mogelijkheid tot samensmelten van 2 appartementen van?

FrankImmo
Topic Starter

mogelijkheid tot samensmelten van 2 appartementen van?

#1 , 15 mar 2009 14:39

Goeiemiddag,

Op m'n zoektocht naar een te renoveren dakappartement, liep ik op het huisnummer 221b een mooi exemplaar van te renoveren ruine tegen het lijf. Alleen valt het nogal klein uit. :cry:
221a lijkt op dezelfde hoogte te zijn gebouwd en van buitenuit lijkt geen hoogteverschil in de dakspanten te bespeuren. Tevens zie ik er geen spoor van bewoning - of worden de dakramen alléén bij de lenteschoonmaak gepoetst. :lol:

Heeft iemand een idee of beide appartementen kadastraal zouden kunnen verenigd worden tot één én hoe dit geregeld zou kunnen worden met de overige medeeigenaars ( 2 aparte woningen zullen aparte syndicus hebben gezien verschillende mede-eigendom?)

Zwieren de juridische kosten om dit te bereiken (mochten alle partijen willen meewerken-Maandag hoop ik de eigenaars van beide respectievelijke woningen te kunnen natrekken op de dienst stedebouw) niet de pan uit?

Dank bij voorbaat voor suggesties en pistes om dit aan te pakken en juridische klaar te spelen mocht het mogelijk zijn.
:wink:

Frank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 15 mar 2009 15:38

Indien ik correct lees gaat het hier om 2 appartementen in 2 verschillende naast elkaar gelegen blokken?

Beiden hebben een andere syndicus?

Beiden een basisakte en inwendig reglement?

FrankImmo
Topic Starter

#3 , 15 mar 2009 19:40

Goeieavond,

Op dit moment kan ik alleen van veronderstellingen uitgaan, vermits ik de eigenaren niet ken en ik de basisakte van beide gebouwen nog niet zag. Afgelopen vrijdag konden eerste indrukken opborrelen tijdens een eerste bezoek en sindsdien brainstorm ik wat de mogelijkheden zijn gezien de krappe behuizing. Informatie kan pas tijdens kantooruren van de eerstvolgende werkdag worden verkregen.

In het slechtste geval lijkt het me mogelijk dat voor beide gebouwen een aparte basisakte geldt en beide een aparte syndicus hebben. Geen idee of dit zo is in werkelijkheid vermits me 2 appartementen werden voorgesteld in de ene woning waarvan de gemene delen nog vernieuwd worden. Bestaat de mogelijkheid dat de woning in verschillende appartementen kadastraal werd ingedeeld en de basisakte nog dient opgesteld te worden? ( wie weet voor beide woningen?)

Eerstdaags hoop ik hierin meer duidelijkheid te krijgen en deze bijkomende informatie te verschaffen opdat er een beter beeld zou kunnen worden gevormd.

Dank bij voorbaat voor jullie help.

Reclame

sniper

#4 , 15 mar 2009 23:26

zelf in het 'slechtste' geval
als je eigenaar bent van de twee kavels kan je via een bouwaanvraag de twee kavels laten samensmelten
je kan dan wel enkel via één adres het appartement betreden, en dus heb je maar 'last' van één syndicus

je kan ook niks aanvragen en hopen dat ze er nooit over vallen
die kans is immers klein (als je geen jaloerse buren hebt)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Vandebos

#5 , 15 mar 2009 23:36

muren van bellendende dakappartementen, je praat hier mogelijkerwijs wel over eindkappen van steunkolommen. Dat kunnen muren zijn van elk 45 cm dik uit gewapend beton zijn waar je absoluut niet zomaar door mag snijden.

Bovendien niet vergeten dat als over 2 gebouwen gaat je mogelijkerwijs de 10.000sten van beide gebouwen dient aan te passen en dit terwijl er toch fysiek 2 gebouwen met alle lasten blijven...

Even wachten op meer info lijkt me hier aangewezen.

sniper

#6 , 16 mar 2009 07:19

Dat kunnen muren zijn van elk 45 cm dik uit gewapend beton zijn waar je absoluut niet zomaar door mag snijden.
ik ga ervan uit dat het gaat om twee oudere gebouwen met gemetste muren
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

FrankImmo
Topic Starter

#7 , 16 mar 2009 20:20

Voor beide appartementen gelden reeds 2 ( verschillende ) basisaktes.

In het appartementsgebouw waarvan de derde verdieping en de zolder nog te koop aangeboden worden door de eigenaar die het in "tranches" verdeelde, zag ik nog geen gewapend beton - maar ik kan me vergissen.
Zowiezo wordt een architect geconsulteerd.

Wel stond het raam van het aanpalende appartement vandaag open. Is deze eigenaar misschien begonnen met zijn lenteschoonmaak? :cry: Hem polsen over potentiële interesse of bewegen tot verkopen lijkt me een eerste stap.

Vervolgens beide aankopen met één hypothecaire lening en dan beide entiteiten doen versmelten? Dient hiervoor geen vergadering van de syndicussen te worden bijeengeroepen? Weet iemand concreet welke stappen na mekaar te zetten of staat dit ergens beschreven?

Dank bij voorbaat voor jullie feedback.

Vandebos

#8 , 16 mar 2009 20:47

Dat is waar het probleem me onoverkomelijk lijkt. Je gaat 2 panden uit 2 verschillende gemeenschappen samenvoegen.

Laten we ze even gebouw A en gebouw B noemen.

Als je beide appartementen wil samenvoegen wil dat zeggen dat:

- er slechts in één van beide een uitgang mag zijn. (lijkt me nog doenbaar)

- beide appartementen tot één gemeenschap gaan behoren. Dan dienen de 10.000sten in beide basisakten aangepast te worden voor al de kavels (je maakt het ene gebouw immers wat groter en het ander wat kleiner --> repercussies voor iedereen) Dat wil wel zeggen dat je in beide gebouwen volstrekte unanimiteit nodig hebt om dat erdoor te krijgen.
(lijkt me mission impossible)

- als je een entiteit blijft in elke gemeenschap zal je opdraaien voor dubbele kosten, zelfs als je nooit gebruik maakt van de faciliteiten van het andere gebouw. (denk aan werken, verzekeringen, kuisen gemeenschappelijke delen,...)

- Als er in de reglementen tegenstrijdige artikels zijn... welk heeft dan prevalentie? (eg huisdieren toegelaten, niet toegelaten. Mag met gas verwarmd of gekookt worden, mag niet met gas verwarmd of gekookt worden, ...)

- Hebben de buitengevels van beide gebouwen dezelfde stijl? Wat als er gevelwerken worden verricht in het ene gebouw en in het andere niet, idem wat als dit ineens een enorme discordantie tussen de twee helften van uw woning creëert?)

- Wat als door de gemeente besloten wordt dat een van beide gebouwen zodanig brandonveilig is dat ze het laten onbewoonbaar laten verklaren totdat er essentiële werken zijn gebeurd die deze toestand opheffen? ( Een toestand die in grotere steden steeds vaker voorkomt aangezien de burgemeester en diens college verantwoordelijk kunnen worden gesteld als er door het niet respecteren van brandveiligheid schade en/of slachtoffers vallen. Brandveiligheid van flatgebouwen resorteert immers nu onder de gemeentewetgeving) Gaat u 6 maanden niet in uw living, bureau of 3de slaapkamer?

Ik weet dat ik hier de zuivere pessimist uithang maar dit zijn situaties die reëel kunnen voorkomen en waarvoor weinig of geen conrete oplossingen bestaan.

Vraag ook al eens bij beide syndici de basisakte en het inwendig reglement op. Ga ook bij hen eens te rade. Als zij zich onmiddelijk negatief opstellen... tja dan heeft een dergelijk plan weinig kans van slagen om de VME's te passeren, laat staan stedebouw en de betrokken gemeentlijke diensten.

Terug naar “Archief”