Scheiding - schulden en overlijden

freemindagain
Topic Starter

Scheiding - schulden en overlijden

#1 , 23 mar 2009 16:21

Mijn zus is in januari 2009 uit het huurhuis verdreven door een deurwaarder. Ondertussen lag haar man, die reeds in september 2008 hiervan al op de hoogte was, in het ziekenhuis.
Zij heeft tijdelijk een onderkomen aangeboden gekregen, samen met haar dochter, van het OCMW. Bij nazicht hebben we ontdekt dat er meer dan 25.000 € openstaande schulden zijn terwijl er ook nog een openstaand saldo van 2000€ openstaat van een schuldbemiddeling aangegaan in 2001.
De afspraak ts beiden echtgenoten was sinds jaren dat dat mijn zus haar inkomen (part-time) zou besteden aan eten, kleding en school en dat hij alle vaste kosten zou betalen met zijn inkomen van +/-900€. Blijkbaar heeft hij dus sinds een heel lange periode verzaakt en helemaal niets betaald en tevens nog extra schulden gemaakt in café's......
Sinds enkele weken betrekt mijn zus met haar dochter een klein appartementje (zonder haar man met wie ze niks meer te maken wil hebben) en probeert ze met haar inkomen de nu binnenkomende fakturen te betalen.
Ze heeft de echtscheidingsprocedure laten inzetten maar :
- wat met alle schulden
- wat indien hij komt te overlijden tijdens de echtscheiding of erna mbt het wezengeld
- moet mijn zus en de dochter nu al afstand doen van erfenis en wat zijn de gevolgen
Dank voor een antwoord op deze complexe situatie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 mar 2009 15:57

Ik ga ervan uit uw zus getrouwd was onder het wettelijk stelsel en zonder huwelijksovereenkomst.

“Art.1408.Gemeenschappelijk zijn :...- de schulden aangegaan door een der echtgenoten ten behoeve van de huishouding en de opvoeding van de kinderen...- de schulden waarvan niet bewezen is dat zij aan een der echtgenoten eigen zijn ingevolge enige wetsbepaling.”(Burgerlijk Wetboek).

Afspraken hierover tussen echtgenoten,zelfs in een echtscheidingsvonnis,binden derden(schuldeisers) NIET.

Een nalatenschap kan niet verworpen worden vooraleer de nalatenschap door overlijden openvalt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mar 2009 19:18

Schulden op café -- als dat drankschulden betreft zijn deze wettelijk zelfs niet eisbaar. besluitwet 14.11.1939 ter beteugeling van de openbare dronkenschap

Reclame

Terug naar “Archief”