Onze situatie zit als volgt :
Mijn ouders hebben als opbrengsteigendom een casco loft gekocht, zodat ze over enkele jaren een bijkomend pensioentje hebben van de huurinkomsten.
Ik en mijn broer hebben van die loft ook elk 1% gekocht in onverdeeldheid, op aanraden van een fiscalist en notaris, zodat we die later eventueel gunstiger kunnen overkopen / erven zonder teveel registratierechten of successierechten te moeten betalen.
Dus ouders 98% eigenaar, ik 1% en mijn broer ook 1%. Ouders bekostigen de inrichting / renovatie / afwerking (gebouw is bijna 100 jaar oud, dus komt in aanmerking als "verbouwing").
Momenteel zijn we aan de laatste fase van de inrichting/afwerking bezig en het loopt goed.
Het is de bedoeling dat mijn vriend en ik de eerste jaren in de loft trekken, voor een goedkoper huurprijsje, zodat we goed verder kunnen sparen voor onze eigen droom : een boerderijtje kopen en verbouwen.
Jammergenoeg komen mijn ouders niet voor renovatiepremies in aanmerking (te hoog inkomen als zelfstandige, niet de 1e eigen woning, enz...).
Nu vragen wij ons af of mijn broer of ik (die een lager inkomen hebben en nog geen eigen woning hebben) eventueel de facturen voor de verbouwingen op onze naam kunnen nemen (aangezien we ook eigenaar en verbouwer zijn) en dus op die manier wel het recht op renovatiepremies kunnen bekomen.
Op de website premiezoeker.be is dat absoluut niet duidelijk. Waar zou ik daar meer info over kunnen vinden?