Ritsen of invoegen?

Jabbe
Berichten: 586

Re: Ritsen of invoegen?

#16 , 19 jan 2018 15:17

Het verkeersbord B1 mag niet herhaald worden links van een oprit tot een autosnelweg of van enige rijbaan die met de rijbaan waar zij op uitkomt een hoek vormt die zodanig scherp is dat de bestuurder die voorrang geniet, zou kunnen menen dat dit verkeersbord hem betreft.
B1 mag niet links herhaald worden dus geldt dit bord B1 enkel voor het hier invoegende verkeer,
en dus niet voor het verkeer dat zich op de B403 (voorrang) bevindt richting Brussel of op de baan rechts dat van de B403 naar de E40 richting Oostende leidt, en voor wie eerder al een bord B1 rechts heeft.
Het bord B1 waar Inazuma verwijst kan moeilijk op een andere plaats worden ingeplant.

Nu moet ik wel toegeven dat ik op diezelfde 'uitlopende baan' (B403 > E40 Oostende) een 40 meter vóór het bord B1 het bord B11 zie staan, en dat lijkt mij fout gezien het hier geen autosnelweg betreft.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#17 , 23 jan 2018 17:18

Heb je het over deze B1? https://goo.gl/maps/DVrrywP6mFs
Dit lijkt mij perfect in orde: dit B1-bord geldt enkel voor het verkeer naar Brussel.
Het verkeer richting Oostende komende B403 (Ringvaart) moet dit bord negeren (de regel die ik eerder al aangaf) en het heeft voorrang (als primaire weg I) op het verkeer komende van de R4 (buitenring) (primaire weg II).
Daarop volgt een C43 (70) voor het invoegende verkeer (van de R4);
op de linkse baan (B403) is ook een C43 (70), en op de rechtse banen eveneens C43 (70).

[Op de oudere Google SV-foto's (dd. 2013) staat slechts één B1 helemaal rechts op de R4 die voorrang moest verlenen aan het verkeer dat van de B403 de E40 wil oprijden richting Oostende.]

Voor het verkeer op de B403 (Ringvaart) richting Oostende geldt maximum 50 Km/u (C43);
wat verder is een bord B13 met onderbord 75m, gevolgd door B11 en daarna een B1.

Aanvankelijk (2007) zou de weving anders lopen, de R4 zou opsplitsen in twee banen waarvan 1 naar Brussel en de andere bleef rechts aanhouden naar Oostende. De B403 zou eveneens opsplitsen, waarvan de rechterbaan onder de linkse R4 zou doorschuiven om dan op de rechterbaan van de R4 in te voegen. Daarna heeft men dit aangepast, misschien met het willen behouden van de wegencategorisering op dit complex:

- E40: hoofdweg
- B403: primaire weg I
- R4: primaire weg II
- rest: secundair

Opvallend: op de buitenring (R4) naar de E40 toe staat net voor de 'tunnel' het enige bord F5, dat ik op geen van de andere invalswegen terug vind.
Misschien staan die net op de plaats waar de Google-foto's niet geűpdated zijn? Wat mij dan doet afvragen of alle invalswegen (B403 en R4 tussen Ringvaart en E40) in autosnelweg zijn overgegaan ter hoogte van de weving.

PepperDust
Topic Starter
Berichten: 21

#18 , 26 jan 2018 16:41

Toevallig of niet, maar het B1 bord is enkele dagen na het openen van deze topic verdwenen.
Ik heb hem nog 1 dag zien staan (ik denk 15/01 in de avond), 16/01 was ie weg.
Het bord was ook wel wat gehavend, misschien wordt het binnenkort vervangen. Al zou ik denken dat men pas het bord weghaalt als al een nieuwe voorzien is.

Edit:
Dat het bord me nooit eerder echt opviel, komt hierdoor:
https://goo.gl/maps/T9L3Vm5VTdC2
Het zit gewoon verstopt achter die eerste signalisatie.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”