#5 , 25 mei 2006 13:21
Om tot een juiste aanpak te komen , is natuurlijk ,zoals ik reeds aanhaalde, een correcte afspraak vooraf nodig : wie zal uiteindelijk het huis bekomen? Desnoods laat u het lot beslissen. Dit moet echt op voorhand geregeld zijn , anders heeft heel de operatie geen zin.
Ik verwijs naar Burgerlijk Wetboek Art. 843 en volgende. Ik citeer art 922 : Om de inkorting (dwz. eventuele grootte van terugbetaling) te bepalen , vormt men een massa uit alle goederen die bij het overlijden van de schenker aanwezig waren. De goederen waarover hij bij schenking onder levenden heeft beschikt, worden fictief daarbij gevoegd volgens hun staat ten tijde van de schenking en hun waarde bij het overlijden van de schenker.'
Er kan zowel nu als bij de erfenis een taxatie gevraagd worden. Bij de schenking zal de dienst 'Registratie' wel toezien op een juiste waarde voor de bepaling van te betalen schenkingsrechten. Om de waarde te bepalen bij de erfenis kan vb. de ABEX gevolgd worden , di. de index van de bouwnijverheid. Zo wordt de waarde op het ogenblik van de schenking herrekend naar het moment van de 'erfenis', zonder rekening te houden met wijzigingen aan het goed.
Art 922 bepaalt dus ook dat verschillen verrekend (kunnen) worden bij de erfenis. Want er kan onderling altijd overeen gekomen worden om af te zien van eventuele inkorting op het moment van de erfenis , maar gewoonlijk gebeurt dit niet wanneer de verstandhouding slecht (geworden) is.
Ik blijf dus bij mijn oorspronkelijk standpunt , in de veronderstelling dat er twee kinderen zijn.
1. ieder krijgt een gelijke som , afhankelijk van de waarde van het huis, op offici?le wijze : registratie aan 3%.
2. het huis wordt geschonken aan de kinderen in onverdeeldheid , wat al inhoudt dat er minder schenkingsrechten zijn.
3. E?n kind koopt het andere uit. registratie aan 1%
4. Er is geen discussie ( over dit deel) bij de vererving.
Dit is de aan te raden en voordeligste werkwijze.
Contacteer zeker vooraf uw notaris!