woordvoerder op het vredegerecht

JohnD

#16 , 19 mar 2009 11:41

Dus die vrederechter mag daar speciaal en op eigen houtje zelf over beslissen of de volmacht die iemand heeft (die dus bvb geen bloedverwante van de volmachtdrager is) om in iemands anders's plaatst te pleiten in het geval hij geen advokaat heeft, geldig is of niet, m.a.w. aanvaard word of niet.

Ik heb ooit in een huurgeschil meegemaakt dat een dame die mij voor de rechtbank daagde, en die toevallig hoogzwanger was op het ogenblik dat de zaak verscheen, niet kon aanwezig zijn op de zitting.

Zij had ook geen advokaat, maar had aan de persoon met wie ze samenleefde een volmacht gegeven. De vrederechter zei onmiddellijk dat die niet telde en dat ofwel zijzelf of haar advokaat moest aanwezig zijn. Daarop belde de man naar de vrouw om te vragen of ze onmiddellijk kon komen. De zitting werd een twintigtal minuten uitgesteld ... Toen hierna de dame in kwestie nog steeds niet aanwezig was werd de zaak afgelast. De rechter was uiteraard niet goed gezind tov mijn tegenpartij.

Uiteraard was ik in mijn nopjes. Maar begrijp ik het nu goed dat die vrederechter evengoed had kunnen zeggen dat die volmacht wel geldig was ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#17 , 19 mar 2009 11:56

Uhu

toen ik een kleine 9 geleden begon om voor al de eigendommen in de familie te zorgen en dus ook in hun naam voor het vredegerecht te verschijnen heeft de vrederechter me een aantal maal ingelicht tijdens de verzoening dat hij als deze zaak ten gronde werd gebracht hij een advokaat naast me wenste te zien staan. Nu niet meer omdat hij ondertussen wel weet dat ik mijn dossiers grondig voorbereid en niet voor peuleschillen naar hem afzak.

Het is de taak van de vrederechter erop toe te zien dat alle partijen hun rechten maximaal kunnen uitoefenen, dit houdt dus ook in dat hij hen tegen zichzelf dient te beschermen als ze in zijn ogen niet geschikte vertegenwoordigers naar het vredegerecht sturen. Indien het dus onmogelijk is om onmiddelijk de gedaagde of een advokaat in zijn naam handelend naar het vredegerecht te krijgen moet dit dossier worden uitgesteld.

Reclame

Terug naar “Archief”