Erfenis

Alexsandra00
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erfenis

#1 , 16 mar 2018 09:02

Hallo
Mijn moeder is op 5 december overleden en ik heb net ontdekt dat mijn vader de dag voor overlijden al het geld dat op moeders persoonlijke spaarrekening stond overgemaakt heeft naar zijn persoonlijke spaarrekening. Ik wist dat er iets niet klopte want mijn vader wil niet naar de notaris en alles regelen via de bank. Het geld dat op moeders persoonlijke spaarrekening stond kwam van een erfenis van haar kant van de familie. Wat zijn hier de gevolgen van voor de kinderen en mag dit zomaar.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 mar 2018 10:50

Tenzij uw ouders getrouwd waren met een contract scheiding van goederen, heeft die actie weinig zin gehad. Bij een overlijden van een gehuwd persoon worden immers ook de tegoeden op naam van de overlevende echtgenoot geblokkeerd. De bank is verplicht ook die bedragen mee te delen aan de Registratie en de erfgenamen. Er zal dus alleszins rekening mee gehouden worden bij de verdeling van de nalatenschap en de bepaling van de erfbelasting.
Indien jij bij de bank bekend bent als erfgenaam, zal men u meedelen wat door hen meegedeeld is aan de Registratie als tegoeden van het koppel. Vraag een kopie. Dat er geen notaris aangesproken wordt, kan best. dat is niet altijd noodzakelijk. Maar tegoeden achterhouden op deze manier, dat lukt niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105

#3 , 16 mar 2018 12:02

En kan nog een forse boete opleveren.

Reclame

Alexsandra00
Topic Starter

#4 , 16 mar 2018 13:48

Kan u daar iets meer uitleg over geven dank je

basejumper

#5 , 16 mar 2018 19:31

Beste

Een boete is niet van toepassing want de operatie van uw vader heeft weinig impact gehad. Zoals Wanton stelt zal de bank tegoeden aangeven die zowel op naam van uw moeder, uw vader, als gemeenschappelijk stonden.
De bank zal de vereffening uitvoeren op basis van een erfrechtverklaring of akte van bekwaamheid. En zal steeds de handtekening van alle erfgenamen vragen. Dus als u niet akkoord gaat met de door uw vader voorgestelde verdeling, dan tekent u gewoonweg niet.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”