trouwens nog fouten gemaakt, de takelwagen van de garage laten komen, terwijl dat eigenlijk die van de verzekering had moeten zijn...

Je leert elke dag iets bij :?

Terug naar “Andere”