Beste Forum leden,
Graag zouden we raad verkrijgen betreffende het volgende probleem.:
Na het plots overlijden van mijn vader die hertrouwt is met mijn stiefmoeder doet zich nu het volgende probleem voor.:
Even de situatie schetsen.:
Ben enig kind uit een vorige relatie , mijn vader heeft na de echtscheiding met mijn biologische moeder opnieuw een woning gekocht in 1991 had toen al kennis met mijn toekomstige stiefmoeder.
In 1992 bij het huwelijk is de woning in de gemeenschap gekomen door het wettelijk huwelijk stelsel.
De nalatenschap is nu als volgt ben samen met mijn stiefmoeder ieder voor de helft naakte eigenaar en zij heeft vruchtgebruik op mijn deel wat heel normaal is en waar me we geen probleem hebben ten zij ze er niet op uit zou zijn om ons op kosten te jagen omdat we onze erfenis niet hebben afgestaan. Zij wou het volgende ( sta uw erfenis af en ik stel u in mijn testament ) Ieder van ons zal inzien dat dit géén optie is aangezien een testament geen vaste waarde heeft. Vanaf dan is ze 180 graden gedraaid en valt er zelfs niet meer me te praten, zelfs de notaris ziet het niet meer zitten. Heb haar voorgesteld of ze mijn deel wou overnemen maar dat wil ze niet wat haar recht is natuurlijk. Heb haar daarop duidelijk gemaakt dat ik dan mijn deel zou verkopen. ( wat we wettelijk kunnen ) Van zodra we een immo kantoor hebben op gezet om de procedure op te straten voor de verkoop ligt ze op alle vlakken dwars.
De immo makelaar kreeg geen toegang tot de woonst om een dossier op te stellen even als dat er geen plaats beschrijf wordt toegelaten en ook géén borgstelling is opgesteld m.a.w. alle rechten die ik heb worden NIET gerespecteerd.
De enige keer dat ze een opkoper toeliet was ze zeer kort af tegen de opkoper en op alle manieren werkte ze tegen om de koop dwars te zitten met gevolg dat de opkoper niet verder geïnteresseerd is in de woning door haar vijandige houding.
Heeft er iemand ervaring met dergelijke situatie ? Het is een situatie die meer en meer zal voorkomen bij nieuwe samengestelde gezinnen.
Onze eerste piste was uit onverdeeldheid treden ( art 815 van het BW ) maar dat zou niet gaan aangezien het om de gezinswoning gaat ( wat betreft de blote eigendom zijn we in onverdeeldheid ,maar door het vruchtgebruik en omdat het de gezinswoning is zou dat niet van toepassing zijn.)
Onze tweede optie de omzetting afdwingen gerechtelijk ( maar we zijn niet zekers of dat een optie is) we weten niet of dat wettelijk mogelijk is art 745quinquies §2 zegt van wel maar 745quinquies §4 zegt dan weer van niet, kan er iemand daar duidelijkheid in brengen wat wel of niet kan.
Na de procedure van afgedwongen omzetting van het vruchtgebruik kunnen we de uitonverdeeldheid procedure opstarten.
Ons enig drukmiddel is dat we de rekening in de bank niet vrijgeven zolang er geen oplossing is voor het probleem, op deze manier stellen we ( mijn gezin ) ons veilig door meer tijd te verkrijgen omdat we weten dat ze momenteel niet de middelen heeft om grote kosten te doen en ons dus ook geen grote kosten kan ten laste leggen.
Wat kunnen we doen wat zijn nog de mogelijkheden om alsnog uit deze situatie verlost te geraken ?
Is er een mogelijkheid om haar in gebreken te stellen doordat ze mijn rechten NIET respecteert ? Weet er iemand welk burgerlijk wetboek artikel hier van kracht zou zijn ?
De reden dat we uit deze situatie willen geraken is omdat we NIET de financiële middelen hebben nu en in de toekomst door medische tegenslagen 3 chronische aandoeningen die mij sterk in mijn werkmogelijkheden beperkt en ook een zoon dat licht autistisch is , hyper kinetisch en ADHD heeft wat extra kosten met zich me brengt en hebben het nu al moeilijk om rond te komen en dat weet mijn stiefmoeder ook en ze wil mij op deze manier het leven zuur maken omdat ik de erfenis niet heb verworpen.
Met vriendelijke groeten.
VDWCS